W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wdrożenie usługi Advance Mobile Location w Polsce

Ministerstwo Cyfryzacji w ścisłej współpracy z Urzędem Komunikacji Elektronicznej pracuje nad uruchomieniem w Polsce usługi Advance Mobile Location (AML).

Wdrożenie w Polsce usługi AML stanowi realizację obowiązku wynikającego z art. 109 ust. 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz. Urz. UE L 321 z 17.12.2018, str. 34, z późn. zm.) – dalej jako „EKŁE”. Z przepisów EKŁE wynika, że informacje o precyzyjnej lokalizacji osoby wykonującej połączenie muszą być udostępniane najodpowiedniejszemu centrum powiadamiania ratunkowego bezzwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia alarmowego. Informacje te obejmują informacje o lokalizacji oparte na sieci i informacje o lokalizacji osoby wykonującej połączenie pochodzące z urządzenia telefonicznego, jeżeli jest to technicznie wykonalne. 

Usługa AML została wdrożona w większości krajów Unii Europejskiej. Umożliwia ona przekazanie do operatora numeru alarmowego danych lokalizacyjnych użytkownika dzwoniącego na numer alarmowy precyzyjnej informacji o lokalizacji urządzenia do 5 m na zewnątrz i średnio 25 m w pomieszczeniach. Wszystkie sprzedawane na terytorium UE smartfony od marca 2022 r. muszą umożliwiać wyzwolenie danych AML w przypadku połączenia na numer alarmowy, natomiast najpopularniejsze w Polsce urządzenia z system Android i IOS umożliwiają wyzwolenie tej wiadomości już od odpowiednio 2016 i 2018 roku. Wiadomość o lokalizacji może zostać wyzwolona wyłącznie w przypadku połączenia na numer alarmowy 112 i określony w krajowym Planie Numeracji Krajowej określanym w rozporządzeniu. Obecnie jest to 15 numerów trzy cyfrowych 9XY i być przekazywana wyłącznie w czasie realizacji połączenia na numer alarmowy.

Usługa AML jest w pełni bezpieczna dla użytkowników końcowych i nie ingeruje w istniejące zasady prywatności. Dana lokalizacyjna w ramach usługi AML może być wyzwolona wyłącznie w czasie trwania połączenia głosowego (I) z numerem alarmowym 112 lub 9XY np. 985 (II) i dane lokalizacyjne mogą być wyzwolone wyłącznie z urządzenia wywołującego połączenie głosowe (III). Dane lokalizacyjne w ramach usługi AML są przekazywane tylko służbom powołanym do niesienia pomocy i podlegają tajemnicy telekomunikacyjnej. 

Uruchomienie wszystkich funkcjonalności AML w Polsce planowane jest na 2027 r., ale konieczne będzie jeszcze dostosowanie się poszczególnych Centrów Powiadamiania Ratunkowego, tj. zarówno tych zarządzanych przez MSWiA jak i ochotniczych służb ratunkowych, tj. TOPR, GOPR i WOPR (dana lokalizacyjna w ramach usługi AML będzie stanowiła największą wartość dodaną dla GOPR i TOPR). 

Efektem wprowadzenia usługi AML w Polsce będzie polepszenie czasu reakcji służb ratunkowych, a tym samym zwiększenie szans na ratowanie ludzkiego życia i zdrowia.

Materiały

Strategia wdrożenia Advance Mobile Location w Polsce
Strategia​_Wdrożenia​_AML​_w​_PL.pdf 1.15MB
{"register":{"columns":[]}}