Powrót

Wzmacnianie kompetencji cyfrowych jest priorytetem - Digital Skills Summit 2025

26.11.2025

Kompetencje jutra w cyfrowej gospodarce to temat tegorocznej odsłony konferencji Digital Skills Summit, która 26 listopada 2025 r. rozpoczęła się w Gdańsku. Zgromadzeni na wydarzeniu przedstawiciele administracji, nauki, edukacji oraz biznesu dyskutują o potrzebach i wyzwaniach, które niesie transformacja cyfrowa, wpływająca na wszystkie obszary życia, w tym na rynek pracy i potrzeby edukacyjne. Konferencję otworzył wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

Wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski otwiera Digital Skills Summit 2025

– Cyfryzacja nie jest już przyszłością – jest teraźniejszością. Dlatego musimy inwestować w kompetencje, które pozwolą Polkom i Polakom odnaleźć się w nowej rzeczywistości technologicznej. To wspólne zadanie rządu, biznesu i edukacji. Kompetencje cyfrowe stają się dziś tak samo fundamentalne jak umiejętność czytania i pisania. Od ich poziomu zależy rozwój gospodarki, bezpieczeństwo obywateli i konkurencyjność kraju. Dlatego wzmacnianie ich w całym społeczeństwie traktujemy jako absolutny priorytet – podkreślił wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, otwierając konferencję.

Tegorocznej edycji Digital Skils Summit przyświecają cele:

  • zidentyfikowanie najpilniejszych potrzeb kompetencyjnych;
  • wskazanie narzędzi, które pozwolą skutecznie przygotować kadry do pracy w coraz bardziej cyfrowym środowisku.

Uczestnicy wydarzenia omawiają zarówno trendy rynkowe, jak i praktyczne rozwiązania stosowane w organizacjach.

Kompetencje cyfrowe Polaków priorytetem w Strategii Cyfryzacji Polski

Jak podkreślił wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, cele wskazane w Strategii Cyfryzacji Państwa do 2035 roku świadczą o tym, że rząd traktuje priorytetowo potrzebę wzmacniania kompetencji cyfrowych w całym społeczeństwie w długim horyzoncie czasowym.

W dokumencie przygotowanym w Ministerstwie Cyfryzacji dużą część stanowią priorytety właśnie w zakresie budowania kompetencji cyfrowych. Zgodnie z tą Strategią, zakładamy, że do 2035 r.:

  • Co najmniej 85% społeczeństwa będzie posiadało podstawowe kompetencje cyfrowe.
  • Co najmniej połowa osób dorosłych miała umiejętności ponadpodstawowe.
  • Znacząco zwiększy się liczba specjalistów w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), w szczególności kobiet.
  • Pracownicy administracji publicznej będą przygotowani do obsługi nowoczesnych e-usług.
  • Przedsiębiorstwa, zwłaszcza małe i średnie (MŚP), otrzymają realne wsparcie w transformacji cyfrowej.

Działania Ministerstwa Cyfryzacji w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych

Cele wyznaczone w Strategii Cyfryzacji Państwa realizujemy w Ministerstwie Cyfryzacji konsekwentnie – poprzez programy edukacyjne, inwestycje w kompetencje, szkolenia, kampanie informacyjne oraz współpracę z biznesem i organizacjami społecznymi.

– Kompetencje cyfrowe stanowią jeden z priorytetów Ministerstwa Cyfryzacji. Dlatego w ciągu ostatnich dwóch lat przeprowadziliśmy i kontynuujemy wiele działań, skierowanych zarówno do młodzieży, jak i do seniorów. Programy te rozwijają kompetencje cyfrowe i społeczne, m.in. poprzez warsztaty i kursy, które pozwalają korzystać z nowych technologii tam, gdzie jest to potrzebne – powiedział wiceminister cyfryzacji Paweł Olszewski podczas konferencji prasowej „Kompetencje przyszłości. Inwestycje w cyfrowe umiejętności Polaków”, która odbyła się po otwarciu Digital Skills Summit.

