W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Reforma planowania przestrzennego

Plan ogólny gminy (plan ogólny)

Czy ograniczenia wynikające np. z form ochrony przyrody, należy wprowadzić do planu ogólnego jako oznaczenia graficzne lub ustalenia planu, czy tylko do uzasadnienia?

Ustalenia planu ogólnego nie będą ujmowane w tradycyjnym załączniku tekstowym, graficznym ani nawet w tekście uchwały, a będą ujęte w załączniku z danymi przestrzennymi. Część tekstowa uchwały zawierać będzie wyłącznie treści formalne, tj. wejście w życie uchwały, określenie obszaru objętego uchwałą, odesłanie do załącznika, derogację itp. Treścią planu ogólnego będą wyłącznie jego ustalenia opisane w art. 13a upzp. Wszelkie uwarunkowania, o których mowa w art. 13b upzp, w tym formy ochrony przyrody, obszary szczególnego zagrożenia powodzią i zabytki prezentowane będą wyłącznie w uzasadnieniu, które stanowić będzie część informacyjną dokumentacji towarzyszącej planowi ogólnemu. Natomiast ograniczenia z nich wynikające uwzględnione muszą być w ustaleniach planu ogólnego, określonych w art. 13a upzp.

Czy uzasadnienie planu ogólnego będzie publikowane w dzienniku urzędowym województwa, pomimo że nie jest częścią uchwały?

Uzasadnienie planu ogólnego nie będzie publikowane w dzienniku urzędowym województwa, gdyż nie posiada waloru normatywnego, a informacyjny. Jednak docelowo będzie zamieszczane w Rejestrze Urbanistycznym, a do czasu jego powstania plan ogólny wraz z uzasadnieniem będzie udostępniony w BIP na stronie podmiotowej urzędu gminy (art. 52 ust. 1 pkt 6 reformy).

Jaką strefę ustalić w planie ogólnym dla terenu, na którym prowadzona jest podziemna eksploatacja kopalin, a na jego powierzchni występuje inna funkcja?

Strefy planistyczne ustalane w planie ogólnym dotyczą powierzchni ziemi. Jeśli na powierzchni występuje zabudowa o określonej funkcji lub zabudowa o konkretnej funkcji jest planowana- to w planie ogólnym określa się odpowiednią strefę z zabudową, np. wielofunkcyjną z zabudową mieszkaniową jednorodzinną, gospodarczą czy usługową. Analogicznie, jeśli zabudowa nie jest planowana możliwe jest ustalenie strefy, która zabudowę wykluczy lub mocno ją ograniczy (np. strefa otwarta czy produkcji rolniczej). 

Strefa górnictwa jest zatem preferowana dla terenów eksploatacji powierzchniowej, a w przypadku eksploatacji podziemnej – dla terenów wykorzystywanych czy niezbędnych dla potrzeb wydobycia. Strefy dla terenów znajdujących się nad złożem podlegającym wydobyciu, ale nie mające wpływu na eksploatację złoża, należy ustalić uwzględniając politykę przestrzenną gminy oraz obowiązujące przepisy.

Czy gmina ma obowiązek sporządzenia planu ogólnego?

Zgodnie z przepisami upzp, uchwalenie planu ogólnego jest obligatoryjne. Jak wynika z art. 67 ust. 4 reformy, bez przyjętego planu ogólnego, po 1 lipca 2026 r. co do zasady nie będzie możliwości uchwalenia nowego lub zmiany obowiązującego planu miejscowego ani wydania decyzji WZ i LICP.

Czy uchwała w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego musi zawierać załącznik graficzny?

Reforma nie precyzuje zawartości uchwały o przystąpieniu do sporządzenia planu ogólnego.

Czy profil dodatkowy, np. teren usług handlu detalicznego, ustalony dla strefy cmentarza może stanowić podstawową formę zagospodarowanie w obrębie tej strefy?

Profil funkcjonalny nie odnosi się w żadnym stopniu do proporcji między funkcjami i nie ma żadnego wpływu na udział tych funkcji w docelowym ani planowanym na poziomie planu miejscowego czy decyzji WZ zagospodarowaniu. Określa jedynie jakie funkcje będą w ogóle dopuszczalne do wyznaczenia w planie miejscowym lub decyzji WZ. Tym samym możliwa jest sytuacja, w której w planie ogólnym wyznaczona zostanie strefa cmentarza, w później uchwalonym planie miejscowym zostanie wyznaczony np. teren handlu detalicznego, a mimo to zostanie zachowana zgodność z planem ogólnym.

