Powrót

Stanowisko pełnomocnika rządu ws. wideoweryfikacji

24.05.2021

Jeśli świadczysz kwalifikowane usługi zaufania, Twoi klienci mogą potwierdzić swoją tożsamość osobiście lub online. Trwają prace nad wprowadzeniem wideoweryfikacji jako jednej z metod zdalnej identyfikacji tożsamości.

Grafika wektorowa przedstawia proces identyfikacji tożsamości poprzez rozmowę wideo. Na dużym ekranie wiszącym na ścianie widać mężczyznę. Przed ekranem, przy biurku siedzi drugi mężczyzna, który korzysta z laptopa.

Czym są usługi zaufania?

To usługi elektroniczne pozwalające na bezpieczne zawieranie transakcji elektronicznych między obywatelami, konsumentami, podmiotami gospodarczymi oraz administracją publiczną.

Kwalifikowane usługi zaufania to m.in.:

•    wydawanie kwalifikowanych certyfikatów podpisów elektronicznych;
•    wydawanie kwalifikowanych certyfikatów pieczęci elektronicznej;
•    kwalifikowane usług walidacji;
•    tworzenie kwalifikowanych elektronicznych znaczników czasu;
•    tworzenie kwalifikowanych usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego;
•    tworzenie kwalifikowanych usług uwierzytelniania witryn internetowych.

Wydanie certyfikatu kwalifikowanego umożliwia elektroniczne podpisywanie dokumentów równoważne formie pisemnej. To ogromna wygoda. Taki elektroniczny podpis równoważny jest z odręcznym.
 

Wideoweryfikacja

Przed pandemią, wydawanie certyfikatów kwalifikowanych odbywało się głównie podczas wizyty w urzędzie. Teraz jest to możliwe online, z użyciem kamery internetowej podczas wideospotkania.  

Wzrastające zapotrzebowanie na narzędzia zdalnej identyfikacji i zdalnego składania oświadczeń woli generuje wzrost zapotrzebowania na różnego rodzaju usługi zaufania, w tym na usługi związane z wydawaniem kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego i kwalifikowanego certyfikatu pieczęci elektronicznej. Wideoweryfikacja jest metodą, która to ułatwi.

Wideoweryfikacja jest podobna do metody "na miejscu z operatorem", gdzie obecność osoby fizycznej (subskrybenta usługi) jest realizowana za pomocą zdalnego połączenia internetowego lub innego rodzaju teletransmisji. Operator bierze udział w procesie identyfikacji na żywo, prowadząc z wnioskodawcą dialog w oparciu o udokumentowane instrukcje. Proces ten jest wspierany przez system teleinformatyczny, na który składa się między innymi kamera cyfrowa i mikrofon. 

Poniżej publikujemy stanowisko ministra Marka Zagórskiego – pełnomocnika rządu ds. cyberbezpieczeństwa (KPRM) - w sprawie zdalnej identyfikacji tożsamości subskrybentów usług zaufania z dn. 24 maja 2021 r.
 

Materiały

Stanowisko Pełnomocnika Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa ws. zdalnej weryfikacji
Stanowisko​_Pełnomocnika​_Rządu​_ds​_Cyberbezpieczeństwa​_ws​_zdalnej​_weryfikacji.pdf 0.70MB
{"register":{"columns":[]}}