W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podstawy prawne

Poniżej przedstawiono wykaz kluczowych aktów prawnych regulujących obszar, którego dotyczy Projekt oraz ich zakres odnoszący się do przedsięwzięcia:

  1. Ustawa z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzecznika Praw Pacjenta (Dz. U. z 2017 r. poz. 1318 tj. z późn. zm.), w szczególności określa prawa pacjenta, zasady udostępniania dokumentacji medycznej, obowiązki podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych związane z prawami pacjenta (rozdział 7 art. 23 - 31) – na podstawie zapisów tej ustawy podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych ma obowiązek prowadzić i udostępniać dokumentację medyczną.
     
  2. Wydane na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy o prawach pacjenta Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 lutego 2016 roku w sprawie rodzajów, zakresu wzorów oraz sposobu przetwarzania dokumentacji medycznej w podmiotach leczniczych utworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, które określa:
  • szczegółowy zakres i wymagania dotyczące gromadzonej przez podmioty lecznicze dokumentacji medycznej prowadzonej w postaci elektronicznej (rozdział 1   2-5, 7-10, 13-15, rozdział 2  16-18, 20-42, 46-48 i 6);
  • zasady przechowywania dokumentacji medycznej ( 57 - 58);
  • zasady udostępniania między innymi pacjentowi dokumentacji medycznej ( 59 – 60);
  • zasady prowadzenia dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej (rozdział 6).
     
  1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1510 tj. z późn. zm.):
  • art. 19a-20 wskazuje zobowiązanie świadczeniodawcy do prowadzenia w postaci elektronicznej harmonogramu przyjęć (jako integralnej części dokumentacji medycznej) zawierającego między innymi informacje o rezerwacji terminu udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, zmianę terminu rezerwacji oraz kategorię świadczeniobiorcy;
  • art. 20 ust. 2a odnosi się do sytuacji, gdy udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej następuje na podstawie skierowania; świadczeniobiorca zostaje wpisany na listę oczekujących na udzielenie świadczenia za pośrednictwem systemu teleinformatycznego; listę oczekujących na udzielenie świadczeń prowadzi się w formie elektronicznej, a sama lista stanowi integralną część harmonogramu przyjęć;
  • art. 23a zobowiązuje świadczeniodawców udzielających świadczeń opieki zdrowotnej do umożliwienia świadczeniobiorcom (pacjentom) umawiania się drogą elektroniczną na wizyty, a także monitorowania statusu na liście oczekujących na udzielenie świadczenia oraz powiadamiania o terminie udzielenia świadczenia;
  • art. 59a określa obowiązujące formy wystawiania oraz sposób przechowywania skierowań na świadczenie opieki zdrowotnej;
  • art. 59b określa zakres danych, jaki otrzymuje świadczeniobiorca (pacjent) w przypadku wystawiania skierowania w postaci elektronicznej.
     
  1. Wydane na podstawie art. 23a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 lipca 2017 r. w sprawie minimalnej funkcjonalności dla systemów teleinformatycznych umożliwiających realizację usług związanych z prowadzeniem przez świadczeniodawcę list oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1404): 2 ust. 1 pkt 1-5 określa minimalną funkcjonalność dla systemów teleinformatycznych umożliwiających świadczeniobiorcom (pacjentom) realizację usług umawiania się drogą elektroniczną na wizyty, monitorowanie statusu na liście oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej, powiadamianie o zmianie terminu oraz powiadamianie o terminie udzielenia tego świadczenia;  2 ust. 1 pkt 6 określa sposób identyfikacji i uwierzytelniania świadczeniobiorców (pacjentów).
     
  2. Ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2017 r. poz. 1845 z późn. zm.), która określa organizację i zasady działania systemu informacji w ochronie zdrowia. Ustawa ta wraz z aktami wykonawczymi stanowi podstawę prawną procesu informatyzacji ochrony zdrowia w Polsce, w szczególności:
  • art. 6 i 7 oraz 10 określa systemy teleinformatyczne obsługujące system informacji, w tym SIM;
  • art. 11 zobowiązuje usługodawców do prowadzenia EDM w określonych formatach, wskazuje miejsce jej udostępnienia i wymiany między usługodawcami oraz pomiędzy komórkami danego świadczeniodawcy; wskazuje również zakres danych, jakie usługodawca zobowiązany jest do zamieszczania w SIM zawartych w tej dokumentacji;
  • art. 32 – 35 określa zasady przekazania danych do SIM oraz sposób ich udostępniania;
  • art. 56 wskazuje termin wejścia w życie obowiązku prowadzenia w postaci elektronicznej dokumentacji medycznej wydanej na podstawie art. 13a ustawy o SIOZ , w tym skierowań (1 stycznia 2021); określa termin obowiązkowego zgłoszenia przez usługodawców gotowości podłączenia swoich systemów do systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o SIOZ (tj. Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych) do dnia 31 grudnia 2019 r., oraz możliwości wymiany danych zawartych w EDM między systemami usługodawców a Systemem P1 - w terminie od dnia 1 stycznia 2021 r.

Ponadto założenia projektowe uwzględniają konieczność spełnienia wymagań prawnych wynikających między innymi z następujących aktów prawnych:

  1. Ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2018 r. poz. 617);
  2. Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. 2018 r. poz. 123 z późn. zm.);
  3. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 160 z późn. zm.);
  4. Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1000);
  5. Ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 570 z poźń. zm.);
  6. Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2017 r. poz. 1219, tj. z późn. zm.);
  7. Ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania, identyfikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1579 z późn. zm.);
  8. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz. Urz. UE C z 2012 r.);
  9. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2247);
  10. Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych (Dz. U. z 2014 r., Nr. 100, poz. 1024).
     

Przeprowadzona analiza otoczenia prawnego potwierdziła możliwość realizacji zakresu Projektu oraz udostępnienia jego efektów w obowiązującym porządku prawnym. Istnieją podstawy prawne dla wdrożenia wszystkich e-usług objętych Projektem, a tym samym również dla podjęcia działań ukierunkowanych na dostosowanie Dziedzinowych Systemów Informatycznych Partnerów do wymagań ustawowo określonych m.in. w zakresie:

  1. prowadzenia i udostępniania EDM oraz jej wymiany pomiędzy podmiotami leczniczymi;
  2. prowadzenia w postaci elektronicznej harmonogramu przyjęć do poradni AOS lub POZ, w tym prowadzenia listy oczekujących na wizyty i zmiany terminu tej wizyty, monitorowania statusu na liście oczekujących, terminu udzielenia świadczenia, a także świadczenia udzielanego na podstawie skierowania.
{"register":{"columns":[]}}