Do licznych działań prowadzonych przez resort cyfryzacji, które mają na celu rozwój umiejętności cyfrowych Polaków, należą następujące inicjatywy:

  • „Szkoła międzypokoleniowa” – projekt, który zakładał wsparcie seniorów przez uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. W całej Polsce odbyło się ponad 5,5 tysiąca warsztatów z udziałem 20 tysięcy osób. To przykład, jak technologia może łączyć pokolenia. Projekt jest ukończony, ale będzie kontynuowany w kolejnych latach.
  • „eFajfy” – czyli szkolenia, które planujemy przeprowadzić dla seniorów w miejscu, gdzie czują się komfortowo, czyli w sanatoriach. Osoby po 60. roku życia będą uczyć się obsługi urządzeń, e-usług i cyberbezpieczeństwa. To praktyczne wsparcie, które ma realny wpływ na codzienne funkcjonowanie seniorów.
  • Kluby Rozwoju Cyfrowego – będziemy tworzyć lokalne miejsca edukacji cyfrowej, czyli centra otwarte dla mieszkańców, w których będą mogli rozwijać umiejętności, korzystać z doradztwa i zdobywać nowe kwalifikacje. Pilotaż w 40 gminach zakończył się sukcesem. Na projekt przeznaczamy ponad 1 mld złotych.
  • Inicjatywa PW eSkills – w ramach tego, trwającego przedsięwzięcia, tworzymy przestrzeń współpracy administracji, biznesu, organizacji pozarządowych i nauki. Partnerzy tworzą bezpłatne szkolenia i materiały edukacyjne, a Ministerstwo Cyfryzacji wspiera ich poprzez promocję i współpracę.
  • Konkurs „Zostań cyfrową ekspertką” – celem tego, zrealizowanego działania, było zwiększenie udziału kobiet w branży technologicznej. W ramach konkursu finansowaliśmy szkolenia w szerokim zakresie tematycznym – od programowania po cyberbezpieczeństwo – oraz mentoring i egzaminy certyfikacyjne. Przekazaliśmy na ten cel blisko 5 mln zł.
  • Monitoring treści dezinformacyjnych – ten realizowany przez NASK-PIB projekt obejmuje ciągły monitoring mediów społecznościowych i kampanie edukacyjne na temat dezinformacji. To aż 14,4 mln zł inwestycji w odporność informacyjną państwa.
  • Walka z dezinformacją jak zauważył wicepremier Krzysztof Gawkowski, dezinformacja stała się jednym z głównych problemów odporności państwa. Media społecznościowe sprawiają, że wiadomości docierają do nas w ciągu kilku sekund, ale coraz częściej zawierają nieprawdziwe informacje. Co więcej, coraz częściej fałszywe informacje w sieci łączą się z atakami hybrydowymi, takimi jak próby sabotażu czy ataki dronów. Dlatego przeciwdziałanie dezinformacji staje się nowym elementem budowania kompetencji cyfrowych Polaków. Ministerstwo Cyfryzacji wskazało nowe elementy finansowania kampanii społecznych i programów edukacyjnych oraz przygotowało ramy przeciwdziałania dezinformacji, aby Polska mogła systemowo wygrywać w cyfrowej wojnie informacyjnej.

Kompetencje cyfrowe w teorii i praktyce

Pierwszego dnia konferencji Digital Skills Summit odbyły się wykłady, prezentacje i panele dyskusyjne, podczas których zaproszeni eksperci omówili:

  • nowe wymagania kompetencyjne wynikające z dynamicznych zmian na rynku pracy;
  • kierunki zmian w edukacji odpowiadające na potrzeby gospodarki cyfrowej;
  • skuteczne modele przekwalifikowania;
  • mechanizmy współpracy międzysektorowej wspierające rozwój kompetencji jutra.

Drugi dzień wydarzenia upłynie pod znakiem zajęć praktycznych i merytorycznych dyskusji. Odbędą się warsztaty organizowane przez instytucje działające w ramach inicjatywy PW eSkills, w trzech blokach tematycznych:

  • narzędzia cyfrowe;
  • prawodawstwo;
  • kompetencje, rozwój, edukacja.
{"register":{"columns":[]}}