W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rok 2025: przyspieszenie w cyfryzacji - konsultacje społeczne Ministerstwa Cyfryzacji

13.06.2025

Eksperci, przedstawiciele organizacji społecznych, branży technologicznej i obywatele wzięli udział w konsultacjach społecznych Ministerstwa Cyfryzacji, które odbyły się 12 czerwca 2025 roku w Warszawie. Całodniowe wydarzenie było okazją do intensywnego dialogu na temat kluczowych aspektów cyfryzacji państwa. Podczas ośmiu paneli tematycznych resort cyfryzacji podsumował swoje działania i przedstawił plany na kolejne miesiące.

Czwarte Konsultacje społeczne MC

Przyspieszenie cyfryzacji to nie tylko hasło dzisiejszego spotkania. To poważne zobowiązanie – do ciężkiej pracy, wspierania innowacji i nieustannego dialogu. Dzisiejsze konsultacje to nasza wspólna przestrzeń do wymiany poglądów i kształtowania kierunku, w jakim ma iść polska cyfryzacja. Cieszę się, że możemy pracować razem dla wspólnego dobra powiedział wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski podczas wystąpienia otwierającego wydarzenie.

Kluczowa rola dialogu społecznego

Ministerstwo Cyfryzacji przywiązuje dużą wagę do konsultacji społecznych i otwartego dialogu z ekspertami, środowiskiem naukowym oraz przedstawicielami przedsiębiorstw i obywateli. Zgodnie z obietnicą wicepremiera, ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego, co pół roku odbywają się spotkania konsultacyjne z udziałem zainteresowanych osób i organizacji. Czerwcowe konsultacje społeczne były już czwartym z kolei spotkaniem, w ramach którego przedstawiciele ministerstwa słuchają oczekiwań partnerów społecznych, omawiają wyzwania związane z cyfryzacją kraju oraz przedstawiają realizowane działania.

Dyskusje o przyszłości cyfryzacji w Polsce

Wydarzenie zgromadziło blisko 300 uczestników, którzy aktywnie angażowali się w dyskusję na temat poszczególnych aspektów cyfrowego państwa. Agenda obejmowała osiem paneli tematycznych, podczas których poruszono szeroki zakres tematów – od cyberbezpieczeństwa, przez transformację cyfrową, aż po kwestie związane z komunikacją elektroniczną i zarządzaniem danymi. Całość była transmitowana przez internet, co pozwoliło na uczestnictwo jeszcze większej liczbie osób.

Cyberbezpieczeństwo

W świetle rosnących zagrożeń w cyberprzestrzeni kluczowe jest ustanowienie nowych ram dla krajowego systemu cyberbezpieczeństwa. Podczas konsultacji omówiono projekty legislacyjne i nowe inicjatywy, które pomogą lepiej chronić obywateli, sektor publiczny i infrastrukturę krytyczną. Rozmawiano także o projekcie Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029.

Liczba cyberataków rośnie, więc działamy. Kończymy prace nad nową strategią cyberbezpieczeństwa. Pojawiają się nowe priorytety, takie jak ochrona komunikacji w kontekście zagrożeń ze strony komputerów kwantowych czy wzmocnienie cyfrowej suwerenności. Przewidujemy też konsolidację rozproszonych zasobów w krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Budujemy spójny, odporny system powiedział dyrektor Departamentu Cyberbezpieczeństwa Łukasz Wojewoda.

Kompetencje cyfrowe

Kolejna część dyskusji dotyczyła kompetencji cyfrowych, których znaczenie nieustannie rośnie w kontekście dynamicznie rozwijającej się technologii i zmian na rynku pracy. Przedstawiono inicjatywy, których celem jest podnoszenie poziomu kompetencji wśród obywateli, tak aby mogli w jak największym stopniu korzystać z możliwości oferowanych przez nowe technologie.

Kompetencje cyfrowe są kluczem do skutecznej transformacji cyfrowej – w biznesie, administracji i całym społeczeństwie. Już po wakacjach do konsultacji trafi zaktualizowany Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych. Chcemy pokazać, co już zrobiliśmy, co planujemy i gdzie dziś jesteśmy – powiedziała dyrektorka Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych Katarzyna Nosalska.

Komunikacja elektroniczna

Dofinansowanie budowy sieci szerokopasmowych, nowe przepisy dotyczące komunikacji elektronicznej, współpraca międzynarodowa w zakresie telekomunikacji i projekt ustawy o ochronie małoletnich przed dostępem do treści szkodliwych w internecie – to główne tematy poruszane w tej części konsultacji społecznych.

– Wspólnie z NASK rozwijamy Ogólnopolską Sieć Edukacyjną. Publikujemy raport „Polska w zasięgu”, w którym każdy może sprawdzić dostępność internetu w swojej gminie. Prowadzimy też dialog z rynkiem – odbyły się już dwa spotkania Zespołu ds. Rozwoju Telekomunikacji – wymieniał zastępca dyrektora Departamentu Telekomunikacji Grzegorz Czwordon.

– Pracujemy nad projektem ustawy o ochronie małoletnich przed dostępem do treści szkodliwych w internecie. Przeprowadziliśmy już konsultacje i wysłuchanie publiczne, uwzględniliśmy też uwagi Panelu Obywatelskiego Dzieci i Młodzieży – mówił zastępca dyrektora Departamentu Telekomunikacji Tomasz Opolski.