Czy w planie ogólnym trzeba wyznaczyć strefy planistyczne dopuszczające zabudowę mieszkaniową na wszystkich obszarach, dla których w obowiązujących miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego określono przeznaczenie umożliwiające realizację funkcji mieszkaniowej?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami art. 13d, gmina projektując ustalenia planu ogólnego, przy wyznaczaniu stref planistycznych dopuszczających zabudowę mieszkaniową jest zobligowana do uwzględnienia w pierwszej kolejności m.in. obszarów, dla których w obowiązujących miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego określono przeznaczenie umożliwiające realizację funkcji mieszkaniowej. Jednakże ustalenie na tych obszarach stref, o których mowa w art. 13c ust. 2 pkt 1-3 upzp, nie jest automatyczne, lecz musi następować z uwzględnieniem przepisu art. 13b upzp, co wprost wskazano w przywołanym art. 13d. Niezbędne jest bowiem przeanalizowanie, czy inne uwarunkowania, o których mowa w art. 13b upzp, nie wpływają na konieczność ograniczenia stref dopuszczających zabudowę mieszkaniową. 

Czy w planie ogólnym można wyznaczyć strefy planistyczne dopuszczające zabudowę mieszkaniową na obszarach istniejącej zabudowy mieszkaniowej nie objętej miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zlokalizowanej poza obszarem uzupełnienia zabudowy?

Istniejąca zabudowa mieszkaniowa jako jedno z uwarunkowań rozwoju przestrzennego gminy powinna być uwzględniana przy wyznaczaniu stref planistycznych dopuszczających taką zabudowę, co wynika m.in. z przepisów art. 1 ust. 3 upzp. Nie oznacza to jednak, że gmina musi automatycznie na takich obszarach dopuścić zabudowę mieszkaniową w planie ogólnym. Ustalenie takie powinno być poprzedzone analizą szeregu innych uwarunkowań, o których mowa w art. 13b upzp. 

Pierwotne brzmienie art. 13d ust. 1 upzp powodowało wątpliwości interpretacyjne w powyższym zakresie, w związku z czym przepis ten znowelizowano ustawą z dnia 4 kwietnia 2025 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 527). Jasno wskazano w nim na możliwość wyznaczenia stref planistycznych dopuszczających zabudowę mieszkaniową „w pierwszej kolejności na obszarach, dla których w obowiązujących miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego określono przeznaczenie umożliwiające realizację funkcji mieszkaniowej, obszarach uzupełnienia zabudowy oraz obszarach z istniejącą zabudową o funkcji mieszkaniowej, z wyłączeniem luk w tej zabudowie”. Wskazano ponadto na konieczność wzięcia pod uwagę uwarunkowań, o których mowa w art. 13b upzp.

Czy możliwe jest nieuzgodnienie lub negatywna opinia o projekcie planu ogólnego, z uwagi na nieuwzględnienie jakichś informacji w uzasadnieniu?

Do organów uzgadniających i opiniujących należy zajęcie stanowiska czy istniejące uwarunkowania (zgodne z właściwością organu) są odpowiednio uwzględnione w części normatywnej planu ogólnego, poprzez np. wybór odpowiedniej strefy planistycznej, określenie odpowiednich parametrów, ukształtowanie zasięgu obszaru uzupełnienia zabudowy lub ukształtowanie zasięgu obszaru zabudowy śródmiejskiej. Brak jest więc podstawy do odmowy uzgodnienia w przypadku wystąpienia błędnych informacji lub braku informacji o uwarunkowaniach w uzasadnieniu planu ogólnego gminy, jeśli nie miało to wpływu na ww. ustalenia planu ogólnego. Organ może jedynie zwrócić uwagę na brak, jeśli w jego opinii może być ważny dla zrozumienia przyjętych w planie ogólnym rozwiązań.

W jaki sposób gmina ma przekazywać projekt planu ogólnego do opiniowania i uzgodnień, czy wystarczające jest w tym zakresie przesłanie linku pod jakim jest on opublikowany czy należy go przesłać na jakimś nośniku danych?

Zgodnie z art. 52 ust 3 reformy, do dnia 30 czerwca 2026 r. projekty aktów planowania przestrzennego, przekazywane do uzgodnień i opiniowania, poddawane konsultacjom społecznym lub przedstawiane radzie gminy, udostępnia się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego organ sporządzający projekt oraz w jego siedzibie, najpóźniej w dniu odpowiednio przekazania, ogłoszenia o rozpoczęciu konsultacji społecznych lub przedstawienia. Docelowo ww. projekty będą udostępniane w Rejestrze Urbanistycznym.

