W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w transporcie - przedstawienie i podsumowanie raportu 2021

03.02.2022

Sztuczna inteligencja powoli zaczyna zmieniać świat transportu. Jej zastosowań jest wiele -od usprawnienia komunikacji drogowej do autonomizowania funkcjonowania samochodów, kolei, okrętów i lotnictwa. Prawidłowo wykorzystana nie tylko ułatwi nam życie, ale także przyczyni się do poprawy naszego bezpieczeństwa. Transport oparty na sztucznej inteligencji może przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków drogowych spowodowanych błędami ludzkimi.

Grafika przedstawia animowane postaci dwóch naukowców, pracujących nad sztuczną inteligencją. Widzimy ich stojących nad robotem z kształcie ludzkiej głowy.

Dzięki wprowadzaniu AI wszystkie rodzaje transportu stają się bezpieczniejsze, czystsze, inteligentniejsze i wygodniejsze. Sztuczna inteligencja pomaga wykrywać trendy rynkowe, identyfikować zagrożenia, zmniejszać zatory drogowe, ograniczać emisję gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza, projektować transport i zarządzać nim, a także analizować zapotrzebowanie na podróże i zachowania pieszych.

Zarządcy infrastruktury, operatorzy kolejowi i firmy inżynieryjne mogą polegać na AI nie tylko w celu przewidywania awarii systemów, ale także w celu oceny długoterminowej wydajności aktywów transportu i przedstawiania obszarów wymagających poprawy w zakresie projektowania produktów. Dane wytwarzane przez infrastrukturę i krytyczne podsystemy pociągów pomagają producentom sprzętu w tworzeniu cyfrowej reprezentacji fizycznych jednostek lub systemów, znanej jako „cyfrowe bliźniaki”. Technologia ta jest już stosowana w przemyśle budowlanym, produkcyjnym, lotniczym i kosmicznym.

Szanse i zagrożenia

W ślad za wymienionymi możliwościami, idą także poważne wyzwania takie jak: niezamierzone konsekwencje i niewłaściwe użytkowanie, takie jak ataki cybernetyczne i złe decyzje podejmowane w odniesieniu do transportu. W przypadku AI mamy do czynienia również z kwestiami etycznymi dotyczącymi odpowiedzialności za decyzje podejmowane przez sztuczną inteligencję w zastępstwie ludzi, czy wzrost bezrobocia

Zachęcamy do zapoznania się z pierwszym z serii raportów nt. stanu zaawansowania rozwiązań oraz dostępnych technologii Sztucznej Inteligencji w Polsce do roku 2021 powstałego dzięki nst.agency w ramach Podgrupy Transportu i Mobilności Grupy Roboczej ds. Sztucznej Inteligencji (GRAI) autorstwa Michała P. Dybowskiego ze wsparciem redakcyjnym zespołu Eweliny Bogiel, Sylwii Stefaniak oraz Halszki Suszek-Borowskiej.

Pełen raport do pobrania poniżej

Materiały

Sztuczna inteligencja w transporcie i mobilności w Polsce 2021
Sztuczna​_inteligencja​_w​_transporcie​_i​_mobilności​_w​_Polsce​_2021.pdf 2.90MB
{"register":{"columns":[]}}