W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Udostępnianie danych z Centralnego Rejestru Wyborców dla gmin

15.11.2023

W celu organizacji wyborów do organów jednostek pomocniczych gmin i jednostek niższego rzędu z Centralnego Rejestru Wyborców mogą być udostępniane w trybie teletransmisji danych (dedykowanymi usługami) do systemu teleinformatycznego prowadzonego przez gminę: 1) dane dotyczące osób, które wykonały obowiązek meldunkowy na terenie danej gminy lub posiadają adres stałego zamieszkania w tej gminie; 2) numery i granice stałych obwodów głosowania ustalone dla tej gminy oraz numery i granice okręgów wyborczych ustalone na potrzeby wyborów do rady gminy.

Jaki jest przebieg postepowania o udostepnienie danych?

W celu uzyskania dostępu do danych wójt, burmistrz lub prezydent miasta powinien wystąpić z wnioskiem do ministra właściwego do spraw informatyzacji o udostepnienie danych z CRW w trybie teletransmisji danych (przepisy nie określają wzoru takiego wniosku). Do wniosku należy dołączyć:

  • oświadczenie o posiadaniu przez gminę zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych właściwych dla przetwarzania danych osobowych, w szczególności uniemożliwiających dostęp osób nieuprawnionych do przetwarzania danych osobowych i wykorzystanie danych niezgodnie z celem ich uzyskania;
  • dokumenty, z których wynika data planowanego przeprowadzenia wyborów.

Wniosek złożyć należy w postaci papierowej lub w postaci dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2023 r., poz. 57).

Po rozpatrzeniu wniosku pod kątem spełnienia wymogów z art. 25a Kodeksu wyborczego (wskazane powyżej oświadczenie oraz udokumentowanie planowanej daty wyborów) wnioskodawca otrzymuje informację o pozytywnym rozpatrzeniu jego wniosku.

Po otrzymaniu informacji o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku należy wystąpić z wnioskiem F zamieszczonym na stronie https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/jak-uzyskac-dostep-do-srp do Centralnego Ośrodka Informatyki  w Łodzi ul. Gdańska 47/49 90-729 Łódź zaznaczając w pkt 5 „CRW-teletransmisja”. Dostęp powinien następować z wykorzystaniem wydanego certyfikatu do rejestru mieszkańców dlatego też w pkt 1 oznaczyć należy „zmiana danych/uprawnień”. Na skutek złożonego wniosku uprawnienia do usługi pobierania danych z CRW zostaną dodane do certyfikatu właściwego rejestru mieszkańców gminy.

Implementacja usługi w gminnym systemie

Dokumentacja niezbędna do implementacji usługi do gminnych systemów dostępna jest na platformie szkoleniowej pl.ID pod adresem https://szkolenia.obywatel.gov.pl/mod/folder/view.php?id=11 (zakładka „do pobrania”, pkt 13 – Centralny Rejestr Wyborców). Dokumentację można uzyska także kontaktując się z Departamentem Rejestrów Państwowych Centralnego Ośrodka Informatyki.

{"register":{"columns":[]}}