Ochrona małoletnich w internecie
Minister Cyfryzacji przyjął rekomendacje Panelu Obywatelskiego Dzieci i Młodzieży
Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski przyjął rekomendacje Panelu Obywatelskiego Dzieci i Młodzieży dotyczące ochrony młodych użytkowników w internecie. Młodzież zwróciła uwagę na konieczność kontroli wieku, oznaczania fałszywych informacji, zakazu patostreamingu oraz skutecznej reakcji na hejt i przemoc. Ministerstwo uwzględni te propozycje w pracach nad projektem ustawy chroniącej dzieci przed szkodliwymi treściami w sieci.
– Z szacunkiem przyjmuję propozycje przygotowane przez młodzież. To ważny głos młodego pokolenia. Pokazuje, że dzieci i nastolatki dobrze rozumieją zagrożenia w internecie. Potrafią o nich mówić i wiedzą, czego oczekują od państwa. Ich pomysły są przemyślane i bardzo dobrze wpisują się w kierunek, w którym idziemy, tworząc ustawę o ochronie dzieci w sieci. Dziękuję za odpowiedzialne i dojrzałe podejście – powiedział wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Najważniejsze postulaty młodzieży: lepsze zabezpieczenia, odpowiedzialność platform i realna pomoc dla ofiar
Młodzi ludzie jasno mówili, że aby lepiej chronić dzieci i nastolatków w internecie, trzeba wprowadzić zmiany techniczne, prawne i organizacyjne. Paneliści zaproponowali także odpowiedzialność platform za usuwanie nielegalnych treści, blokowanie kont szerzących nienawiść oraz wsparcie dla ofiar cyberprzemocy.
Uczestnicy panelu podkreślili, że strony ze szkodliwymi treściami, np. pornografią, powinny sprawdzać wiek użytkowników. Ważne jest jednak, by robiły to w sposób bezpieczny – bez używania biometrii i danych wpisywanych przez użytkownika.
– Kluczowe jest to, że młodzi ludzie podczas dyskusji sami wypracowywali rozwiązania i rekomendacje dotyczące spraw, które ich bezpośrednio dotyczą. Takie działania wzmacniają poczucie sprawczości i realnego wpływu na otaczającą rzeczywistość – podkreśliła wiceministra edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz.
Jak młodzież widzi szkodliwe treści i zagrożenia w internecie
Podczas panelu młodzi uczestnicy dokładnie omówili, czym są szkodliwe treści i jakie zagrożenia niosą dla osób w ich wieku. Za najbardziej niebezpieczne uznali przemoc – zarówno fizyczną, jak i symboliczną – oraz pornografię, patostreaming, reklamy niesprawdzonych leków, przedstawianie depresji i samobójstw w pozytywny sposób, fałszywe informacje, tzw. fake newsy i mowę nienawiści. Wśród zagrożeń wskazano także treści, które promują zachowania autodestrukcyjne, a także hejt i prześladowanie w internecie (cyberbullying). Prawie 90 procent uczestników uznało, że państwo powinno ograniczać dostęp dzieci i młodzieży do takich treści. Większość z nich podkreśliła też, że potrzebne są systemy, które będą szybko reagować na przypadki przemocy psychicznej i emocjonalnej w sieci.
Pomoc dla młodych ofiar przemocy w internecie
Ministerstwo Cyfryzacji podkreśliło, że już teraz działa pomoc dla dzieci i młodzieży, które spotykają się z przemocą w internecie. Całodobowy telefon zaufania 116 111 jest prowadzony przy Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę we współpracy z Ministerstwem Zdrowia. Infolinię posiada również Rzecznik Praw Dziecka – numer 800 12 12 12.
Dodatkowo prowadzone są działania edukacyjne i monitorowanie zagrożeń. Organizuje je instytut NASK, który sprawdza przez całą dobę, co dzieje się w internecie. Robią to zespoły Dyżurnet, CERT Polska i CSiRT NASK. Reagują na zgłoszenia zagrożeń i blokują nielegalne lub szkodliwe treści.
