W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

2 lata RDK! Postaw na lepszy kontakt

22.12.2021

Chcielibyście nie musieć o wszystkim pamiętać? Jest na to prosty sposób! Wystarczy dołączyć do Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). Dzięki niemu urzędy przypomną Wam o terminowych sprawach. Zrobiło tak już prawie 8,5 miliona osób!

Grafika wektorowa. Troje ludzi, a wokół nich ikony: koperty, słuchawki telefonicznej oraz okna wiadomości. Tło grafiki w kolorze morskim.

Czym jest Rejestr Danych Kontaktowych? To baza, w której możesz zostawić swoje aktualne dane kontaktowe - numer telefonu i / lub adres e-mail. Są tam w pełni bezpieczne. Główny cel RDK to usprawnienie komunikacji na linii urząd – obywatel. RDK obchodzi właśnie swoje drugie urodziny (od uruchomienia 22 grudnia 2019 r.) i jak się okazuje bije rekordy popularności. Jak to działa?

Łatwo, bezpiecznie i za darmo

Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne, bezpłatne i co najważniejsze – przydatne! Wystarczy podać numer telefonu i/lub adres e-mail, a urzędnicy w ważnych dla Ciebie sprawach, zamiast wysyłać pismo – zadzwonią, wyślą e-mail lub SMS. To wszystko – zupełnie za darmo. Czy to nie wygodne?

Przekaż swój numer telefonu i/lub email, a urzędnicy poinformują Cię m.in. o:

•    kończącym się terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego,
•    przysługujących świadczeniach,
•    zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu,
•    dokumentach gotowych do odbioru.

W zależności od tego, jakie dane zostawisz – powiadomienie przyjdzie SMS-em lub mailem. Od uruchomienia usługi (grudzień 2019 r.) wysłaliśmy 6 547 019 maili i 9 786 228 powiadomień SMS (dane do 30 listopada 2021 r.).

Dane z RDK możesz w każdej chwili zmienić lub usunąć. W przypadku zmiany numeru telefonu lub adresu e-mail, pamiętaj o ich aktualizacji!

- Dostęp do RDK mają wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy. Nie ma więc ryzyka, że nasze dane - adres e-mail i numer telefonu wpadną w niepowołane ręce – mówi minister Adam Andruszkiewicz, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. - Nikt nie może z nich korzystać w innym celu niż informowanie o sprawach administracyjnych – dodaje.
WAŻNE! RDK nie jest używane do rozsyłania informacji marketingowych ani reklam, ale wyłącznie do informowania o sprawach bezpośrednio dotyczących Ciebie.

Jak przekazać swoje dane do RDK?

Chcesz dołączyć do ponad 8,5 miliona osób, które korzystają już z RDK? Najlepiej zrobić to online! To proste. Wystarczy, że na portalu GOV.pl wybierzesz e-usługę Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). By z niej skorzystać – potrzebny będzie profil zaufany. Jeśli jeszcze go nie masz, załóż go już dziś.  

Swoje dane możesz przekazać do RDK także offline, wypełniając formularz dostępny w każdym urzędzie gminy. Dołącz do RDK – warto!

Tak jak wspominaliśmy - główny cel powstania Rejestru Danych Kontaktowych to usprawnienie komunikacji na linii urząd – obywatel. Jakie jeszcze e-usługi ułatwiają tę komunikację?

Odbierz list polecony… w swoim domu!

Czy wiesz, że nie musisz odbierać listów poleconych na poczcie? Adresowane do Ciebie przesyłki mogą trafiać wprost do Twojej skrzynki na listy. Co zrobić, żeby tak się stało? Wystarczy złożyć odpowiedni wniosek. Można to zrobić na poczcie lub… online.

W tym przypadku wystarczy skorzystać z – również dostępnej na GOV.pl – e-usługi Odbieraj listy polecone ze swojej skrzynki na listy. W tym przypadku także przyda się profil zaufany – potwierdzisz nim swoją tożsamość.
 
WAŻNE! W ramach tej usługi Poczta Polska nie doręczy:

•    przesyłek poleconych z potwierdzeniem odbioru lub z elektronicznym potwierdzeniem odbioru (EPO),
•    przesyłek poleconych o kształtach/rozmiarach uniemożliwiających włożenie ich do Twojej skrzynki na listy.

Informację o zleceniu dotyczącym odbioru listów poleconych ze skrzynki – dostaniesz mailem. Listy polecone będą trafiać do Twojej skrzynki już następnego dnia od złożenia wniosku. W każdej chwili możesz z tego zrezygnować, składając pisemną rezygnację.

Awizo SMS-em lub mailem

To nie wszystko! Chcesz dowiedzieć się o nadejściu przesyłki bez względu na czas i miejsce, w którym się znajdujesz? Takie powiadomienie także możesz dostawać SMS-em lub mailem!

W tym przypadku pomocna jest e-usługa Otrzymuj wiadomości o nadejściu przesyłki (awizo) w formie SMS lub na adres e-mail. Oczywiście – znajdziesz ją na GOV.pl. I – oczywiście – aby z niej skorzystać potrzebujesz profilu zaufanego.

Wystarczy wypełnić formularz, a poczta będzie Ci wysyłała informacje o przesyłce gotowej do odbioru, wskazując jej numer, termin odbioru oraz adres placówki pocztowej, w której jest przechowywana.

WAŻNE! Nie odbierzesz w ten sposób zawiadomienia o pismach w postępowaniu: karnym, cywilnym, sądowo-administracyjnym, administracyjnym, podatkowym oraz w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Usługa jest bezpłatna i poczta zacznie ją świadczyć już następnego dnia od złożenia wniosku.

Brzmi dobrze? Skorzystaj!

Spotkajmy się na GOV.PL!

{"register":{"columns":[]}}