Z brzmienia powyżej przywołanego przepisu nie wynika obowiązek dodatkowego przesyłania projektów ww. aktów każdemu organowi uzgadniającemu i opiniującemu.
 

 

Strategia rozwoju gminy (strategia)

Czy strategia uchwalona przed 24 września 2023 r., nie posiadająca treści wymaganych reformą, może być podstawą do uchwalenia planu ogólnego?

Reforma nie zabrania wykorzystania takiej strategii przy sporządzaniu planu ogólnego, ale też tego nie nakazuje. Zgodnie z art. 51 reformy, przy sporządzaniu pierwszego planu ogólnego jedynie strategie powstałe w oparciu o nowe przepisy będą uwzględniane obowiązkowo. 

Czy plan ogólny sporządza się jednocześnie ze strategią?

Przepisy reformy nie zabraniają sporządzania planu ogólnego równolegle ze strategią.

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (studium)

Czy w nawiązaniu do art. 65 ust. 2 pkt 1 reformy wystąpienie o opinie i uzgodnienia należy interpretować jako rozpoczęcie procesu opiniowania i uzgodnień? Czy możliwe jest wystąpienie o ponowne uzgodnienia i opinie projektu studium?

Przepis art. 65 ust. 2 pkt 1 reformy literalnie mówi o wystąpieniu o opinie i uzgodnienia, a nie o ich uzyskaniu. Wystarczy wystąpienie do jednego organu z wymienionych by przepis znalazł zastosowanie. Konieczność wystąpienia o ponowne opinie i uzgodnienia nie zmienia faktu, że o te opinie i uzgodnienia już wcześniej wystąpiono, więc przepis ten nie straci zastosowania w takiej okoliczności.

Czy art. 64 ust. 2 reformy wprowadza obowiązek zachowania zgodności decyzji WZ ze studium?

Przepisem szczególnym wobec art. 64 ust. 2 reformy jest art. 59 ust. 2 tej ustawy. Oznacza to, że do postępowań w sprawie decyzji WZ wszczętych przed dniem utraty mocy studium w danej gminie, stosuje się art. 54 upzp w brzmieniu dotychczasowym (czyli bez warunku zachowania zgodności z planem ogólnym, a tym samym także ze studium). Art. 64 ust. 2 reformy mówiący, że do czasu uchwalenia planu ogólnego ilekroć w przepisach jest mowa o planie ogólnym rozumie się przez to studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, nie wprowadza więc wymogu zachowania zgodności decyzji WZ ze studium.

Czy w wyniku zmiany art. 32 ust. 1 upzp istnieje podstawa prawna do oceny aktualności obowiązującego studium?

Do wykonania oceny aktualności obowiązującego studium należy zastosować przepisy art. 32 ust. 1 upzp w związku z art. 64 ust. 2 reformy, zgodnie z którym co do zasady do dnia wejścia w życie planu ogólnego przez plan ogólny należy rozumieć studium.

Czy gmina może przystąpić do sporządzania zmiany studium po 24 września 2023 r.?

Zgodnie z art. 65 ust. 2 pkt 1 reformy co do zasady możliwe jest jedynie dokończenie trwających procedur sporządzania studiów albo ich zmian, jeżeli przed dniem wejścia w życie reformy wystąpiono o opinie i uzgodnienia tych projektów. Jednak w przypadku zmian studiów dotyczących wyłącznie lokalizacji inwestycji wymienionych w pkt 2 i 3 tego przepisu (tj. inwestycji celu publicznego lub inwestycji w zakresie gospodarowania strategicznymi zasobami naturalnymi kraju lub działalności, o których mowa w tym przepisie) po 24 września 2023 r. możliwe jest zarówno dokończenie trwających procedur, jak i przystąpienie do sporządzania nowych zmian studiów, na podstawie przepisów upzp w brzmieniu dotychczasowym. W przypadku ww. inwestycji przepisy art. 65 ust. 2 pkt 2 i 3 reformy nie ograniczają bowiem możliwości opracowania i uchwalania zmian studiów wyłącznie do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie reformy, czy będących w tym dniu na określonym etapie procedury.

 

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (plan miejscowy)

Czy można uchwalić plan miejscowy na podstawie ustaleń obowiązującego studium zanim gmina przyjmie plan ogólny?