Co dalej? Ustawa, kampania i współpraca z innymi ministerstwami
Ministerstwo Cyfryzacji zapowiedziało kolejne działania, które mają lepiej chronić dzieci i młodzież w internecie. Najważniejsze pomysły młodych uczestników panelu zostaną uwzględnione w projekcie ustawy, która ma chronić dzieci przed szkodliwymi treściami w sieci.
Projekt ustawy przewiduje obowiązek weryfikacji wieku użytkownika oraz wysokie kary finansowe dla firm, które nie przestrzegają zasad. Pieniądze z kar trafią do funduszu, który będzie wspierał edukację i pomoc dla osób uzależnionych od internetu.
Ministerstwo Cyfryzacji przekaże rekomendacje młodzieży innym instytucjom, w tym ministerstwom i Rzecznikowi Praw Dziecka. Rząd planuje także kampanię informacyjną na temat nowych rozwiązań, które poprawią bezpieczeństwo dzieci w internecie.
Młodzi mają głos – i potrafią z niego korzystać
Współorganizatorem Panelu Obywatelskiego Dzieci i Młodzieży jest Fundacja Pole Dialogu. To pierwsza taka inicjatywa w Polsce, w której brało udział 31 uczniów w wieku 15–18 lat. Zostali wybrani losowo z całej Polski. Panel składał się z czterech etapów. Młodzież pracowała z ekspertami od prawa, psychologii, internetu i bezpieczeństwa w sieci.
W spotkaniach brali też udział przedstawiciele UNICEF, Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, NASK i innych instytucji. Panel pokazał, że młodzi ludzie rozumieją zagrożenia w sieci i potrafią podejmować odpowiedzialne decyzje.
Link do PODiM: Pierwszy w Polsce Panel Obywatelski Dzieci i Młodzieży
Wysłuchanie publiczne w sprawie rządowego projektu ustawy o ochronie dzieci przed dostępem do treści szkodliwych w internecie
12 marca 2025 r. w Ministerstwie Cyfryzacji odbyło się wysłuchanie publiczne w sprawie rządowego projektu ustawy o ochronie małoletnich przed dostępem do treści szkodliwych w internecie. Wydarzenie wpisuje się w trwający obecnie szeroki proces konsultacji projektu.
Ministerstwo Cyfryzacji prowadzi od 2024 r. prace nad założeniami dla nowej regulacji poprzez dyskusje administracji publicznej ze środowiskiem akademickim i organizacjami pozarządowymi w ramach powołanej przy Ministerstwie Cyfryzacji grupy roboczej. Sam rządowy projekt ustawy został opublikowany 24 lutego 2025 r. na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji pod odnośnikiem https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12394953.
W wysłuchaniu wzięli udział przedstawiciele wielu środowisk: od organów administracji publicznej i państwowych instytutów badawczych poprzez przedsiębiorców, w tym z branży komunikacji elektronicznej, a także środowisk prawniczych, izb i związków gospodarczych, placówek oświatowych i naukowych aż po organizacje pozarządowe.
W szczególności zachęcaliśmy jego uczestników do wypowiedzi w następujących kwestiach:
- Czy inne „treści szkodliwe”, oprócz pornograficznych, powinny być objęte ustawą?
- Jak je skutecznie zdefiniować?
- Jakie mechanizmy weryfikacji wieku wykazują się największą skutecznością?
- Do jakich podmiotów powinna mieć zastosowanie ustawa?
Spotkanie rozpoczęło się wprowadzeniem ze strony wiceministra cyfryzacji, Pana Michała Gramatyki, który podkreślił wagę tematu, jakim jest ochrona małoletnich w internecie. Wyraził przy tym zadowolenie, że prace nad zapewnieniem dzieciom ochrony prowadzone są ponad podziałami, gdyż każda za stron dostrzega konieczność stworzenia skutecznych i rzeczywistych rozwiązań.
