Dyrektywa w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju CSDDD
Dyrektywa w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju CSDDD
25 lipca 2024 r. weszła w życie dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2024/1760 w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (ang. Corporate Sustainability Due Diligence Directive, dyrektywa CS3D/CSDDD). Ma ona na celu wspieranie zrównoważonego i odpowiedzialnego prowadzenia działalności przedsiębiorstw oraz w ramach ich globalnego łańcucha wartości. Nowe przepisy zapewnią, że przedsiębiorstwa objęte zakresem dyrektywy będą identyfikować i eliminować negatywny wpływ swoich działań na prawa człowieka i środowisko w Europie i poza nią.
W latach 2022-2024 w negocjacje nad dyrektywą CS3D zaangażowane było Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Więcej informacji o procesie prac nad pierwotnym kształtem tekstu dyrektywy CS3D mogą Państwo znaleźć na stronie Ministerstwa Funfuszy i Polityki Regionalnej.
Według obowiązującej dyrektywy 2025/794, tzw. stop-the-clock (czytaj poniżej), zmieniającej niektóre przepisy dyrektywy CSDDD państwa członkowskie mają czas na jej transpozycję do porządku krajowego do 26 lipca 2027 r.
Czym jest należyta staranność przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju?
Jest to identyfikowanie i przeciwdziałanie rzeczywistym i potencjalnym negatywnym skutkom prowadzenia działalności biznesowej w zakresie poszanowania praw człowieka i kwestii środowiskowych. Proces należytej staranności został szczegółowo opisany w Wytycznych OECD dotyczących należytej staranności w odpowiedzialnym prowadzeniu działalności biznesowej (2018).
Kogo dotyczy należyta staranność?
Dyrektywa CS3D nakłada obowiązki w zakresie należytej staranności na przedsiębiorstwa z krajów UE, ale także przedsiębiorstw spoza UE. Jednakże, w przypadku przedsiębiorstw spoza UE stosowany jest jedynie próg obrotów netto ze sprzedaży w skali światowej.
Przedsiębiorstwa utworzone zgodnie z prawem kraju członkowskiego UE można podzielić na trzy grupy:
- przedsiębiorstwa, które w ostatnim roku obrotowym, za które zostało lub powinno zostać sporządzone roczne sprawozdanie finansowe, zatrudniały średnio ponad 1 000 pracowników, a ich przychody netto ze sprzedaży w skali światowej przekraczały 450 mln EUR;
- przedsiębiorstwa, które same nie osiągnęły progów wskazanych powyżej, ale były jednostkami dominującymi najwyższego szczebla w grupie, która osiągnęła te progi w ostatnim roku obrotowym;
- przedsiębiorstwa, które same zawarły lub są najwyższą spółką dominującą w grupie, która zawarła z niezależnymi spółkami zewnętrznymi umowy franczyzowe lub licencyjne w UE w zamian za opłaty licencyjne wynoszące ponad 22,5 mln EUR, jeżeli umowy te zapewniają wspólną tożsamość, wspólną koncepcję biznesową i stosowanie jednolitych metod prowadzenia działalności i pod warunkiem, że przedsiębiorstwo osiągnęło – lub jest jednostką dominującą najwyższego szczebla grupy, która osiągnęła – przychody netto ze sprzedaży w skali światowej w wysokości ponad 80 000 000 EUR w ostatnim roku obrotowym.
Małe i średnie przedsiębiorstwa nie są bezpośrednio objęte przepisami dyrektywy CS3D, ale mogą być dotknięte jej wymogami jako bezpośredni lub pośredni partnerzy biznesowi w łańcuchu działalności większych przedsiębiorstw.