Na podstawie art. 67 ust. 3 pkt 2 reformy przed wejściem w życie planu ogólnego, plany miejscowe opracowuje się i uchwala w oparciu o dotychczasowe brzmienie art. 15 ust. 1 i art. 20 upzp. Oznacza to, że plany miejscowe należy sporządzać nie naruszając ustaleń obowiązującego studium do momentu przyjęcia w gminie planu ogólnego. Jest to moment, w którym obowiązujące studia stracą moc i od którego możliwe będzie badanie zgodności z planem ogólnym jako nadrzędnym aktem planowania przestrzennego w gminie. Od tej ogólnej zasady przewidziane zostały wyjątki w art. 67 ust. 3 pkt 2 lit. a i b reformy.

Czy zgodnie z art. 27a upzp przystąpienie do sporządzenia planu ogólnego blokuje możliwość uchwalania planów miejscowych?

Zgodnie z dodanym art. 27a upzp plan miejscowy może być sporządzany w trakcie sporządzania planu ogólnego. Przepis ten należy stosować łącznie z przepisami przejściowymi reformy, tj. art. 67 ust. 3 pkt 2, który mówi, że do czasu wejścia w życie planu ogólnego plany miejscowe będą opracowywane na zasadach dotychczasowych zgodnie z ustaleniami studium. Przystąpienie do sporządzenia planu ogólnego nie blokuje więc sporządzania i uchwalania planów miejscowych na podstawie obowiązującego studium.

7 maja 2025 r. weszła w życie ustawa z dnia 4 kwietnia 2025 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 527). Z przepisów art. 27a upzp usunięto zdanie drugie, które powodowało wątpliwości interpretacyjne. Obecnie z przepisu jednoznacznie wynika możliwość równoczesnego procedowania planu ogólnego oraz planów miejscowych.

Czy do procedur sporządzania projektów planów miejscowych, do których przystąpiono przed 24 września 2023 r. stosuje się nowe przepisy np. w zakresie partycypacji społecznej?

Zgodnie z art. 67 ust. 3 reformy do projektów planów miejscowych, do których przystąpiono przed 24 września 2023 r. co do zasady stosuje się dotychczasowe przepisy dotyczące procedury planistycznej, w tym w zakresie partycypacji społecznej. Wyjątek od tej reguły stanowi katalog organów opiniujących i uzgadniających określony w art. 17 pkt 6 upzp, który należy zastosować w nowym brzmieniu jeżeli nie wystąpiono jeszcze o opinie i uzgodnienia.

Na jaką podstawę prawną należy się powołać ogłaszając o wyłożeniu projektu planu miejscowego do publicznego wglądu?

Zgodnie z art. 67 ust. 3 pkt 4 reformy jeżeli do sporządzenia planu miejscowego przystąpiono przed 24 września 2023 r. wyłożenie do publicznego wglądu odbywa się na zasadach dotychczasowych. W ogłoszeniu o wyłożeniu takiego projektu do publicznego wglądu należy powołać się na brzmienie przepisu sprzed wejścia w życie reformy tj. art. 17 pkt 9 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2023 r. poz. 977, 1506 i 1597) w związku z art. 67 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1688).

Czy informacje dot. prowadzenia konsultacji społecznych wskazane w art. 8h ust. 1 upzp powinny zostać opublikowane w tym samym terminie?

Przepisy ustawy nie wskazują, aby informacje dot. prowadzenia konsultacji były publikowane w tym samym terminie. Zgodnie z art. 8h upzp informacje o sposobach, miejscach i terminach prowadzenia konsultacji społecznych wójt, burmistrz albo prezydent miasta ogłasza nie później niż w dniu rozpoczęcia konsultacji społecznych. Tym samym każda wymieniona w tym przepisie forma ogłoszenia może zostać zastosowana w innym terminie, ale nie później niż w dniu rozpoczęcia konsultacji.

Czy możliwe jest ponowienie konsultacji społecznych w trakcie sporządzania planu miejscowego?

Ustawa przewiduje obowiązek ponowienia konsultacji społecznych w konkretnych przypadkach tj. jeżeli w wyniku procedowania planu miejscowego w jego projekcie wprowadzono zmiany w zakresie dotyczącym lokalizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (art. 17 pkt 13b upzp). W pozostałych przypadkach ustawa nie zakazuje ponowienia konsultacji społecznych.

Czy zawsze należy wystąpić o zaopiniowanie projektu planu miejscowego do RDOŚ w kontekście dodanego art. 17 pkt 6 lit. a tiret 3 upzp?

W przypadku kiedy do projektu planu miejscowego przeprowadzana jest strategiczna ocena oddziaływania na środowisko należy wystąpić do RDOŚ o opinię o projekcie tego planu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko na podstawie art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. W sytuacji kiedy przy procedowaniu planu miejscowego odstąpiono od przeprowadzenia strategicznej oceny odziaływania na środowisko należy wystąpić do RDOŚ o opinię projektu planu miejscowego na podstawie art. 17 pkt 6 lit. a tiret 3 upzp.

