W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
FE logo-RP_180x40 EU

e-Doręczenia - usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego w Polsce

Zmieniamy wizyty w urzędzie i osobisty odbiór listu poleconego na formę cyfrową. Wystarczy kilka kliknięć z dowolnego miejsca pobytu. Wszystko dzięki e-Doręczeniom.

Jaki jest cel e-Doręczeń

E-Doręczenia to cyfrowa komunikacja obywateli i przedsiębiorców z administracją publiczną. Z e-Doręczeń będą mogli skorzystać zarówno obywatele, jak i przedsiębiorcy. Komunikacja elektroniczna będzie mogła być zainicjowana przez każdą ze stron, nie tylko urząd. Ma ona być:

  • przyjazna i bezpieczna,
  • równoważna prawnie z przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub z doręczeniem osobistym,
  • niezawodna dzięki dostawcy usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (trzecia zaufana strona),
  • interoperacyjnej (zgodnej z wymaganiami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego – eIDAS i unijnym Planem działań na rzecz administracji elektronicznej 2020 – Tallinn Declaration on eGoverment 2017 r.). 

W ramach projektu będzie możliwa również usługa hybrydowa. Dzięki niej podmioty publiczne będą mogły komunikować się między innymi z osobami wykluczonymi cyfrowo. Będą one mogły odbierać papierowe listy z urzędów, mimo że w urzędzie będą one zapisane cyfrowo.

Jak to działa

  1. Utworzona została baza adresów elektronicznych (BAE), którą prowadzi minister właściwy do spraw informatyzacji. Zawiera ona w szczególności adresy do e-Doręczeń podmiotów publicznych, przedsiębiorców i obywateli.
  2. Usługa e-Doręczenia działa w oparciu o Standard publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego świadczonej przez operatora wyznaczonego i kwalifikowanych dostawców usług. Są to ramy świadczenia tej usługi przez publicznych i niepublicznych dostawców usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego (RDE).
  3. Docelowo korespondencja będzie nadawana przez podmioty publiczne wyłącznie w postaci elektronicznej.
  4. Do korespondencji elektronicznej wykorzystywane są specjalne adresy do e-Doręczeń. Przypisanie adresu do właściciela jest jednoznaczne i nie może być zmienione
  5. Usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego będzie realizowana przez co najmniej jednego dostawcę usług zaufania. Zapewni on potwierdzenia między innymi wysłania i otrzymania danych. Będzie też chronić przesyłane dane przed ryzykiem utraty, zmiany lub uszkodzenia.
  6. Podmioty wpisane do CEIDG lub KRS będą miały obowiązek:
  • założenia adresu do e-Doręczeń,
  • dodania tego adresu do BAE,
  • korzystania z e-Doręczeń w sprawach związanych ze swoją działalnością.
  1. Korespondencja wysyłana przez podmiot publiczny do podmiotu niepublicznego będzie doręczana w postaci elektronicznej albo papierowej (w zależności od tego, czy adresat posiada wpisany do BAE adres do e-Doręczeń).
  2. Publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz dodatkowa publiczna usługa hybrydowa (usługa pocztowa) będzie zadaniem publicznego dostawcy usługi wybranego w konkursie przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
  3. W ramach usługi zagwarantowana zostanie tajemnica korespondencji, integralność i pewność doręczania wysłanych danych. Powstaną też wiarygodne i akceptowalne prawnie dowody wysłania i otrzymania. Gwarancja ta jest niezależna od tego, czy usługa będzie realizowana w całości elektronicznie, czy poprzez usługę hybrydową.

Informacje o projekcie

Projekt realizowany jest w latach 2019–2023. Został wpisany na listę projektów indykatywnych Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, co oznacza że jest projektem o strategicznym znaczeniu dla procesów Cyfrowej Transformacji w Polsce.

Status projektu

Realizowany

Zaangażowane podmioty

Beneficjent: Ministerstwo Cyfryzacji

Partnerzy: Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Urząd Komunikacji Elektronicznej

Finanse

Źródła finansowania: Środki Unii Europejskiej: Program Operacyjny Polska Cyfrowa Działanie 2.1 „Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych”  oraz budżet państwa.

Całkowita wartość projektu: 85 101 901,60 PLN, w tym dofinansowanie z budżetu środków europejskich: 72 021 739,32 PLN oraz z budżetu państwa: 13 080 162,28 PLN.

Harmonogram projektu

Działanie Planowana data realizacji
Uzyskanie dofinansowania – podpisanie Porozumienia o dofinansowanie realizacji projektu IV kw. 2019
Przygotowany Standard e-Doręczenia I kw. 2021
Gotowe e-Doręczenia – testy pilotażowe na środowisku testowym IV kw. 2021
Gotowe e-Doręczenia – testy pilotażowe na środowisku produkcyjnym (doręczenie w obrocie krajowym) III kw. 2023
Wdrożona aplikacja e-Doręczenia III kw. 2023
Gotowe e-Doręczenia – testy pilotażowe na środowisku produkcyjnym (doręczenie transgraniczne) III kw. 2023
Zakończenie projektu wdrożeniowego IV kw. 2023

 

Dowiedz się więcej o projekcie 

{"register":{"columns":[]}}