Od kiedy nowe przepisy zaczną obowiązywać przedsiębiorstwa
W dyrektywie CSDDD wprowadzono stopniowe podejście do stosowania nowych obowiązków. Według obowiązującej dyrektywy stop-the-clock (czytaj poniżej), zmieniającej niektóre przepisy dyrektywy CSDDD w pierwszej kolejności zaczną one dotyczyć największych przedsiębiorstw, a po pewnym czasie obejmą kolejne grupy przedsiębiorstw:
- Od 26 lipca 2028 roku obowiązki określone w dyrektywie będą musiały stosować przedsiębiorstwa UE zatrudniające ponad 3 000 pracowników i które osiągnęły przychody netto ze sprzedaży w skali światowej w wysokości ponad 900 000 000 EUR. W przypadku przedsiębiorstw spoza UE obowiązywał będzie tylko obrót netto wygenerowany w UE w wysokości ponad 900 000 000 EUR.
- Od 26 lipca 2029 roku obowiązki zaczną dotyczyć wszystkich pozostałych przedsiębiorstw objętych jej zakresem.
Jednocześnie zwracamy uwagę, że w ramach procesu negocjacji uproszczeń w dyrektywie CSDDD Rada UE zaproponowała przesunięcie terminu stosowania dyrektywy – nowy termin to 26 lipca 2029 r., z wyłączeniem artykułu 16 dotyczącego komunikacji, którego stosowanie miałoby się rozpocząć od 1 lipca 2030 roku [dalsze informacje na ten temat: Pakiet Omnibus I – uproszczenia w zakresie CS3D].
Obowiązki przedsiębiorstw wynikające z dyrektywy CS3D
- uwzględnianie należytej staranności w polityce przedsiębiorstwa i zarządzaniu ryzykiem (art. 7),
- identyfikacja i ocena rzeczywistych i potencjalnych negatywnych skutków swojej działalności, działalności spółek zależnych i partnerów biznesowych (art. 8) oraz ich hierarchizowanie (art. 9),
- zapobiegania potencjalnym negatywnym skutkom (art. 10),
- usuwanie rzeczywistych negatywnych skutków (art. 11) oraz podejmowanie środków zaradczych (art. 12),
- konstruktywna współpraca z interesariuszami w toku procesu należytej staranności (art. 13),
- wdrożenie procedur skargowych umożliwiających złożenie skarg w przypadku uzasadnionych obaw dotyczących rzeczywistych lub potencjalnych negatywnych skutków w działalności przedsiębiorstw (art. 14),
- monitorowanie skuteczności i adekwatności podejmowanych działań w zakresie należytej staranności (art. 15),
- publikowanie na stronie internetowej przedsiębiorstwa sprawozdania rocznego w odniesieniu do kwestii objętych dyrektywą (art. 16),
- przyjęcie i wdrożenie planu transformacji na rzecz łagodzenia zmian klimatycznych (art. 22).
- podleganie pod odpowiedzialność cywilną za szkody, które powstaną w wyniku negatywnych skutków działalności biznesowej (art. 29).
Nadzór nad należytą starannością przedsiębiorstw
Każde państwo członkowskie zobowiązane jest do wyznaczenia co najmniej jednego organu sprawującego nadzór nad przestrzeganiem przez przedsiębiorstwa obowiązków określonych w dyrektywie. Organy te będą mogły m.in.:
- wszczynać postępowania wyjaśniające z urzędu,
- przeprowadzać inspekcje,
- nakazywać zaprzestania naruszeń przepisów krajowych przyjętych na podstawie dyrektywy oraz podjęcia działań zaradczych,
- wyznaczać przedsiębiorstwom odpowiednie terminy na podjęcie działań zaradczych,
- nakładać na przedsiębiorstwa kary.
Wsparcie przedsiębiorstw w realizacji nowych obowiązków
Zarówno Komisja Europejska, jak i państwa członkowskie będą wdrażać szereg działań wspierających przedsiębiorstwa we wdrażaniu dyrektywy CSDDD, takich jak prowadzenie helpdesków, wydawanie wytycznych dotyczących różnych aspektów wdrażania należytej staranności, w tym modelowych klauzul umownych, czy prowadzenie stron internetowych poświęconych należytej staranności i wymogom CSDDD.
Informacje nt. dyrektywy CSDDD mogą Państwo również znaleźć na dedykowanej stronie Komisji Europejskiej.