Czy sporządzenie prognozy finansowej do planu miejscowego w obecnym stanie prawnym jest obowiązkowe - jeśli jest rozbieżność między upzp a rozporządzeniem ws. projektu planu miejscowego? 

Reforma usunęła z upzp art. 17 pkt 5, mówiący o sporządzaniu prognozy skutków finansowych uchwalenia planu miejscowego. Dla planów miejscowych, których postępowanie w sprawie uchwalenia wszczęto po 23 września 2023 r., nie sporządza się prognozy skutków finansowych – zastosowanie mają wprost przepisy ustawy, mające pierwszeństwo przed przepisami rozporządzenia. Wobec tego w określonych sytuacjach §10 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. z 2021 r. poz. 2404) nie będzie mógł być zastosowany.

Obecnie trwa proces legislacyjny w celu wydania nowego rozporządzenia w sprawie sposobu przygotowania projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zastępującego obowiązujące rozporządzenie. Przepisy nowego rozporządzenia zostaną dostosowane do brzmienia upzp po nowelizacji.

 

Zintegrowany plan inwestycyjny (ZPI)

Kto może sporządzić projekt ZPI?

ZPI jest szczególną formą planu miejscowego (art. 37ea ust. 3 upzp). Zgodnie z art. 37n ust. 1 upzp w zakresie nieuregulowanym, do ZPI stosuje się przepisy dotyczące planu miejscowego. Wobec czego osoba sporządzająca projekt ZPI, w tym wprowadzająca zmiany do tego projektu, powinna spełniać te same warunki co osoba sporządzająca projekt planu miejscowego (art. 5 upzp).

Kto sporządza projekt umowy urbanistycznej? Czy MRiT przygotuje wzór umowy urbanistycznej dla ZPI?

Projekt umowy urbanistycznej powinien odzwierciedlać wynik negocjacji pomiędzy stronami umowy. Obowiązek sporządzenia projektu umowy urbanistycznej leży po stronie właściwego miejscowo wójta, burmistrza bądź prezydenta miasta. MRiT obecnie nie planuje publikacji wzoru takiej umowy.

Czy inwestorem w procedurze sporządzenia ZPI może być osoba fizyczna?

W przypadku procedury ZPI inwestorem może być również osoba fizyczna planująca realizację inwestycji. Ustawa nie wprowadza w tym zakresie żadnych ograniczeń.

Czy możliwa jest sytuacja, w której uchwalony ZPI jest różny od projektu, który złożył inwestor np. w zakresie obszaru inwestycji głównej? Czy taka zmiana powoduje konieczność zmiany lub złożenia przez inwestora nowego wniosku?

Zgodnie z art. 37ec ust. 2 pkt 1 i 2 upzp projekt ZPI może ulec zmianie w wyniku negocjacji między gminą a inwestorem, przepisy nie ograniczają zakresu możliwych zmian, czyli zmiana dotyczyć może także obszaru inwestycji.

Nie ma także przepisu, który stanowiłby, że zmiana projektu ZPI na tym etapie powoduje konieczność powtórzenia wcześniejszych etapów procedury. Po negocjacjach należy przystąpić do kolejnych czynności opisanych w art. 37ec ust. 2 upzp.

 

Ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (specustawa mieszkaniowa)

Czy można obecnie występować z wnioskiem o ustalenie lokalizacji inwestycji mieszkaniowej na podstawie specustawy mieszkaniowej?

Specustawa mieszkaniowa traci moc z dniem 1 lipca 2026 r. i do tego czasu możliwe jest stosowanie przepisów zawartych w tej ustawie, m.in. w zakresie składania wniosków o ustalenie lokalizacji inwestycji mieszkaniowej.

 

Odnawialne źródła eneregii (OZE)

Czy w planie miejscowym instalacje OZE, w tym te o mocy powyżej 500 kW, mogą być lokalizowane tylko tam, gdzie dopuszczało to studium?

Stosownie do postanowień art. 67 ust. 3 pkt 2 lit. a reformy, od dnia 24 września 2023 r. do dnia wejścia w życie planu ogólnego, nie ma obowiązku sporządzania projektu planu miejscowego zgodnie z zapisami studium oraz obowiązku stwierdzenia przez radę gminy, że plan miejscowy nie narusza ustaleń tego studium w zakresie lokalizacji instalacji OZE oraz ich stref ochronnych.