W odniesieniu do projektu ustawy, niemal każdy z przemawiających uczestników spotkania popierał zasadność opracowania regulacji i kierunek obrany w ramach prac nad projektem. Przedmiotem żywej dyskusji stały się kwestie definicji treści pornograficznych oraz treści szkodliwych. Część z organizacji podniosło, że szczegółowa definicja obu tych pojęć powinna znaleźć się w ustawie, zapewniając należytą transparentność wprowadzanym obowiązkom oraz zwiększając pewność prawa. Usłyszeć można było również głosy, uznające zasadność braku zdefiniowania treści pornograficznych w ustawie oraz zawężenia zakresu regulacji wyłącznie do treści pornograficznych.
Dodatkowo przedstawiciele organizacji zrzeszających przedsiębiorców podkreślali, iż obowiązki dotyczące treści szkodliwych, a zwłaszcza wykonania analizy ryzyka względem tych treści, mogą stanowić nieproporcjonalne obciążenie względem usługodawców. Tym samym proponowano podmiotowe i przedmiotowe ograniczenie zakresu ustawy. Podkreślono, iż uszczegółowiony powinien zostać krąg podmiotów objętych obowiązkami z ustawy – eliminując wątpliwości dotyczące tego, którzy dokładnie usługodawcy powinni wykonywać analizę ryzyka oraz wdrażać mechanizmy weryfikacji wieku w usługach.
Ze strony organizacji pozarządowych zaproponowano utworzenie ciała doradczego zrzeszającego instytucje zajmujące się prawami dzieci i ochroną prywatności oraz przedsiębiorców, których opinia mogłaby stanowić pozytywny wkład w działania organów administracji. Obok tego zarekomendowano, aby wraz z działaniami regulacyjnymi wdrożone były działania edukacyjne, kierowane do dzieci i młodzieży, ale również ich opiekunów i wychowawców.
Przedstawiciele części stowarzyszeń pozytywnie zareagowali na zwiększenie roli NASK-PIB w ramach ochrony małoletnich w internecie, wskazując na wysoką efektywność zespołu Dyżurnet.pl, zajmującego się obecnie m.in. zwalczaniem seksualnego wykorzystywania dzieci.
Organizacje wspierające użytkowników internetu w realizacji ich praw podkreśliły konieczność rozważenia wyjątków od wprowadzanych obowiązków, w tym poprzez wykluczenie z zakresu ustawy treści edukacyjnych i kulturowych, które ze względu na swój charakter mogą być błędnie określane jako pornograficzne. Podniesiono także potrzebę minimalizacji zakresu danych zbieranych o użytkownikach internetu, w tym poprzez wprowadzenie jak najmniej inwazyjnych mechanizmów weryfikacji wieku.
Przedsiębiorcy zwrócili uwagę na dopasowanie przepisów projektowanej ustawy z regulacjami unijnymi, zwłaszcza pod kątem aktu o usługach cyfrowych oraz dyrektywy o handlu elektronicznym. Wskazali m.in. rolę Komisji Europejskiej jako regulatora w stosunku do największych platform internetowych oraz zapewnienie poszanowania dla reguł prawnych z państwa pochodzenia usługi.
Na zakończenie wysłuchania głos zabrała Rzeczniczka Praw Dziecka, która złożyła wyrazy podziękowań dla wszystkich zaangażowanych w działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa najmłodszych i wyraziła nadzieję szybkiego zakończenia prac nad projektem. Wiceminister Michał Gramatyka również wyraził wdzięczność za wszystkie przedstawione komentarze i uwagi. Obiecał przy tym, że wszystkie zgłoszone w toku wysłuchania publicznego uwagi zostaną przeanalizowane pod kątem możliwości ich uwzględnienia w ustawie. W odniesieniu do najbardziej dyskusyjnego tematu, jakim jest zawarcie definicji treści szkodliwych w ustawie, wiceminister przypomniał, że okres konsultacji służy właśnie wypracowaniu kompromisowego stanowiska – i kwestia ta zostanie poddana dogłębnej analizie przed dalszym etapem prac nad projektem.
