W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

W nowym roku zostań e-Polakiem!

04.01.2022

Lista postanowień noworocznych gotowa? Jeśli nadal nad nią pracujecie, mamy propozycję – wpiszcie na nią coś realnego i co sprawi, że Wasze życie stanie się prostsze. Coś co da się zrobić niemal od ręki. Co to takiego? Sprawdźcie!

Laptop widziany z góry, na którego klawiaturze widać notes z punktami do odhaczenia: Założę profil zaufany, Będę korzystać z aplikacji mObywatel, Rozliczę PIT przez internet. Niżej: #ePolakpotrafi

W 2022 r. zostań e-Polakiem! Oto nasza propozycja. Od czego zacząć? Od założenia profilu zaufanego. Ma go już niemal 13,5 milionów Polaków. Czekamy na Ciebie!

Nowy profil

Liczba spraw urzędowych, które można załatwić bez wychodzenia z domu stale rośnie. Wszystko po to, aby było szybciej, łatwiej, wygodniej i bez zbędnych formalności. Aby korzystać z dobrodziejstw e-administracji potrzebujemy profilu zaufanego (PZ). Tylko w ubiegłym roku założyło go ponad 4,5 miliona Polaków. Do czego potrzebny jest PZ i jak go założyć?

Nikogo nie dziwi fakt, że udając się osobiście do urzędu lub załatwiając jakiekolwiek formalności okazujemy dowód osobisty. To niezbędne dla potwierdzenia naszej tożsamości w sytuacji, która tego wymaga. Podobnie jest w internecie. Tam jednak narzędziem identyfikacji w kontaktach z  administracją jest właśnie profil zaufany.

Czym jest PZ? Najprościej mówiąc – to klucz otwierający drzwi do e-usług, czyli przypisany do naszego numeru PESEL zbiór danych o nas samych. Tak jak wspominaliśmy - korzysta z niego już ponad 13,5 milionów Polaków. Co ich do tego przekonało? 

– Dzięki profilowi zaufanemu wiele spraw urzędowych można załatwić z dowolnego miejsca, dowolnego dnia i o każdej godzinie. Stale pracujemy nad tym, aby było ich jeszcze więcej. To wygoda i znaczna oszczędność czasu. Dodatkowo – założenie PZ nic nie kosztuje – mówi minister Adam Andruszkiewicz, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Jeśli jeszcze nie macie profilu zaufanego, sprawdźcie jak go założyć. Podpowiemy Wam, że najszybciej będzie zrobić to poprzez bankowość elektroniczną. Dlaczego? Bo dane w banku zostały już uwierzytelnione. Jeśli jednak nie macie takiej możliwości – możecie wypełnić internetowy wniosek, a następnie potwierdzić swoją tożsamość w jednym z 1500 punktów na terenie całej Polski lub podczas wideorozmowy z urzędnikiem.

Jeszcze jedna ważna informacja – PZ jest ważny 3 lata, ale w dowolnym momencie możecie go przedłużyć.

Michał Czernecki tłumaczy, jak założyć profil zaufany przez internet. e-Polak potrafi! – obejrzyj instruktaż.

Wideo

Długa lista możliwości

Profil zaufany założony? To świetnie! Przejdźmy teraz do tego, co możecie dzięki niemu załatwić. Naprawdę sporo! Wszystkie dostępne e-usługi znajdziecie na portalu GOV.pl – jest w czym wybierać. Skupmy się na tych najpopularniejszych. Dzięki nim: 

•    Zawnioskujesz online o odpisy aktów stanu cywilnego,
•    Zgłosisz narodziny dziecka,
•    Wyślesz przez internet pismo ogólne do urzędu,
•    Sprawdzisz aktualną liczbę punktów karnych,
•    Zameldujesz się lub wymeldujesz na/z pobytu stałego/czasowego,
•    Rozliczysz podatki, korzystając m.in. z e-usługi Twój e-PIT,
•    Zalogujesz się do Internetowego Konta Pacjenta, Platformy Usług Elektronicznych ZUS, czy konta Mój GOV.

Zaskoczeni? Weźcie pod uwagę, że to tylko część spośród możliwości, jakie otwiera przed Wami posiadanie PZ. 

– E-usługi projektujemy tak, aby były jak najprostsze w obsłudze i intuicyjne dla użytkownika. Każdy może z nich skorzystać, wystarczy dostęp do internetu. Dzięki podziałowi na sekcje tematyczne odnalezienie odpowiedniej sprawy na GOV.pl zajmie tylko chwilę – mówi minister Adam Andruszkiewicz. 

Aplikacja na dokumenty

Mamy jeszcze jeden mocny argument na to, że warto mieć i korzystać z profilu zaufanego – umożliwia on zalogowanie się do naszej aplikacji mObywatel, czyli cyfrowego portfela na dokumenty. Jeśli jeszcze jej nie znacie/nie macie, koniecznie to zmieńcie – jest bezpłatna, bezpieczna i przydaje się w wielu sytuacjach.

W aplikacji znajdziecie cyfrowe odpowiedniki najważniejszych dokumentów. Dane pochodzą z rejestrów państwowych. PZ gwarantuje ich bezpieczeństwo oraz chroni przed niepowołanym dostępem.

A co znajdziecie w aplikacji mObywatel? Wiele!

•    mObywatel (mTożsamość) – odzwierciedlenie danych z dowodu osobistego, dzięki któremu potwierdzicie swoją tożsamość, np. podczas kontroli biletów w pociągu, odbierając list polecony na poczcie, czy meldując się w hotelu.
•    mPrawo Jazdy – cyfrowe odwzorowanie uprawnień do prowadzenia pojazdów. 
•    mPojazd – odzwierciedlenie danych z dowodu rejestracyjnego, polisy OC i karty pojazdu.
•    Licznik punktów karnych – możesz sprawdzić ich aktualny stan w każdej chwili. 
•    Bilety kolejowe – zakupione w systemie PKP Informatyka: www.bilkom.pl lub bilet.wielkopolskiebilety.pl
•    eRecepty - wystarczy pokazać farmaceucie ekran telefonu z wyświetlonym kodem QR.
•    Kartę Dużej Rodziny (mKDR) – czyli popularny system zniżek i uprawnień dla rodzin "3+", zarówno w instytucjach publicznych, jak i w firmach prywatnych.  
•    mLegitymację szkolną/studencką – która tak samo jak tradycyjna wersja dokumentu uprawnia do korzystania ze zniżek szkolnych/studenckich. 
•    Unijny Certyfikat COVID – potwierdzający przyjęcie pełnej dawki szczepionki.

Sami widzicie, że mObywatel to aplikacja, której nie powinno zabraknąć w Waszych smartfonach. Dlatego – pobierzcie ją już dziś: na urządzenia z systemem Android – pobierz tutaj, na urządzenia z systemem iOS – pobierz tutaj.

No i – korzystajcie. e-Polak potrafi!

{"register":{"columns":[]}}