Czy art. 67 ust. 3 pkt 2 lit. a reformy ma zastosowanie jeżeli do zmiany obowiązującego planu miejscowego przystąpiono przed 24 września 2023 r.?

Art. 67 ust. 3 pkt 2 lit. a reformy stosuje się od dnia wejścia w życie reformy, niezależnie od momentu, kiedy nastąpiło przystąpienie do sporządzania planu miejscowego lub jego zmiany.

Czy jest obowiązek sporządzania planów miejscowych dla lokalizacji instalacji OZE po 24 września 2023 r. w oparciu o art. 14 ust. 6a pkt 2 upzp?

W art. 14 ust. 6a pkt 2 upzp ustalono obowiązek lokalizacji określonych instalacji OZE wyłącznie na podstawie planu miejscowego. Jednocześnie w przepisach przejściowych w art. 58 reformy dopuszczono możliwość wydawania decyzji WZ dla lokalizacji instalacji OZE do czasu utraty mocy studium. Natomiast lokalizacja farm wiatrowych następuje na podstawie ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych i zawsze wymaga sporządzenia planu miejscowego.

Czy możliwa jest realizacja wolnostojących instalacji OZE na podstawie planu ogólnego, w przypadku braku dopuszczenia ich lokalizacji w planie miejscowym?

Plan ogólny ma rangę aktu prawa miejscowego (art. 13a ust. 7 upzp). Ustalenia w nim zawarte będą wiążące dla planów miejscowych oraz dla decyzji WZ i LICP. Należy jednak podkreślić, że ustalenia planu ogólnego nie wpływają bezpośrednio na inne decyzje administracyjne (w tym pozwolenia na budowę) i zgłoszenie budowy (nie stanowią podstawy do wniesienia sprzeciwu). W celu realizacji wolnostojących instalacji OZE niewystarczające jest dopuszczenie ich lokalizacji wyłącznie w planie ogólnym, bez właściwych ustaleń planu miejscowego. Decyzja o pozwoleniu na budowę wydawana jest w oparciu o ustalenia planu miejscowego a nie planu ogólnego.

Czy można obecnie skorzystać z uproszczonego postępowania w sprawie uchwalenia planu miejscowego bądź jego zmiany umożlwiającego lokalizację instalacji OZE?

Obecnie na podstawie art. 27b ust. 1 pkt 1 upzp można skorzystać z uproszczonego postępowania w sprawie uchwalenia planu miejscowego albo jego zmiany jeżeli dotyczy wyłącznie lokalizacji instalacji OZE innych niż elektrownie wiatrowe. Natomiast w celu umożliwienia lokalizacji elektrowni wiatrowych należy uchwalić plan miejscowy bądź jego zmianę uwzględniając przepisy ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych.

Czy elektrownię wiatrową można lokalizować w trybie ZPI?

Przepisy reformy dotyczące ZPI nie zawierają katalogu inwestycji, dla jakich ten plan może być sporządzany. ZPI może być podstawą lokalizacji nowych elektrowni wiatrowych, z zastrzeżeniem jednak, że dla takich inwestycji nie może być stosowany uproszczony tryb sporządzania ZPI przewidziany dla inwestycji OZE w art. 37ec ust. 6 upzp. Ponadto w procedurze sporządzania takiego ZPI konieczne jest uwzględnienie przepisów szczegółowych zawartych w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych.

 

Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (WZ, LICP)

Czy decyzje WZ i LICP do czasu wejścia w życie planu ogólnego gminy muszą być zgodne ze studium?

Przepisy przejściowe dotyczące wydawania decyzji WZ i LICP zawarte są w art. 59 ust. 2 reformy, w którym mowa, że do postępowań wszczętych przed dniem utraty mocy studium w danej gminie, stosuje się art. 54 upzp w brzmieniu dotychczasowym (czyli bez warunku zachowania zgodności z planem ogólnym, a tym samym także ze studium).

Dla jakich inwestycji należy uzyskać decyzje WZ po dniu wejścia w życie reformy?

Co do zasady każda zmiana zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego wymaga ustalenia warunków zabudowy. W związku z poprzednim brzmieniem art. 59 upzp istniały wątpliwości interpretacyjne jakie inwestycje wymagają uzyskania decyzji WZ. Dlatego też reforma wprowadziła zmianę tego przepisu. Stosownie do nowego brzmienia art. 59 ust. 1 upzp, zmiana zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego, a także zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, z uwzględnieniem art. 50 ust. 1 i art. 86 upzp, wymaga ustalenia, w drodze decyzji, warunków zabudowy. Przepis art. 50 ust. 2 pkt 1 upzp stosuje się odpowiednio. W myśl tego ostatniego przepisu nie wymagają wydania decyzji LICP, a tym samym decyzji WZ, roboty budowlane: polegające na remoncie, montażu lub przebudowie, jeżeli nie powodują zmiany sposobu zagospodarowania terenu i użytkowania obiektu budowlanego oraz nie zmieniają jego formy architektonicznej, a także nie są zaliczone do przedsięwzięć wymagających przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska.

