W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Polacy pisma piszą…ogólne

20.12.2021

Wysyłacie do bliskich i znajomych kartki świąteczne? A wiecie jakie elektroniczne pisma Polacy najchętniej wysyłają do urzędów? Pisma ogólne. Od początku tego roku wysłali ich ponad dwa miliony!

Różowe tło - na nim trzy papierowe foldery na dokumenty - dwa niebieskie i żółty (na środku), przypominają foldery tworzone w komputerach.

Dokładnie 2 116 726, czyli średnio ponad sześć tysięcy dziennie. Wyślij pismo ogólne – to e-usługa, która umożliwia załatwienie lub przynajmniej zainicjowanie załatwienia niemal każdej sprawy urzędowej, przez internet. Znajdziecie ją na portalu GOV.pl.

Wiele spraw, jedno pismo

Jak wysłać elektroniczne pismo ogólne do urzędu i co dzięki niemu załatwicie? Już tłumaczymy.

Na początek - na pewno zadajecie sobie pytanie: skąd nazwa „pismo ogólne”?

- Odpowiedź jest zaskakująco prosta: nie ma jednej kategorii spraw, którą można dzięki niemu załatwić. Jest ich wiele. To może być pytanie, zażalenie, wyjaśnienie, podanie lub wniosek. Dlatego, aby nie tworzyć kilku niepotrzebnych bytów, np. pisma wyjaśniającego, pisma – pytania do urzędu, czy specjalnego druku na zażalenie, stworzyliśmy jedno pismo. Ogólne. Tak jest prościej – tłumaczy minister Adam Andruszkiewicz, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. 

Kolejne pytanie, które może się pojawić – co jest potrzebne, aby z naszej e-usługi skorzystać? Odpowiedź: niewiele. Do wysłania pisma ogólnego nie potrzebujecie pieczątek, kopert czy znaczków. Potrzebujecie za to internetu i profilu zaufanego. Jeśli macie internet, w większości przypadków szybko założycie też profil zaufany.

Sprawdź, jak założyć profil zaufany.

Kiedy możecie skorzystać z naszej e-usługi? Zawsze! Pismo ogólne możecie wysłać do urzędu o dowolnej porze dowolnego dnia tygodnia – 24 godziny na dobę, oczywiście przez internet.

Napisz, podpisz, wyślij

A jak to zrobić? W przypadku każdej e-usługi początek jest taki sam – wizyta na portalu GOV.pl.

Będąc tam zalogujcie się profilem zaufanym na konto Mój GOV (prawy górny róg strony) i wybierzcie e-usługę Wyślij pismo ogólne.

Przechodzimy do przygotowania pisma. Żeby poszło Wam szybciej, wcześniej przygotujcie elektroniczne wersje załączników, które chcecie wysłać razem z pismem. Jeśli nie chcecie, nie musicie nic załączać. Wszystko gotowe? Zaczynamy:

Krok 1: Wybierz urząd lub instytucję, do których chcesz wysłać pismo.

WAŻNE! Dokumenty możesz wysłać do np. ministerstw, urzędów gminy, urzędów centralnych, urzędów skarbowych, szkół publicznych, publicznych zakładów opieki zdrowotnej czy sanepidu. 

Krok 2: Wypełnij formularz.

Krok 3: Dodaj potrzebne załączniki, jeśli masz je w wersji elektronicznej.

Krok 4: Kliknij Dalej, a potem Wyślij bez podpisu lub Podpisz i wyślij.

WAŻNE! Jeśli wyślesz pismo bez podpisu, nie załatwisz spraw, które go wymagają. Dlatego zanim wyślesz pismo, sprawdź czy w sprawie, na temat której piszesz - nie jest wymagany podpis. Jeśli jest – wyślij podpisane pismo. 

Po wysłaniu pisma dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).

Teraz pozostało już tylko czekać na odpowiedź. Jak długo to będzie trwało? To zależy od rodzaju Twojej sprawy.

Skorzystanie z e-usługi jest całkowicie bezpłatne.

Spotkajmy się na GOV.PL. e-Polak potrafi!

Wideo

{"register":{"columns":[]}}