Warto wspomnieć, że rządowa ustawa zajmuje się treściami legalnymi, a uznawanymi za szkodliwe dla osób niepełnoletnich. Ministerstwo Cyfryzacji jest zdania, że odpowiedzialność za dostęp małoletnich do tego rodzaju treści powinna zostać nałożona na dostawców treści szkodliwych, którzy powinni zgodnie z założeniami omawianego projektu ustawy, przeprowadzić analizę ryzyka dostępności treści szkodliwych dla osób małoletnich oraz, w przypadku treści pornograficznych, wdrożyć skuteczne metody weryfikacji wieku. Ustawa w swoich założeniach nawiązuje do rozwiązań przyjętych i projektowanych w krajach europejskich, Francji, Niemczech czy Wielkiej Brytanii, w szczególności uznawanej za modelową Online Safety Act.
Link do aktualności: Wysłuchanie publicznie w sprawie rządowego projektu ustawy o ochronie dzieci przed dostępem do treści szkodliwych w internecie
Rozpoczęcie konsultacji publicznych projektu ustawy o ochronie małoletnich przed dostępem do treści szkodliwych w internecie
Ministerstwo Cyfryzacji zaprasza do udziału w konsultacjach publicznych dotyczących projektu ustawy o ochronie małoletnich przed treściami szkodliwymi w internecie. W ramach konsultacji, 12 marca 2025 r. w godzinach 10:00–13:00, odbędzie się wysłuchanie publiczne w siedzibie ministerstwa przy ul. Królewskiej 27 w Warszawie. Uwagi można zgłaszać również elektronicznie do 26 marca 2025 r.
Główne założenia projektu ustawy
Przedstawiony projekt ustawy jest efektem prac grupy roboczej ds. ochrony małoletnich w internecie oraz dyskusji przeprowadzonych podczas Kongresu OSE 2024. Jego głównym celem jest ograniczenie dostępu małoletnich do treści pornograficznych oraz zwiększenie odpowiedzialności dostawców usług internetowych za treści publikowane na ich platformach.
Nowe przepisy zobowiązują dostawców usług cyfrowych do przeprowadzenia analizy ryzyka dotyczącej dostępności treści szkodliwych dla małoletnich. W przypadku podmiotów oferujących dostęp do treści pornograficznych wprowadzone zostaną obowiązkowe mechanizmy weryfikacji wieku, które uniemożliwią małoletnim dostęp do tego rodzaju materiałów.
Tematyka wysłuchania publicznego – kluczowe zagadnienia
Ze względu na wagę i złożoność zagadnienia, Ministerstwo Cyfryzacji czeka na Państwa wystąpienia i uwagi – w szczególności w następujących kwestiach:
- Zakres treści szkodliwych
- Bezpieczne mechanizmy weryfikacji wieku
- Inne sposoby ochrony małoletnich w internecie przed dostępem do treści szkodliwych
Terminy i zasady udziału
Osoby zainteresowane udziałem w wysłuchaniu publicznym mogą zapisać się poprzez formularz dostępny pod adresem: https://forms.office.com/e/ZQRV14s5Jg.
Zgłoszenia przyjmowane są do 6 marca 2025 r. Liczba miejsc jest ograniczona – o przyjęciu decyduje kolejność rejestracji.
Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc, każda organizacja może zgłosić maksymalnie dwóch przedstawicieli.
Link do artykułu w aktualnościach: Rozpoczęcie konsultacji publicznych projektu ustawy o ochronie małoletnich przed dostępem do treści szkodliwych w internecie
Założenia projektu ustawy o ochronie małoletnich przed treściami szkodliwymi w internecie
13 grudnia br. podczas Kongresu OSE (Ogólnopolska Sieć Edukacyjna) poświęconego tematyce ochrony małoletnich w internecie, Ministerstwo Cyfryzacji zaprezentowało kluczowe założenia planowanej ustawy o ochronie małoletnich przed dostępem do treści szkodliwych w internecie.
– Ochrona małoletnich w sieci to nie tylko obowiązek, ale i moralny imperatyw. Nasza przyszła ustawa ma stworzyć skuteczne mechanizmy, które ograniczą dostęp do szkodliwych treści i zapewnią dzieciom bezpieczniejsze korzystanie z internetu, a jednocześnie nie będzie ingerować w prywatność użytkowników sieci – powiedział wiceminister cyfryzacji Michał Gramatyka podczas swojego wystąpienia.