Należy zwrócić uwagę, że art. 59 ust. 2 upzp stanowi, że jednorazowa, trwająca do roku zmiana zagospodarowania terenu lub zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części nie wymaga uzyskania decyzji WZ. Jednocześnie w art. 59 ust. 2a upzp wskazano inwestycje, dla których nie jest wymagane uzyskanie decyzji WZ. Jednak i dla nich w niektórych przypadkach będzie istniała konieczność uzyskania decyzji WZ (przypadki te zostały wymienione w art. 59 ust. 2b upzp).

Czy na obszarze parków narodowych i rezerwatów i ich otulin wszystkie roboty budowlane wymienione w art. 59 ust. 2a będą wymagały uzyskania warunków zabudowy?

Każda zmiana zagospodarowania terenu dotycząca obiektów budowlanych wymienionych w art. 59 ust. 2a upzp trwająca dłużej niż rok, sytuowanych na obszarach wskazanych w art. 59 ust. 2b pkt 2 upzp, czyli na obszarze parków narodowych i rezerwatów i ich otulin, wymaga uzyskania decyzji WZ.

Jakie skutki wywoła brak wymaganej decyzji WZ w przypadku zmiany zagospodarowania terenu, która nie wymaga pozwolenia na budowę albo zgłoszenia?

Na podstawie art. 59 ust. 3 upzp w takim przypadku wójt, burmistrz albo prezydent miasta będzie mógł w drodze decyzji nakazać właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości wstrzymanie użytkowania terenu, wyznaczając termin, w którym należy wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji WZ, albo przywrócenie poprzedniego sposobu zagospodarowania.

Czy zawężenie obszaru analizowanego przy opracowaniu analizy cech zabudowy i zagospodarowania terenu do 200 m obowiązuje dopiero od momentu uchwalenia planu ogólnego?

Zgodnie z art. 59 ust. 2 pkt 1 reformy do spraw dotyczących wydania decyzji WZ i LICP wszczętych po 24 września 2023 r. i przed dniem utraty mocy studium stosuje się przepisy m.in. art. 61 ust. 5a (czyli dotyczące ograniczenia obszaru analizowanego do 200 m) w brzmieniu dotychczasowym.

Jak wyznacza się obszar analizowany dla ustalenia warunków zabudowy dla budynków mieszkalnych do 70 m2 po wejściu w życie reformy?

Po wejściu w życie reformy w celu ustalenia warunków zabudowy dla budynków mieszkalnych o powierzchni zabudowy do 70m2 należy wyznaczyć obszar analizowany w odległości równej trzykrotnej szerokości frontu terenu. Zgodnie z art. 59 ust. 2 pkt 1 reformy do spraw wydania decyzji WZ stosuje się m.in. art. 61 ust. 5a upzp w nowym brzmieniu (czyli nakazującym wyznaczenie obszaru analizowanego w odległości maksymalnej 200 m) dopiero po utracie mocy studium.

Czy po 1 lipca 2026 r. będzie możliwość wydawania decyzji WZ i LICP w sytuacji kiedy gmina nie zdąży uchwalić planu ogólnego?

W gminie, w której nie wszedł w życie plan ogólny, po 1 lipca 2026 r. wydanie decyzji WZ i LICP będzie możliwe wyłącznie w ramach postępowań wszczętych przed tą datą. Tego ograniczenia nie będzie się stosowało w odniesieniu do terenów zamkniętych (art. 59 ust. 3 reformy).

Czy wszystkie decyzje WZ i LICP należy uzgadniać z Państwową Inspekcją Sanitarną?

Zgodnie z art. 53 ust. 4 pkt 2a upzp wszystkie decyzje WZ i LICP wydaje się po uzgodnieniu z właściwym organem Państwowej Inspekcji Sanitarnej - pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych.

Jakie dokumenty powinien dostarczyć wnioskujący o przeniesienie decyzji WZ (art. 63 ust. 5 upzp) dla zabudowy zagrodowej, o której mowa w art. 61 ust. 4 upzp?

