Inwestycja C4.1.1 Wspieranie zaawansowanej transformacji cyfrowej
Działanie to obejmuje inwestycje publiczne w instrument – Polski Fundusz Wsparcia Zaawansowanej Transformacji Cyfrowej – w celu zachęcenia do realizacji inwestycji prywatnych oraz poprawy dostępu do finansowania na rzecz wspierania zaawansowanej transformacji cyfrowej w Polsce. W ramach Instrumentu udzielane będą pożyczki bezpośrednio podmiotom sektora prywatnego, a także podmiotom sektora publicznego prowadzącym podobną działalność. Na podstawie inwestycji w ramach RRF celem Instrumentu na początkowym etapie jest wypłacenie finansowania w wysokości co najmniej 650 000 000 EUR (uwzględniając opłaty za zarządzanie).
Instrumentem zarządza Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) pełniący funkcję partnera wykonawczego. Instrument obejmuje następujące linie produktowe:
• bezpośrednie finansowanie BGK 1: linia ta zapewnia przedsiębiorstwom bezpośrednie pożyczki na pokrycie kosztów inwestycji w inteligentne sieci energetyczne.
• bezpośrednie finansowanie BGK 2: linia ta zapewnia przedsiębiorstwom bezpośrednie pożyczki na pokrycie kosztów inwestycji w zaawansowane technologie cyfrowe.
• bezpośrednie finansowanie BGK 3: linia ta zapewnia przedsiębiorstwom bezpośrednie pożyczki na pokrycie kosztów inwestycji w infrastrukturę teleinformatyczną (w tym wielkoskalowe wyposażenie komputerowe).
Aby objąć inwestycję Instrumentem, Polska i BGK podpisują umowę wykonawczą zawierającą:
1. Opis procesu decyzyjnego w ramach Instrumentu: Ostateczną decyzję inwestycyjną w ramach Instrumentu podejmuje komitet inwestycyjny lub inny odpowiedni równoważny organ zarządzający – musi ona zostać następnie zatwierdzona większością głosów członków niezależnych od rządu.
2. Najważniejsze wymogi ustanowione w powiązanej polityce inwestycyjnej, które obejmują:
a. Opis produktu finansowego i kwalifikujących się beneficjentów końcowych.
b. Wymóg, zgodnie z którym wszystkie inwestycje objęte wsparciem muszą być opłacalne z ekonomicznego punktu widzenia.
c. Wymóg poszanowania zasady „nie czyń poważnych szkód” ustanowionej w wytycznych technicznych dotyczących stosowania zasady „nie czyń poważnych szkód” (C(2023) 6454 final). W szczególności polityka inwestycyjna wyklucza możliwość uznania za kwalifikowalne następujących działań i aktywów: (i) działania i aktywa związane z paliwami kopalnymi, w tym zastosowania niższego szczebla; (ii) działania i aktywa w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) prowadzące do osiągnięcia prognozowanych emisji gazów cieplarnianych nie niższych niż odpowiednie wskaźniki emisyjności; (iii) działania i aktywa związane ze składowiskami odpadów, spalarniami i zakładami mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów. Ponadto polityka inwestycyjna wymaga zgodności z odpowiednimi unijnymi i krajowymi przepisami w dziedzinie ochrony środowiska beneficjentów końcowych Instrumentu.
d. Wymóg, zgodnie z którym beneficjenci końcowi Instrumentu nie mogą otrzymywać wsparcia w ramach innych instrumentów Unii na pokrycie tych samych kosztów.
3. Kwotę objętą umową wykonawczą, strukturę opłat dla partnera wykonawczego oraz wymóg ponownego zainwestowania wszelkich środków powracających zgodnie z polityką inwestycyjną Instrumentu, chyba że wykorzystuje się je do obsługi spłaty pożyczek w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.
4. Wymogi w zakresie monitorowania, audytu i kontroli, w tym:
a. Opis systemu monitorowania partnera wykonawczego ustanowionego na potrzeby przekazywania informacji na temat uruchomionych inwestycji.
b. Opis stosowanych przez partnera wykonawczego procedur zapewniających zapobieganie nadużyciom finansowym, korupcji i konfliktom interesów, ich wykrywanie oraz eliminowanie.
c. Obowiązek weryfikowania kwalifikowalności każdej operacji zgodnie z wymogami przewidzianymi w umowie wykonawczej przed zobowiązaniem się do finansowania danej operacji.
d. Obowiązek przeprowadzania audytów ex post opartych na analizie ryzyka zgodnie z planem audytów BGK. Wspomniane audyty mają na celu potwierdzenie (i) skuteczności systemów kontroli, w tym również w zakresie wykrywania nadużyć finansowych, korupcji i konfliktów interesów; (ii) zgodności z zasadą „nie czyń poważnych szkód”, zasadami pomocy państwa i wymogami dotyczącymi celu cyfrowego oraz (iii) spełnienia wymogu, zgodnie z którym beneficjenci końcowi Instrumentu nie mogą otrzymywać wsparcia w ramach innych instrumentów Unii na pokrycie tych samych kosztów. Audyty służą również zweryfikowaniu legalności przeprowadzanych transakcji oraz sprawdzeniu zgodności z warunkami określonymi w mającej zastosowanie umowie wykonawczej.
5. Wymogi dotyczące inwestycji cyfrowych realizowanych przez partnera wykonawczego: co najmniej 260 000 000 EUR z inwestycji RRF w Instrument przyczyni się do transformacji cyfrowej zgodnie z załącznikiem VII do rozporządzenia w sprawie RRF.
Działanie obejmuje również publikację przewodnika dla przedsiębiorstw poświęconego przetwarzaniu w chmurze. Przewodnik pełni funkcję kompendium wiedzy (zawierającego również często zadawane pytania) na temat wykorzystania przetwarzania w chmurze w procesie transformacji cyfrowej przedsiębiorstw. W przewodniku tym porusza się m.in. następujące zagadnienia: aspekty prawne transformacji przedsiębiorstwa dzięki wykorzystaniu przetwarzania w chmurze oraz kwestie związane z cyberbezpieczeństwem, efektywnością energetyczną oraz rozwojem kompetencji cyfrowych i umiejętności związanych z przetwarzaniem w chmurze.
Materiały
Strategia_inwestycyjna_instrumentu_Strategia_inwestycyjna_instrumentu_.docx 0.09MB