W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rejestracja pobytu

Gdzie i kiedy złożyć wniosek

Wniosek o zarejestrowanie pobytu obywatela UE (EOG/Konfederacji Szwajcarskiej) należy złożyć osobiście (tj. wymaga się osobistego stawiennictwa przy składaniu wniosku lub na wezwanie organu) do wojewody właściwego ze względu na miejsce pobytu obywatela UE, nie później niż następnego dnia po upływie 3 miesięcy od dnia wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Obowiązek zarejestrowania pobytu dotyczy również członków rodzin obywateli UE (EOG/Konfederacji Szwajcarskiej), którzy również posiadają takie obywatelstwo.

Wniosek w przypadku:

  1. małoletniego – składają (tj. podpisują) rodzice lub ustanowieni przez sąd lub inny organ opiekunowie albo jeden z rodziców lub ustanowionych przez sąd lub inny organ opiekunów; 
  2. osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie - składa opiekun ustanowiony przez sąd lub inny organ;
  3. małoletniego bez opieki – składa kurator.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w tym ze względu na stan zdrowia obywatela UE, można odstąpić od wymogu osobistego stawiennictwa.
Obowiązek zarejestrowania pobytu nie dotyczy obywateli UE, którzy wjechali na terytorium RP w celu poszukiwania pracy, którzy mogą przebywać w Polsce bez konieczności spełniania warunków pobytu maksymalnie przez 6 miesięcy, chyba że po upływie tego okresu wykażą, że aktywnie kontynuują  poszukiwanie pracy i mają rzeczywiste szanse na zatrudnienie. 

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony wniosek o zarejestrowanie pobytu obywatela UE;
  2. Cztery fotografie biometryczne wykonane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku;
  3. Ważny dokument podróży lub inny ważny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo (oryginał do wglądu);
  1. Zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE wydane obywatelowi UE, z którym członek jego rodziny przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (lub dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela UE);
  2. Inne wymagane dokumenty:

dla pracowników:

  • umowa o pracę, zaświadczenie o wykonywaniu pracy, pisemne oświadczenie pracodawcy lub podmiotu upoważnionego do powierzenia obywatelowi UE wykonywania pracy o zamiarze powierzenia mu wykonywania pracy (przy planowanym wykonywaniu pracy) lub

dla osób pracujących na własny rachunek w Polsce:

  • pisemne oświadczenie o wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego albo o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub inny dowód potwierdzający, że obywatel UE jest osobą pracującą na własny rachunek na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

dla studentów lub osób odbywających szkolenie zawodowe:

  • zaświadczenie jednostki prowadzącej studia o przyjęciu na studia lub o kontynuacji studiów lub zaświadczenie jednostki prowadzącej szkolenie zawodowe o przyjęciu na takie szkolenie, 
  • dokument ubezpieczenia zdrowotnego potwierdzający:
  • pisemne oświadczenie o posiadaniu wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej, lub dowód potwierdzający ich posiadanie;

dla osób ekonomicznie nieaktywnych: 

  • dokument ubezpieczenia zdrowotnego potwierdzający:
  • dowód potwierdzający posiadanie wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej (środki finansowe w wysokości przekraczającej progi pomocy społecznej dla osób samotnych lub osób w rodzinie uważa się za środki wystarczające). 

dla unijnych małżonków obywateli polskich:

  • dokument potwierdzający zawarcie małżeństwa z obywatelem polskim,

dla unijnych członków rodzin obywateli UE: 

  • małżonek  - dokument potwierdzający zawarcie małżeństwa,
  • bezpośredni zstępni - dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych oraz dokument potwierdzający wiek lub poświadczający pozostawanie na utrzymaniu obywatela UE lub jego małżonka,
  • bezpośredni wstępni - dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych oraz dokument poświadczający pozostawanie na utrzymaniu obywatela UE lub jego małżonka,
  • bezpośredni wstępni małoletniego obywatela UE - dokument potwierdzający sprawowanie faktycznej opieki nad małoletnim obywatelem UE oraz dokument poświadczający pozostawanie małoletniego obywatela UE na jego utrzymaniu;

Dowodami potwierdzającymi posiadanie wystarczających środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny, tak aby nie stanowić obciążenia dla pomocy społecznej, mogą być w szczególności:

  1. zaświadczenie o wysokości limitu na karcie kredytowej wydane przez bank, który wystawił kartę kredytową - wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed dniem złożenia wniosku o zarejestrowanie pobytu;
  2. zaświadczenie o posiadaniu środków pieniężnych w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, Konfederacji Szwajcarskiej lub Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej - wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed dniem złożenia wniosku o zarejestrowanie pobytu;
  3. dokument potwierdzający przyznanie stypendium krajowego lub zagranicznego;
  4. zaświadczenie o zatrudnieniu i wysokości zarobków - wystawione nie wcześniej niż na miesiąc przed dniem złożenia wniosku o zarejestrowanie pobytu. 

Wymagane opłaty

Za zarejestrowanie pobytu obywatela UE i wydanie zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu dla obywatela UE nie są pobierane żadne opłaty. Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa – 17 zł.

Czas rozpatrywania sprawy

Rejestracja pobytu obywatela UE oraz wydanie zaświadczenia o rejestracji pobytu dla obywatela UE powinny nastąpić niezwłocznie, tj. bez zbędnej zwłoki.

Informacja o wydanym dokumencie

Obywatelowi UE, którego pobyt został zarejestrowany, wydaje się zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE ważne przez 10 lat. Przy odbiorze zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE należy okazać ważny dokument podróży albo inny ważny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo. W przypadku odbioru zaświadczenia przez pełnomocnika wnioskodawcy – należy przedstawić szczególne pełnomocnictwo do odbioru zaświadczenia. 

Kary za niedopełnienie obowiązku zarejestrowania pobytu obywateli UE na terytorium RP

Niedopełnienie obowiązku zarejestrowania pobytu obywatela UE na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega karze grzywny.
 

{"register":{"columns":[]}}