W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Cyfrowe kompetencje społeczeństwa

Nie ulega wątpliwości: jesteśmy świadkami cyfrowej rewolucji. Nadal istnieje jednak spora grupa osób, która nie wie jak korzystać z Internetu lub po prostu boi się spróbować. Chcemy to zmienić. Już dziś Polacy drogą elektroniczną mogą korzystać z kilkuset usług, które oferuje im administracja. A kolejne e-usługi już wkrótce!

Kompetencje cyfrowe społeczeństwa - 1

Zaangażowani

Instytucja odpowiedzialna:

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (wcześniej Ministerstwo Cyfryzacji)

Partner:

Państwowy Instytut Badawczy NASK

Centrum Nauki Kopernik

Cele projektu

Głównym celem projektu jest zachęcanie Polaków do korzystania z technologii cyfrowych, zarówno w sprawach prywatnych, jaki urzędowych.

Przekonujemy ich, że korzystanie z Internetu ma wiele zalet. Ułatwia życie, załatwienie wielu spraw czyni prostszym i mniej czasochłonnym. Podpowiadamy jak bezpiecznie surfować po sieci i chronić swoje dane. Udowadniamy rodzicom, że programowanie jest prostsze, niż mogłoby się wydawać i że warto zainteresować tym tematem dzieci.

Realizujemy 5 ogólnopolskich kampanii o dużym zasięgu. Wyodrębniliśmy obszary, na których skoncentrujemy nasze działania:

  • jakość życia,
  • e-usługi publiczne,
  • bezpieczeństwo w sieci,
  • programowanie.
  • cyfrowa przyszłość

Kampanie prowadzimy m.in. radio, telewizję, prasę oraz oczywiście Internet. Realizujemy także szereg inny działań, na przykład warsztaty z programowania dla dzieci i rodziców. Stworzymy też mobilną aplikację edukacyjną dla uczniów z zakresu bezpieczeństwa w internecie.

Oczekiwane rezultaty

Nowoczesne technologie - czemu nie?

Zależy nam, aby poprzez kampanie zachęcić Polaków do korzystania z nowoczesnych technologii. Chcemy przekonać nieprzekonanych, że znacząco mogą one poprawić jakość ich życia. Za cel postawiliśmy sobie, aby dzięki naszemu projektowi Polacy jeszcze częściej:

  • korzystali z dostępnych prywatnych i publicznych e-usług (w tym m.in.: bankowości internetowej, możliwości płacenia rachunków, robienia zakupów, rezerwacji, umawiania wizyt lekarskich, ułatwień dotyczących korzystania z komunikacji publicznej - plany i rozkłady jazdy, zakup biletów),
  • czerpali z dóbr kultury i z rozrywki (książki, filmy, muzyka),
  • wykorzystywali dostępne materiały edukacyjne (nauka online, zasoby dydaktyczne online),
  • komunikowali się z innymi (korzystali z komunikatorów, mediów społecznościowych, e-maili etc.),
  • zdawali sobie sprawę z możliwości płynących z cyfryzacji w przedsiębiorstwach.

E-usługa zamiast kolejki

Dzięki kampaniom przekonamy Polaków, że zamiast stać w kolejce w urzędzie, wiele spraw mogą załatwić bez wychodzenia z domu. Zależy nam, aby:

  • byli świadomi istnienia e-usług oferowanych centralnie i przez samorządy,
  • umieli znaleźć pomocne informacje na temat korzystania z nich,
  • mieli zaufanie i dobrą opinię o usługach e-administracji.

Chcemy ich przekonać, że to nie tylko oszczędność czasu i wygoda, ale i w pełni bezpieczny sposób załatwienia spraw urzędowych. W skrócie - same korzyści.