W przypadku przeniesienia na rzecz innej osoby decyzji WZ dla zabudowy zagrodowej, o której mowa w art. 61 ust. 4 upzp, aby wykazać, że zabudowa ta będzie wchodziła w skład gospodarstwa rolnego tej osoby oraz powierzchnia tego gospodarstwa rolnego przekracza średnią powierzchnię gospodarstwa rolnego w danej gminie, należy przedstawić takie same dokumenty, jak w przypadku wniosku o wydanie takiej decyzji.

Czy na podstawie prawomocnej decyzji WZ wydanej przed wejściem w życie planu ogólnego, inwestor będzie mógł uzyskać decyzję o pozwoleniu na budowę, jeśli decyzja WZ nie będzie zgodna z ustaleniami tego planu?

Wszystkie prawomocne decyzje WZ stanowią podstawę do ubiegania się o uzyskanie pozwolenia na budowę, niezależnie od terminu, w którym zostały wydane. Wejście w życie planu ogólnego, z którym wydane decyzje WZ okazałyby się niezgodne nie wpłynie na ich ważność i możliwość ich wykorzystania w procesie inwestycyjnym. Natomiast decyzje wydane na wniosek złożony po wejściu w życie planu ogólnego muszą być zgodne z tym planem.

Czy w sprawach wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie reformy możliwe jest ustalenie warunków zabudowy na gruntach rolnych klas I-III, na dotychczasowych zasadach określonych w art. 7 ust. 2a ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych?

Zmiana art. 7 ust. 2a ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych weszła w życie dnia 24 września 2023 r. Od tego czasu należy stosować ten przepis w nowym brzmieniu do spraw wydania decyzji WZ i LICP, w tym wszczętych i niezakończonych przed tym dniem.

Jakie parametry należy ustalać w decyzjach WZ po 24 września 2023 r. w związku ze zmianą brzmienia art. 61 ust. 7 upzp?

Przepis znowelizowanego art. 61 ust. 7 upzp wskazuje wytyczne odnośnie do treści nowego rozporządzenia regulującego sposób ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w decyzji WZ. 

Treść merytoryczna decyzji WZ wynika z art. 54 ust. 1 upzp w związku z art. 64 ust. 1 upzp. Jednak zgodnie z art. 59 ust. 2 pkt 1 reformy, przed dniem utraty mocy studium, do spraw dotyczących wydania decyzji WZ, wszczętych od 24 września 2023 r., m. in. przepisy art. 54 upzp stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

Ponadto zgodnie z treścią art. 71 reformy, dotychczasowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. Nr 164, poz. 1588) zachowano w mocy do dnia wejścia w życie nowego rozporządzenia wydanego na podstawie zmienionego przepisu upoważniającego, jednak nie dłużej niż przez 36 miesięcy od dnia wejścia w życie reformy .

Nowe rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 15 lipca 2024 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. 2024 r. poz. 1116), zastępujące w całości ustalenia poprzedniego rozporządzenia, weszło w życie 26 lipca 2024 r. i znajduje zastosowanie do wszystkich spraw wszczętych od tego dnia.

Powyższe oznacza, że do ustalania zawartości decyzji o warunkach zabudowy wydawanych na podstawie postępowań wszczętych i niezakończonych decyzją ostateczną przed 26 lipca 2024 r. stosować należy przepisy „starego” rozporządzenia, natomiast do postępowań wszczętych po tej dacie zastosowanie znajdują przepisy „nowego” rozporządzenia.

 

Komisje urbanistyczno-architektoniczne

Czy w związku z art. 8 ust. 6 upzp członkiem gminnej komisji urbanistycznej mogą zostać wyłącznie osoby wymienione w art. 5 tej ustawy?

Osoby będące członkami gminnej komisji urbanistycznej, o których mowa w art. 8 ust. 6 upzp nie muszą spełniać warunków o których mowa w art. 5 tej ustawy. Powinny posiadać wykształcenie i przygotowanie fachowe związane bezpośrednio z teorią i praktyką planowania przestrzennego, co będzie oceniane indywidualnie.

Czy w związku ze zmianą art. 8 ust. 6 upzp istnieje konieczność powołania nowej komisji urbanistyczno-architektonicznej?

Zgodnie z art. 57 reformy członkowie komisji urbanistyczno-architektonicznych, pełnią swoją funkcję do czasu powołania nowych członków spełniających wymagania określone w art. 8 ust. 6 upzp, jednak nie dłużej niż przez 3 miesiące od dnia wejścia w życie reformy. Oznacza to, że należy powołać nową komisję urbanistyczno-architektoniczną.

 

{"register":{"columns":[]}}