W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zaprogramowali się na wygraną

22.03.2019

Był konkurs, są laureaci, czas na nagrody. Uczniowie z warszawskiej Szkoły Podstawowej nr 86 to pierwsi laureaci konkursu „Nowy rok z programowaniem”, realizowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji i Państwowy Instytut Badawczy NASK, którzy odebrali swoją nagrodę.

Minister Marek Zagórski w grupie dzieci. W tle ściana z pracami plastycznymi dzieci.

Jaka to nagroda? Nie mogło inaczej – warsztaty programowania.

3-klasiści z wawerskiej szkoły przez cztery godziny rozwiązywali łamigłówki, porozumiewali się z robotami i programowali swoje gry na tabletach. Wszystko to pod okiem profesjonalnych trenerów i… ministra cyfryzacji Marka Zagórskiego, który osobiście pogratulował zwycięzcom.

Pisz do mnie szyfrem

– Żeby przekonać się, że to właśnie do Was powinniśmy przyjechać, musieliśmy się sporo napracować. Ale właśnie takie wyzwania lubimy. Gratulujemy pomysłowości i wyobraźni. W pełni zasłużyliście na tę nagrodę – powiedział minister Marek Zagórski. – Mamy nadzieję, że po dzisiejszych zajęciach pójdziecie do domu i oznajmicie rodzicom: programowanie to świetna zabawa. Być może te pierwsze kroki zachęcą Was do bycia programistami, a za kilka lat zasilicie zespół np. Ministerstwa Cyfryzacji lub NASK... Tego Wam życzę – dodał.

Zadaniem konkursowym było przekonanie komisji konkursowej (w 1800 znakach) dlaczego ta, a nie inna grupa powinna wygrać warsztaty. Co takiego zrobili uczniowie z warszawskiego Wawra? Napisali do nas szyfrem… Wszystkich chętnych do podjęcia się rozszyfrowania tajemniczego kodu, zachęcamy do szybkiego czytania. Na końcu informacji czeka na Was niespodzianka J

Programowanie to frajda

Konkurs „Nowy rok z programowaniem” to jedna z wielu inicjatyw Ministerstwa Cyfryzacji promująca naukę programowania. – Programowanie to kompetencja przyszłości. Pracujemy nad tym, by szansę na jej zdobycie miało możliwie najwięcej młodych Polaków, nie tylko z dużych miast, ale i mniejszych miejscowości – mówi minister cyfryzacji. – To dlatego m.in. 16 Klubów Młodego Programisty uruchomiliśmy w miejscach, gdzie oferta tego rodzaju zajęć nie jest tak bogata jak w dużych miastach. To dlatego też organizujemy konkursy, takie jak ten, do udziału w których zachęcamy grupy z najdalszych zakątków Polski. Kolejny już wkrótce – dodał Marek Zagórski.

Kluby Młodego Programisty to punkty warsztatowe, w których organizujemy bezpłatne zajęcia programowania. Od października ubiegłego roku działają w Nysie, Siedlcach, Lubinie, Inowrocławiu, Zamościu, Żarach, Piotrkowie Trybunalskim, Nowym Sączu, Przemyślu, Suwałkach, Kwidzynie, Żorach, Ostrowcu Świętokrzyskim, Ełku, Gnieźnie i Stargardzie.

W ciągu niespełna pół roku w organizowanych tam zajęciach wzięło udział 17 tysięcy dzieci i ich rodziców. Zorganizowaliśmy w tym czasie prawie 1000 bezpłatnych warsztatów.

Więcej o Klubach Młodego Programisty na www.klubmlodegoprogramisty.pl

Ruszamy w Polskę

Poza trzecioklasistami ze Szkoły Podstawowej nr 86 w Warszawie laureatami naszego konkursu zostali także:

  • czwartoklasiści ze Szkoły Podstawowej im. por. Jana Penconka w Gowinie,
  • trzecioklasiści z Nielepic i Brzoskwini (Fundacja SUSEIA),
  • czwartoklasiści ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Zawierciu,
  • pierwszaki z Zespołu Szkół w Niechlowie.

Jury naszego konkursu nie miało łatwego zadania. Dostaliśmy niemal 200 zgłoszeń.

Podejmiesz wyzwanie?

Na koniec obiecana łamigłówka. Oto praca konkursowa dzieciaków z Wawra. Jak nas przekonali? Miłego rozszyfrowywania!

„(…) Zapraszamy do zabawy w odkodowanie naszej odpowiedzi. Dla ułatwienia podpowiadamy, że nie wszystkie litery zostały zakodowane. Szyfr wygląda tak:
a=~
b=$
c=@
d=#
e=%
g=&
h=*
i=+
j=8
o=3
y=4
m=5
r=6
k=9
Odpowiedź:
„…#l~t%&3, ż% @*@ę p3zn~ć p63&6~54, 9tó6% p3zw3lą 5+ w4936z4st~ć 8% #3 n~u9+ + 538%8 5~ł%8 w43$6~źn+. Z p63&6~5%5, 9tó64 $ę#z+% z% 5ną 63z5~w+~ł n~ 6óżn% t%5~t4. T%n 5~ł4 63$3t $ę#z+% #~w~ł 5+ 6óżn% 6~#4 n~ 6óżn% t%5~t4. N~zwę &3 6+$3. $ę#z+% 5n+% u@z4ł 63z5~w+~ć p3 @*+ńs9u + 8~p3ńs9u. $ę#z+% st~ł n~ $+u69u + $ę#z+% st%63w~n4 53wą. $ę#z+% 5+~ł t%z w$u#3w~ną #6u9~69ę. N~ &ł3w+% $ę#z+% 5+~ł w+~t6~@z%9 #3 @*ł3#z%n+~ + 9~5%6ę. 9~ż#4 z n~s 5~6z4 3 stw36z%n+u t~9+%&3 63$3t~!”

Wszystkich, którzy chcieliby zacząć swoją przygodę z programowaniem zapraszamy na stronę www.koduj.gov.pl

Znajdziecie tam gotowe scenariusze zajęć, które możecie przeprowadzić choćby w domu, zabawy, inspiracje, a nawet słownik pojęć programistycznych. Zajrzyjcie koniecznie!
 


O projekcie

Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.

Zdjęcia (8)

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
22.03.2019 14:29 Kinga Graczyk
Pierwsza publikacja:
22.03.2019 13:10 Kinga Graczyk
{"register":{"columns":[]}}