W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wiceminister Karol Okoński w Tallinie – szczyt cyfrowy i eID Forum

18.09.2019

Rola państwa w cyfrowym świecie oraz sztuczna inteligencja (AI) i jej wpływ na społeczeństwo, gospodarkę i administrację. To główne tematy poruszane podczas dwudniowej (17-18 września) wizyty pełnomocnika rządu ds. cyberbezpieczeństwa, wiceministra cyfryzacji Karola Okońskiego w stolicy Estonii.

Trzech panelistów prowadzących dyskusję. Wśród nich wiceminister Karol Okoński.

Po raz trzeci ministrowie 19 najbardziej zaawansowanych cyfrowo państw spotkali się na szczycie cyfrowym w Tallinie. Tak jak w poprzednich edycjach gospodarzem tego kluczowego wydarzenia branży cyfrowej w skali globalnej był premier Estonii, Juri Ratas

Inteligentna dominacja

Sztuczna inteligencja to temat, który zdominował większość sesji tallińskiego szczytu.

- Dzięki sztucznej inteligencji takie obszary jak zdrowie, edukacja, energetyka czy rolnictwo mogą zyskać w Polsce zupełnie inną jakość – powiedział Karol Okoński podczas sesji ministerialnej poświęconej zastosowaniu AI w administracji rządowej. – Już wkrótce możemy spodziewać się ogłoszenia „Polityki Rozwoju Sztucznej Inteligencji w Polsce na lata 2019 – 2027” – dodał.

Wiceminister cyfryzacji wziął także udział w dyskusjach dotyczących rozwoju sztucznej inteligencji w Unii Europejskiej i wpływu tej technologii na powstawanie tzw. inteligentnych miast (smart cities).

- Naszym celem jest, aby Polska znalazła swoje miejsce w globalnej gospodarce, która jest i w najbliższej przyszłości będzie kształtowana przez technologię i rozwiązania AI – powiedział sekretarz stanu w MC. - Do 2025 r. w samej Polsce będziemy potrzebować około 200 000 specjalistów zajmujących się wdrażaniem sztucznej inteligencji. Dlatego naszym najwyższym priorytetem powinna być edukacja w zakresie umiejętności nowej generacji i podnoszenia kwalifikacji osób funkcjonujących już na rynku pracy – dodał.

Różne perspektywy

Uczestnicy szczytu debatowali o sztucznej inteligencji z różnych perspektyw: organizacyjnej, etycznej i prawnej. Ich rozmowy dotyczyły m.in.:

  • sposobu w jaki AI przekształca prawo i jak prawo przekształca AI,
  • świadczeń spersonalizowanej opieki zdrowotnej (także w kontekście wykorzystania sztucznej inteligencji),
  • ewolucji popytu na pracę, wykształcenie i rozwój umiejętności,
  • innowacji Govtech w zakresie świadczenia usług publicznych i poprawy wydajności administracji,
  • zastosowania sztucznej inteligencji w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju ONZ,
  • budowania zaufania do korzystania z AI przez organy ścigania.

Na marginesie szczytu sekretarz stanu w MC spotkał się z ministrem cyfryzacji Norwegii Nikolai Astrupem, pełnomocnikiem estońskiego rządu ds. informatyzacji - Siim Sikkutem, szefem australijskiej agencji transformacji cyfrowej - Randall Brugeaudu oraz z przewodniczącym rządowej agencji technologii cyfrowej - Kok Ping Soon. Rozmowy dotyczyły współpracy w zakresie cyberbezpieczeństwa, 5G , sztucznej inteligencji oraz świadczenia usług e-administracji.

Obywatel w centrum

W środę (18 września) wiceminister Karol Okoński wziął udział w organizowanym także w Tallinie eID Forum. To wydarzenie poświęcone cyfrowemu zarządzaniu w sferze publicznej. Forum działa na rzecz otwartego dialogu między przemysłem a rządami, promując dyskusje na temat technologii i rozwiązań eID. Pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa zaprezentował na nim najważniejsze projekty realizowane przez Ministerstwo Cyfryzacji. Odniósł się również do roli państwa w cyfrowym świecie.

- Obywatele i przedsiębiorcy powinni znaleźć się w centrum nowoczesnego świadczenia usług publicznych, a państwo powinno służyć ludziom – powiedział wiceminister Karol Okoński. - Naszą rolą jest szerzenie transformacji cyfrowej w całym społeczeństwie. Za pomocą cyfrowych technologii powinniśmy połączyć użytkowników z organami administracji publicznej i dążyć do zmiany skomplikowanych procedur w proste, zautomatyzowane i intuicyjne usługi – dodał.  

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}