Problemy związane z dostępem do treści pornograficznych
Na problem zbyt łatwego do treści pornograficznych, wskazują badania przeprowadzone przez Naukowo Akademicką Sieć Komputerową (NASK-PIB) przedstawione w raportach: „Nastolatki wobec pornografii cyfrowej. Trajektorie użytkowania. Raport z badań ogólnopolskich. NASK 2022” oraz „Nastolatki 3.0”.
Niepokojące dane płynące z tych raportów wskazuję, że średnia wieku, w którym dzieci pierwszy raz widziały treści pornograficzne, wynosi niespełna 11 lat, natomiast wśród starszej młodzieży – 12 lat. Prawie co piąty (18,5%) z ankietowanych miał mniej niż 10 lat, kiedy po raz pierwszy zetknął się z treściami o charakterze seksualnym. Nastolatki jako przyczynę pierwszego zetknięcia się z treściami pornograficznymi w internecie wskazały przypadkowy mechanizm powiązania stron (32,8%). Regularną, codzienną praktykę oglądania filmów czy zdjęć pornograficznych deklaruje niemal co czwarty (23,9%) nastolatek. Rodzice większości badanych nie kontrolują, czy ich dzieci oglądają treści pornograficzne w internecie. Taką odpowiedź wskazało w ankiecie 59,9% nastolatków.
Przywołane powyżej dane stanowią jedynie część wniosków płynących z badania dzieci i młodzieży. Planowana ustawa ma zaradzić przede wszystkim problemowi zbyt łatwego dostępu do treści pornograficznych, ograniczyć ten dostęp i zapobiec przypadkowemu zetknięciu się małoletnich z tymi treściami.
Cel ustawy i działania grupy roboczej
Wypracowanie założeń było przedmiotem prac powołanej przez Ministerstwo Cyfryzacji na początku tego roku grupy roboczej. W ramach jej prac dyskutowano nad problemami, z jakimi stykają się małoletni w świecie cyfrowym, przenalizowano bieżący krajowy stan prawny oraz rozwiązania z innych państw chroniące małoletnich przed dostępem do treści szkodliwych, a także dyskutowano o podmiotach, które powinny zostać objęte dodatkowymi obowiązkami w zakresie ochrony dzieci i młodzieży. Podczas dyskusji przedstawicieli środowiska akademickiego, organizacji pozarządowych oraz administracji publicznej wypracowano postanowienia, które stanowiły punkt wyjścia do niniejszych założeń projektu ustawy.
Najważniejsze założenia projektowanej legislacji
- ustawa obejmie ochroną osoby małoletnie, czyli osoby, które nie ukończyły 18 roku życia,
- dostawcy usług świadczonych drogą elektroniczną będą mieli obowiązek przeprowadzenia analizy ryzyka w zakresie prawdopodobieństwa dostępności treści szkodliwych dla małoletnich w ich usługach. W założeniach ma to wzmocnić odpowiedzialność i świadomość dostawców usług w zakresie treści jakie oferują w ramach swojej działalności,
- ustawa nałoży szczególne obowiązki na te podmioty, w których usługach świadczonych drogą elektroniczną znajdują się treści pornograficzne,
- dostawcy usług (stron, platform internetowych itp.), w ramach których dostępne będą treści pornograficzne, zostaną zobowiązani do dokonywania weryfikacji wieku w celu uniemożliwienia małoletnim dostępu do tych treści,
- przez weryfikację wieku należy rozumieć mechanizmy i narzędzia pozwalające na skuteczne ustalenie pełnoletności, wyłączając możliwość weryfikacji wieku poprzez deklarację użytkownika co do jego wieku oraz szacowanie wieku. W tym ostatnim przypadku warto wskazać, że metody te mogą być zawodne,
- ustawa nie obejmie komunikatorów internetowych, ani poczty elektronicznej, zatem nie będzie możliwe skanowanie treści indywidualnych wiadomości,
- wprowadzony zostanie rejestr domen, zawierających treści pornograficzne, do których dostęp nie jest zabezpieczony weryfikacją wieku; rejestr będzie prowadzony przez NASK-PIB (w ramach już prowadzonego przez Instytut rejestru),
- przedsiębiorcy telekomunikacyjni zostaną zobowiązani do blokowania dostępu do domen znajdujących się w rejestrze,
- dostawca niezgadzający się z wpisem do rejestru będzie mógł wnieść sprzeciw, który będzie rozpatrywany przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej,
- Prezes UKE zyska uprawnienia kontrolne oraz możliwość nakładania administracyjnych kar pieniężnych na podmioty niewywiązujące się z obowiązków wskazanych w ustawie.
