W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejny krok w rozwoju e-administracji

21.04.2022

Polacy od lat chętnie sięgają po cyfrowe rozwiązania, również w obszarze usług publicznych. Sekretarz Stanu w KPRM Janusz Cieszyński udostępnił projekt zmian prawnych, który ma na celu usprawnienie działań administracji oraz udostępnienie nowych e-usług dla obywateli.

Kolejny krok w rozwoju e-administracji

- Zależy nam, aby Polacy możliwie najwięcej spraw urzędowych mogli załatwiać szybko, wygodnie i bezpieczne bez wychodzenia z domu. Dlatego proponujemy rozwiązania kompleksowe od udostępniania nowych usług elektronicznych aż do zapewnienia elektronicznego zarządzania dokumentacją. Pracujemy nad tym, aby nasze e-usługi były proste i intuicyjne. Wszystko po to, by mogły z nich korzystać także osoby dopiero stawiające swoje pierwsze kroki w internecie – mówi Janusz Cieszyński, sekretarz stanu w KPRM. - Sukcesywnie budujemy zaufanie Polaków do e-administracji, przekonujemy ich, że warto korzystać z rozwiązań, które dostarczamy – podkreśla minister.

Najważniejsze propozycje

1. Skuteczne zarządzanie dokumentacją – EZD RP

Wprowadzamy obowiązek elektronicznego zarządzania dokumentacją oraz udostępniamy darmowe narzędzie w postaci EZD RP. System umożliwi:

  • wykonywanie czynności kancelaryjnych,
  • dokumentowanie przebiegu rozstrzygania spraw,
  • tworzenie, gromadzenie oraz archiwizowanie dokumentacji w formie elektronicznej.

System EZD RP zostanie udostępniony podmiotom publicznym nieodpłatnie – zapewnione zostanie także wsparcie w jego wdrażaniu i eksploatacji. Dodatkowo, w projekcie zaproponowano nałożenie na podmioty publiczne obowiązku realizacji zadań publicznych przy użyciu systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją.

 

2. Lepsza weryfikacja tożsamości

W ostatnim czasie mamy do czynienia z próbami podszywania się pod inne osoby przy użyciu fałszywych dowodów osobistych. W całym ubiegłym roku zanotowano 4 384 przypadki posłużenia się  podrobionym dokumentem tożsamości, w bieżącym roku jest ich już 1 124. W odpowiedzi na takie zagrożenia w projekcie przewidziano wprowadzenie nowych regulacji, określających warunki, na jakich podmioty świadczące usługi w sektorze prywatnym będą mogły zweryfikować zgodność fotografii zawartej w dowodzie osobistym okazywanym przez usługobiorcę z fotografią przechowywaną w Rejestrze Dowodów Osobistych. Celem wprowadzenia tych zmian prawnych jest podniesienie skuteczności oraz bezpieczeństwa procesów ustalania tożsamości dzięki możliwości dodatkowego wykorzystania danych z rejestru publicznego.

 

3. Wideoweryfikacja przy uzyskaniu podpisu elektronicznego

Projekt zawiera regulacje wprowadzające możliwość stosowania nowej metody zdalnej weryfikacji tożsamości. Dotyczy to np. osób, które w czasie pandemii nie mogły osobiście stawić się w urzędzie. Pozwoli to na zdalne potwierdzenie tożsamości na podstawie wizerunku wnioskodawcy zarejestrowanego w drodze teletransmisji danych pochodzących z dokumentu tożsamości wnioskodawcy oraz danych z Rejestru Dowodów Osobistych. Przy użyciu tej metody zainteresowani będą mogli nabyć m. in. kwalifikowany podpis elektroniczny, który może być wykorzystywany zarówno przez osoby fizyczne, jak i przez pracowników administracji.

 

4. Pięć nowych e-usług  w obszarze spraw obywatelskich

Celem projektu jest także udostępnienie nowych usług online, które pozwolą:

  • rozwiedzionemu małżonkowi, który wskutek zawarcia małżeństwa zmienił swoje dotychczasowe nazwisko – na złożenie online oświadczenia o powrocie do nazwiska, które osoba ta nosiła przed zawarciem małżeństwa,
  • osobom zamierzającym zawarcie związku małżeńskiego – na złożenie online zapewnień o braku okoliczności uniemożliwiających zawarcie związku małżeńskiego,
  • cudzoziemcowi – na złożenie wniosku o nadanie obywatelstwa polskiego,
  • cudzoziemcowi składającemu wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy – na sporządzenie w postaci elektronicznej załącznika, który wypełniany jest przez podmiot powierzający mu wykonywanie pracy i dołączany do wniosku, oraz przekazanie tego dokumentu na adres do doręczeń elektronicznych właściwego organu,
  • obywatelom polskim– na wniesienie wniosku o wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego.
{"register":{"columns":[]}}