Zarządzanie danymi

Podczas konsultacji zwrócono uwagę na ogromną rolę danych w gospodarce cyfrowej. Poruszono tematy takie jak zarządzanie danymi i ich ochrona na rynku cyfrowym, a także wykorzystywanie dużych zbiorów danych w kontekście rozwoju sztucznej inteligencji.

Komisja Europejska zapowiedziała nową strategię, która ma uwolnić potencjał danych dla AI, uprościć przepisy dla biznesu i ułatwić międzynarodowy przepływ danych. Konsultacje mają ruszyć jeszcze w tym roku – zapowiedziała dyrektorka Departamentu Zarządzania Danymi Anna Gos.

Technologie przełomowe

Podczas panelu poświęconego technologiom przełomowym rozmawiano o innowacyjnych rozwiązaniach, które mogą zrewolucjonizować różne dziedziny życia, gospodarki i nauki. Szczególną uwagę poświęcono rozwojowi sztucznej inteligencji oraz jej potencjalnym zastosowaniom – również w sektorze publicznym.

Uruchomiliśmy portal AI.gov.pl – centrum wiedzy o sztucznej inteligencji w administracji. To miejsce, gdzie urzędy i firmy znajdą konkretne informacje: jak zacząć wdrażać AI, jak szkolić pracowników i z jakich źródeł finansowania skorzystać – powiedziała dyrektorka Departamentu Badań i Innowacji Pamela Krzypkowska.

Transformacja cyfrowa

Pełna elektronizacja komunikacji z urzędem, rozwój e-usług publicznych i cyfryzacja procesów administracyjnych to ważne elementy transformacji cyfrowej Polski. W trakcie konsultacji omówiono m.in. nowe funkcje, dokumenty i usługi, które wkrótce zostaną dodane do aplikacji mObywatel.

Chcemy, by państwo działało sprawnie dlatego rozwijamy cyfrowe rozwiązania. Ale wiemy, że nie wszyscy chcą lub mogą załatwiać sprawy online. Dlatego wspieramy też urzędników w bezpośrednim kontakcie z mieszkańcami – dajemy im narzędzia, by mogli pomagać szybko i skutecznie. Państwo cyfrowe ma działać dla wszystkich – powiedziała dyrektor Departamentu Transformacji Cyfrowej Katarzyna Zajkowska.

Cyfrowe państwo

Ministerstwo Cyfryzacji buduje fundamenty cyfrowego państwa w oparciu o jasne i spójne zasady. Podczas tej części dyskusji szczególną uwagę poświęcono projektowanej Strategii Cyfryzacji Polski. Ten kompleksowy dokument określi wieloletnią perspektywę cyfryzacji kraju oraz zapewni racjonalne wykorzystanie środków budżetowych na ten cel.

Pracujemy nad strategią opartą na spójnej architekturze informacyjnej. To ona ma uporządkować sposób, w jaki państwo projektuje, rozwija i łączy swoje usługi – zanim jeszcze trafią do obywatela. Co ważne – robimy to w dialogu. Z obywatelami, nauką, organizacjami i samorządami. Bo cyfryzacja nie działa w próżni – mówiła dyrektor Departamentu Projektów i Strategii Katarzyna Bis-Płaza.

GovTech

Wprowadzanie innowacji oraz rozwiązań cyfrowych w administracji publicznej oraz tworzenie przestrzeni, w której wyzwania administracji publicznej spotkają
się z rozwiązaniami z sektora prywatnego, to główne cele Ministerstwa Cyfryzacji w obszarze GovTech.

– GovTech to nowy sposób myślenia o cyfrowej administracji. Jego istotą jest systemowe łączenie państwa z ekosystemem innowacji – startupami, NGO, uczelniami i firmami technologicznymi. To odpowiedź na zmiany społeczne, technologiczne i organizacyjne, jakie zaszły w ostatnich latach – podkreślił dyrektor Departamentu GovTech Polska Krystian Olchowik.

Podsumowanie dyskusji

– Dzisiejsze konsultacje pokazały jedno, mamy wspólny cel: Polskę nowoczesną, sprawną, skomunikowaną. Usłyszeliśmy dziesiątki głosów od ludzi, którzy wiedzą, że cyfryzacja to nie dodatek, ale fundament państwa. Każdy głos się liczył. Dziękuję za energię, za obecność i za odwagę, by myśleć o Polsce w 2025 roku jako o kraju, który przyspiesza – powiedział wicepremier Krzysztof Gawkowski, podsumowując tę edycję konsultacji społecznych.

Ministerstwo Cyfryzacji dziękuje wszystkim uczestnikom za ich wkład w kształtowanie przyszłości cyfryzacji w Polsce.

Materiały

Panel Cyberbezpieczeństwo
Panel​_Cyberbezpieczeństwo.pdf 1.23MB
Panel Kompetencje cyfrowe
Panel​_Kompetencje​_cyfrowe.pdf 2.42MB
Panel Komunikacja elektroniczna
Panel​_Komunikacja​_elektroniczna.pdf 2.25MB
Panel Zarządzanie danymi
Panel​_Zarządzanie​_danymi.pdf 1.23MB
Panel Transformacja cyfrowa
Panel​_Transformacja​_cyfrowa.pdf 0.69MB
Panel Cyfrowe państwo
Panel​_Cyfrowe​_państwo.pdf 0.69MB
Panel GovTech
Panel​_GovTech.pdf 2.09MB
Panel Technologie Przełomowe
Panel​_Technologie​_Przełomowe.pdf 0.50MB

Wideo

Zdjęcia (9)

{"register":{"columns":[]}}