Kolejne kroki w procesie legislacyjnym
Ministerstwo Cyfryzacji złożyło wniosek o wpis do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Po jego rozpatrzeniu projekt ustawy zostanie upubliczniony oraz przeprowadzone zostaną szerokie konsultacje społeczne w I kwartale 2025 r.
Link do aktualności: Założenia projektu ustawy o ochronie małoletnich przed treściami szkodliwymi w internecie
Ochrona dzieci przed szkodliwymi treściami w internecie – dalsze prace grupy roboczej
Ministerstwo Cyfryzacji dalej pracuje nad tym, aby wzmocnić ochronę dzieci i młodzieży przed szkodliwymi treściami w internecie. W sierpniu i wrześniu br. odbyły się kolejne spotkania nieformalnej grupy roboczej. W spotkaniach uczestniczą przedstawiciele administracji publicznej, uczelni oraz organizacji pozarządowych. Celem dyskusji jest opracowaniem skutecznych rozwiązań, które będą chronić młodych ludzi przed negatywnym wpływem treści dostępnych w sieci.
7 sierpnia 2024 r. oraz 18 września 2024 r. odbyły się kolejne spotkania zespołu, które dotyczyły ochrony dzieci przed szkodliwymi treściami w internecie.
Czwarte posiedzenie grupy roboczej
Podczas czwartego posiedzenia grupy, które odbyło się 7 sierpnia br. omówiono m.in kwestie związane z pojęciami prawnymi, które będą podstawą przyszłych regulacji. Dyskutowano o adekwatnych definicjach pojęć takich jak „małoletni”, „treści szkodliwe” oraz „treści pornograficzne”. Przedstawiono również odpowiednie akty prawny Unii Europejskiej oraz regulacje innych państw, które chronią dzieci przed szkodliwymi treściami.
Piąte spotkanie grupy roboczej
18 września br. odbyło się piąte spotkanie grupy, podczas którego omawiano założenia proponowanych rozwiązań legislacyjnych. Wstępnie dyskutowano o kształcie przyszłej regulacji, w tym o zakresie podmiotowym i terytorialnym jej obowiązywania, prawach oraz obowiązkach podmiotów związanych z ochroną małoletnich. Rozważano mechanizmy weryfikacji wieku, procedury egzekwowania przepisów oraz kompetencje organu właściwego.
Co dalej?
Kolejnym krokiem będzie opracowanie projektu ustawy i przeprowadzenie go zgodnie ze ścieżką legislacyjną. Projekt zostanie poddany szerokim konsultacjom społecznym, co umożliwi każdemu zainteresowanemu zgłoszenie uwag i realny wpływ na tworzone przepisy dotyczące ochrony dzieci i młodzieży przed zagrożeniami w internecie.
Link do aktualności: Ochrona dzieci przed szkodliwymi treściami w internecie – dalsze prace grupy roboczej
Prace grupy roboczej ds. ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi w internecie
W dniach 15 maja 2024 r. oraz 11 czerwca 2024 r. odbyły się kolejne spotkania poświęcone tematyce ochrony dzieci przed szkodliwymi treściami w internecie.
Ministerstwo Cyfryzacji intensywnie pracuje nad zwiększeniem ochrony dzieci i młodzieży przed treściami szkodliwymi w internecie. W ramach tych działań, w maju i czerwcu br. odbyły się kolejne spotkania grupy roboczej, która zajmuje się tym zagadnieniem. Zrzesza ona przedstawicieli różnych środowisk: administracji publicznej, uczelni oraz organizacji pozarządowych. Ich wspólnym celem jest opracowanie skutecznych rozwiązań, które ochronią najmłodszych przed szkodliwymi treściami dostępnymi w sieci.
