W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rejestracja pobytu członka rodziny obywatela UE, innego krewnego oraz osoby prowadzącej życie rodzinne z obywatelem UE, będących obywatelami UE

Gdzie i kiedy złożyć wniosek

Wniosek o zarejestrowanie pobytu obywatela UE (EOG/Konfederacji Szwajcarskiej) należy złożyć osobiście (tj. wymaga się osobistego stawiennictwa przy składaniu wniosku lub na wezwanie organu) do wojewody właściwego ze względu na miejsce pobytu obywatela UE, nie później niż następnego dnia po upływie 3 miesięcy od dnia wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wniosek w przypadku:

  1. małoletniego – składają (tj. podpisują) rodzice lub ustanowieni przez sąd lub inny organ opiekunowie albo jeden z rodziców lub ustanowionych przez sąd lub inny organ opiekunów; 
  2. osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie - składa opiekun ustanowiony przez sąd lub inny organ;
  3. małoletniego bez opieki – składa kurator.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w tym ze względu na stan zdrowia obywatela UE, można odstąpić od wymogu osobistego stawiennictwa.

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony wniosek o zarejestrowanie pobytu obywatela UE;
  2. Cztery fotografie biometryczne wykonane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku;
  3. Ważny dokument podróży lub inny ważny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo (oryginał do wglądu);
  1. Zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE wydane obywatelowi UE, z którym członek jego rodziny przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (lub dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela UE);
  2. Inne wymagane dokumenty:
  • dla małżonków obywateli UE:

dokument potwierdzający zawarcie małżeństwa;

  • dla zstępnych obywateli UE: 

dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych oraz dokument potwierdzający wiek lub poświadczający pozostawanie na utrzymaniu obywatela UE lub jego małżonka; 

  • dla wstępnych obywateli UE: 

dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych oraz dokument poświadczający pozostawanie na utrzymaniu obywatela UE lub jego małżonka;

  • dla bezpośrednich wstępnych małoletnich obywateli UE: 

dokument potwierdzający sprawowanie faktycznej opieki nad małoletnim obywatelem UE oraz dokument poświadczający pozostawanie małoletniego obywatela UE na jego utrzymaniu;

  • dla innych krewnych obywatela UE:

dowód zależności finansowej od tego obywatela lub pozostawania z nim w gospodarstwie domowym w kraju pochodzenia, lub
że poważne względy zdrowotne wymagają osobistej opieki nad krewnym przez tego obywatela;

  • dla osób prowadzących życie rodzinne z obywatelem UE w rozumieniu Europejskiej Konwencji Praw Człowieka:

dokument potwierdzający prowadzenie życia rodzinnego z obywatelem UE.

Wymagane opłaty

Za zarejestrowanie pobytu obywatela UE i wydanie zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu dla obywatela UE nie są pobierane żadne opłaty. Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa – 17 zł.

Czas rozpatrywania sprawy

Rejestracja pobytu obywatela UE oraz wydanie zaświadczenia o rejestracji pobytu dla obywatela UE powinny nastąpić niezwłocznie, tj. bez zbędnej zwłoki.

Kary za niedopełnienie obowiązku zarejestrowania pobytu obywateli UE na terytorium RP

Niedopełnienie obowiązku zarejestrowania pobytu obywatela UE na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega karze grzywny.

{"register":{"columns":[]}}