W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przeprowadzka? Jeden "kurs" mniej

31.01.2022

Zmiana miejsca zamieszkania to zawsze duże zamieszanie i sporo spraw na głowie. Znasz to? Mamy dobrą wiadomość. Jest jedna rzecz, którą możesz skreślić ze swojej listy – to wizyta w urzędzie. Formalności meldunkowe załatw przez internet – szybko i wygodnie.

Młoda para w mieszkaniu podczas przeprowadzki

GOV.pl – to jeden adres, pod którym mogą zameldować się wszyscy. Warto go znać!

Szybkie przygotowanie

Jak skorzystać z e-usług meldunkowych? To bardzo proste. Ale zacznijmy od tego, co będzie Wam potrzebne. Niewiele. Chwila wolnego czasu, urządzenie z dostępem do internetu i profil zaufany (PZ), dzięki któremu można potwierdzać swoją tożsamość w kontaktach online z administracją publiczną. Nie chcielibyście przecież, żeby ktoś przypadkowy zameldował się u Was! PZ to gwarancja, że tak się nie stanie.

Mamy nadzieję, że już z niego korzystasz i wiesz w jak wielu sytuacjach ułatwia codzienne życie – to tylko jedna z nich. Jeśli jednak jest inaczej – koniecznie to zmień. Sprawdź, jak założyć PZ i zrób to już dziś.

Jest jeszcze jedna rzecz, która będzie niezbędna. To dokument potwierdzający, że możesz dokonać czynności meldunkowej. O co chodzi? Wyjaśniamy.

Jesteś właścicielem nieruchomości, w której chcesz się zameldować lub posiadasz do niej inny tytuł prawny? W takim przypadku wystarczy elektroniczna wersja (lub skan) jednego z wymienionych dokumentów:

NIE jesteś właścicielem nieruchomości, ani nie posiadasz do niej innego tytułu prawnego? Wówczas potrzebne będą skan lub elektroniczna wersja:

  • oświadczenia osoby lub podmiotu posiadającego prawa do nieruchomości, potwierdzające Twój pobyt,
  • dokumentu, który potwierdza tytuł prawny tej osoby lub podmiotu do nieruchomości, której dotyczy sprawa.

To już wszystko! Przechodzimy do działania.

Odwiedź GOV.pl

Ten adres po prostu musisz znać. Znajdziesz tam wiele e-usług, dzięki którym wizyta w urzędzie nie będzie konieczna – również te meldunkowe. I na nich tym razem się skupmy.

Jesteś już na GOV.pl i potrzebujesz się zameldować? Tłumaczymy jak to zrobić.

Krok 1. Wybierz sekcję Meldunek i wybory, a następnie e-usługę Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące.

Krok 2. Kliknij „Zamelduj się” i wybierz profil zaufany jako sposób logowania.

Krok 3. Wybierz rodzaj pobytu i zaznacz, kogo chcesz zameldować.

Krok 4. Dołącz wymagane dokumenty.

Krok 5. Wpisz dane osobowe i adres zameldowania.

Krok 6. Podpisz wniosek profilem zaufanym.

Potwierdzenie złożenia wniosku dostaniesz na konto Mój GOV – znajdziesz je w prawym górnym rogu portalu GOV.pl.

WAŻNE! Jeśli meldujesz się na pobyt stały, urzędnik wyśle Ci zaświadczenie o zameldowaniu w wybranej przez Ciebie formie. Jeśli meldujesz się na pobyt czasowy, musisz zaznaczyć, że chcesz otrzymać zaświadczenie i dołączyć potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej.

A może potrzebujesz się wymeldować z pobytu stałego lub tymczasowego? Pomożemy i w tym! A konkretnie – pomogą nasze e-usługi. Możesz to zrobić przy okazji meldowania się (Krok 5.), albo skorzystać z e-usług Wymelduj się z pobytu stałego lub Wymelduj się z pobytu czasowego.

Potwierdzona informacja

Zapewne wiecie, że w dowodach osobistych nie ma już informacji o adresie zameldowania, choć – obowiązek meldunkowy pozostał. Może się zdarzyć tak, że ktoś będzie wymagał od Was potwierdzenia faktu, że jesteście zameldowani.

Co wtedy? To żaden problem. A jak zdobyć odpowiedni dokument? Najwygodniej oczywiście przez internet. Skorzystajcie w tym celu z bezpłatnej e-usługi Pobierz dokument o zameldowaniu. Zacząć należy niezmiennie od wizyty na GOV.pl. A co dalej?

Krok 1. Wejdź w Meldunek i wybory, a następnie wybierz e-usługę Pobierz dokument o zameldowaniu.

Krok 2. Sprawdź swoje dane i wybierz rodzaj adresu, dla którego ma być wydany dokument (jeśli posiadasz równolegle meldunek stały i czasowy).

Gotowy dokument w formacie PDF trafi na Twoją skrzynkę Mój GOV w przeciągu kilku minut. Co bardzo istotne - jest ważny tylko w wersji elektronicznej.

To już wszystko! Teraz widzicie, jak proste może być załatwianie urzędowych formalności.

Zachęcamy - meldujcie się na GOV.pl.

{"register":{"columns":[]}}