Przykłady innych treści dezinformacyjnych
Dezinformacja to treści celowo wprowadzające w błąd. Mogą one mieć formę oszustwa, np. inwestycyjnego – które ma na celu wyłudzenie pieniędzy – lub fake newsa, czyli nieprawdziwej informacji, np. przypisywania osobom lub instytucjom fałszywych wypowiedzi. Takie treści często wykorzystują wizerunek znanych osób lub organizacji bez ich zgody w celu pozyskania zaufania odbiorcy.
Zobacz przykłady treści dezinformacyjnych w galerii poniżej.
Fałszywe wiadomości wykorzystujące wizerunek Ministerstwa Cyfryzacji i członków Kierownictwa resortu
W październiku i listopadzie 2025 r. odnotowaliśmy działalność wymierzoną w samorządy: Z nieprawdziwej domeny govministry(.)pl były wysyłane fałszywe wiadomości, rzekomo od Ministerstwa Cyfryzacji, z podpisem wiceministra Pawła Olszewskiego. Wiadomości zawierały szkodliwe oprogramowanie lub wyłudzały dane osób odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo w danych podmiotach.
Więcej informacji:
Uwaga! Próba oszustwa z wykorzystaniem wizerunku Ministerstwa Cyfryzacji
Uwaga! Ponowna próba oszustwa z wykorzystaniem wizerunku Ministerstwa Cyfryzacji
„Oszustwo na mObywatela”
W mediach społecznościowych w grudniu 2025 r. odnotowaliśmy reklamy, w których cyberprzestępcy reklamują aplikację mObywatel 3.0. Zapewniają, że z poziomu nowej wersji mObywatela możliwe jest zarabianie pieniędzy.
W rzeczywistości jest to oszustwo i próba wyłudzenia danych osobowych oraz pieniędzy. Aplikacja mObywatel 3.0 nie istnieje: oficjalna nazwa aktualnej wersji aplikacji to mObywatel 2.0.
Kliknięcie w reklamę może doprowadzić do kradzieży danych osobowych, a następnie – do utraty pieniędzy.
Więcej informacji:
Ministerstwo Cyfryzacji ostrzega: cyberprzestępcy podszywają się pod mObywatela