Podczas pierwszego spotkania skupiono się na definicji kluczowych pojęć takich jak „małoletni”, „treści pornograficzne”, „treści szkodliwe” oraz „patostreaming”, co jest niezbędne dla tworzenia skutecznych regulacji.
Natomiast w trakcie drugiego spotkania analizowano jak inne kraje radzą sobie z ochroną dzieci w sieci, prezentując przykłady z Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych oraz Australii.
Omówiono między innymi aspekt ochrony małoletnich, ograniczenia dostępu do niebezpiecznych treści oraz platform społecznościowych dla osób młodszych niż 18 lat, zasady dotyczące korzystania z smartfonów w szkołach oraz rolę aplikacji do kontroli rodzicielskiej.
Co dalej?
W nadchodzących miesiącach grupa robocza będzie kontynuować prace, planując kolejne spotkania mające na celu opracowanie konkretnych propozycji regulacyjnych.
Link do aktualności: Prace grupy roboczej ds. ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi w internecie
Pierwsze posiedzenie grupy roboczej ds. ochrony małoletnich w internecie
W Ministerstwie Cyfryzacji odbyło się spotkanie inaugurujące prace grupy roboczej ds. ochrony małoletnich w internecie. Jej zadaniem jest wypracowanie rozwiązań, które pozwolą w szczególności na zwiększenie ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi dostępnymi powszechnie w internecie. W spotkaniu uczestniczył Michał Gramatyka - sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, przedstawiciele administracji publicznej, Biura Rzecznika Praw Dziecka, instytucji naukowych oraz organizacji pozarządowych zajmujący się tematyką ochrony dzieci w sieci.
Ochrona małoletnich przed treściami nieodpowiednimi w internecie jest bardzo ważna i wymaga zaangażowania różnych stron, włączając w to rodziców, szkoły, rząd, platformy internetowe i społeczność online jako całość. Istotne jest, aby podejmować działania zarówno na poziomie jednostki, jak i społeczności – powiedział sekretarz stanu Michał Gramatyka podczas spotkania.
Powszechny dostęp małoletnich do treści szkodliwych
Badania NASK takie jak „Nastolatki 3.0” oraz raport „Nastolatki wobec pornografii cyfrowej” wskazują, że już co czwarty nastolatek w Polsce miał kontakt z pornografią. 32% badanych pierwszy kontakt w wyniku przypadkowego natknięcia się na te treści, a 72% nastolatków określiło, że dostęp do treści pornograficznych jest zbyt łatwy. Według badań 11 rok życia to średni wiek, w którym małoletni uzyskiwać dostęp do pornografii.
Badania jednoznacznie wskazują, że zbyt łatwy dostęp do pornografii, treści ukazujących przemoc oraz inne zachowania niepożądane wpływa jednoznacznie szkodliwie na rozwój psychiczny małoletnich, a co za tym idzie także na życie społeczne. Konieczna jest więc debata, zrzeszenie grupy specjalistów, aby razem wypracować optymalne rozwiązania chroniące dzieci w internecie.
Propozycje rozwiązań
Ministerstwo Cyfryzacji określiło cele działania grupy roboczej:
- jednoznacznego określenia prawnego pojęcia treści szkodliwych,
- opracowanie założeń skutecznej i bezpiecznej metody weryfikacji wieku online, szanującej prywatność użytkownika,
- wypracowanie zasad blokowania dostępu do stron z treściami szkodliwymi,
- wypracowanie regulacji krajowej lub wsparcie działań w zakresie ochrony małoletnich podejmowanych na poziomie unijnym,
- dalsza edukacja dzieci, rodziców i nauczycieli w zakresie zagrożeń w internecie.
Podczas pierwszego spotkania przedstawiono także wstępne propozycje działań, zarówno tych legislacyjnych, jak i rekomendacji, tzw. działań miękkich, takich jak analizy czy badania, które pomogą chronić małoletnich w internecie.
Link do aktualości: Pierwsze posiedzenie grupy roboczej ds. ochrony małoletnich w internecie