Bezpieczni w sieci

Za cel postawiliśmy sobie również wzrost świadomości Polaków w zakresie bezpiecznego korzystania z Internetu. Chcielibyśmy, aby nie tylko zdawali sobie sprawę z możliwych zagrożeń, ale - w razie konieczności - potrafili sobie z nim radzić. Planowany przekaz naszych kampanii to:

  • korzystanie z Internetu może wiązać się z zagrożeniami, istnieją jednak sposoby, by ich uniknąć,
  • nie bój się działać w sieci,
  • chroń swoje dane osobowe,
  • rodzicu, chroń swoje dzieci - to na nich czyha najwięcej zagrożeń (cyberprzemoc, sexting, szkodliwe treści)

Programowanie? To łatwiejsze niż myślisz.

Chcemy, aby po realizacji naszego projektu większość Polaków tak właśnie myślało. Dlatego w trakcie kampanii będziemy:

  • udowadniać rodzicom, że programowanie to - z punktu widzenia kluczowych kompetencji, czy szans na rynku pracy - dobry pomysł na hobby ich dzieci,
  • "odczarowywać" słowo "programowanie",
  • zachęcać rodziców do motywowania i wsparcia dzieci w nauce programowania,
  • organizować punkty warsztatowe dla dzieci i rodziców w 16 miastach w Polsce,
  • motywować rodziców do uczenia dzieci programowania w domu (przy pomocy bezpłatnych narzędzi dostępnych w Internecie),
  • zagrzewać do organizacji inicjatyw w ramach CodeWeek.

Cyfrowa przyszłość tuż za rogiem

Chcemy pokazać uczniom oraz ich nauczycielom „technologie przyszłości”, które już są tworzone i niedługo staną się częścią naszego życia. Zrobimy to we współpracy z Centrum Nauki Kopernik, które przygotuje dedykowaną wystawę. Znajdą się w niej eksponaty wykorzystujące technologie cyfrowe niedawno opracowane lub będące w trakcie intensywnego rozwoju. Takie jak blockchain, sieć 5G, autonomiczne urządzenia, sztuczna inteligencja, i wiele innych. Z wystawą będzie powiązany program edukacyjnych nt. nowych technologii.

W kampanii chcemy:

  • budować świadomość kierunków rozwoju cyfryzacji i nauki,
  • pokazać wpływ technologii cyfrowych na nasze życie i na naszą przyszłość,
  • zaprosić do dyskursu i refleksji na temat związku społeczeństwa i cyfryzacji,
  • wywołać aktywną postawę młodych ludzi, ale i osób dojrzałych w odniesieniu do przyszłości, w kontekście nowoczesnej technologii.

Czas realizacji projektu

czerwiec 2017 – listopad 2023

Finanse

Źródła finansowania:

  • Środki Unii Europejskiej: Program Operacyjny Cyfrowa Polska na lata 2014-2020. III oś priorytetowa - Cyfrowe kompetencje społeczeństwa. Działanie 3.4. Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechnienia korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych.
  • Budżet państwa

Wartość projektu:

67 463 362,80 zł

Środki Unii Europejskiej:

57 094 243,94 zł  

Współfinansowanie z budżetu państwa:

10 369 118,86 zł

 

Materiały

W pierwszej fazie projektu (tj. do końca 2020) przeprowadziliśmy szereg kampanii i akcji informacyjnych, takich jak:

Metodyka zarządzania i realizacji projektu

Zasady zarządzania projektami w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zostały określone w Zarządzeniu Nr 5 Ministra Cyfryzacji z dnia 27 lutego 2019 r. w sprawie zatwierdzania do realizacji oraz zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w resorcie cyfryzacji.

Podstawa prawna

  • Strategia Sprawne Państwo 2020, Warszawa, 12.02.2013 r. (MP 2013 poz. 136 )
  • Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, Warszawa, 27.09. 2016 r. (MP 2016 poz. 1106 )
  • Plan Działań Ministra Cyfryzacji — załącznik do Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, Warszawa, 27.09.2016 r. (MP 2016 poz. 1106) (MP 2016 poz. 1106 )

 

Kontakt

Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa

ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa

telefon: 22 245 54 42

e-mail: Sekretariat.bpc@mc.gov.pl

 

 

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
02.01.2023 09:12 Monika Dębkowska
Pierwsza publikacja:
08.08.2018 09:23 Tadeusz Płaczkiewicz
{"register":{"columns":[]}}