W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

System Rejestrów Państwowych

System Rejestrów Państwowych (SRP), połączył najważniejsze polskie rejestry. Dzięki połączeniu rejestrów już teraz możemy załatwiać sprawy prościej, z mniejszym wysiłkiem, a coraz więcej z nich będziemy mogli załatwić wirtualnie, nie wychodząc z domu.

System Rejestrów Państwowych (SRP), połączył najważniejsze polskie rejestry. Dzięki połączeniu rejestrów już teraz możemy załatwiać sprawy prościej, z mniejszym wysiłkiem, a coraz więcej z nich będziemy mogli załatwić wirtualnie, nie wychodząc z domu.

System łączy pięć rejestrów: PESEL, Rejestr Dowodów Osobistych, Rejestr Stanu Cywilnego, System Odznaczeń Państwowych, Centralny Rejestr Sprzeciwów.

1 marca 2015, w dniu uruchomienia systemu SRP, weszły w życie 3 ustawy regulujące nowy sposób prowadzenia ewidencji ludności, wydawania dowodów osobistych oraz rejestracji stanu cywilnego, tj. ustawa o ewidencji ludności, ustawa o dowodach osobistych oraz Prawo o aktach stanu cywilnego. Ta ostatnia po raz pierwszy wprowadziła elektroniczny sposób prowadzenia rejestracji stanu cywilnego.

Do 1 marca 2015 roku musieliśmy osobiście jechać do miejsca, w którym przechowywany był nasz akt stanu cywilnego (w przypadku aktu urodzenia miejscowość, w której przyszliśmy na świat). Dziś jesteśmy w ciągłym ruchu i często zmieniamy miejsce zamieszkania. Dla wielu z nas pozyskanie odpisu oznaczało konieczność długiej podróży i brania urlopu w pracy lub wysyłania wniosku do urzędu. Wraz z uruchomieniem nowego systemu SRP i tę sprawę można załatwić dużo łatwiej.

Dzięki wprowadzonym zmianom po 1 marca 2015 możemy udać się do najbliższego urzędu stanu cywilnego i poprosić o odpis. Jeśli nasz akt trzeba będzie wprowadzić do systemu, na odpis być może będzie trzeba poczekać kilka dni, ale nie będziemy musieli już nigdzie jeździć.

Nowa ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego zmieniła formę prowadzenia rejestracji stanu cywilnego. Wszystkie nowe zdarzenia z zakresu stanu cywilnego są ewidencjonowane w systemie teleinformatycznym tj. Rejestrze Stanu Cywilnego (RSC). W rezultacie powstała ogólnopolska baza aktów stanu cywilnego, która od 1 marca 2015 jest sukcesywnie uzupełniana. 

Dla przyspieszenia procesu gromadzenia historycznych danych w RSC realizujemy pilotaż Masowej Migracji aktów stanu cywilnego, który ma doprowadzić w najbliższych latach do przeniesienia aktów z lokalnych baz aplikacji wspierających pracę USC do systemu centralnego. Dokumenty, które do tej pory miały postać papierową i nie posiadają odwzorowań cyfrowych w aplikacjach wspierających, będą przenoszone do systemu stopniowo, np. przy okazji dokonania zmian w akcie lub żądania wydania odpisu.

Ścisła komunikacja pomiędzy rejestrem PESEL a Rejestrem Stanu Cywilnego pozwala przy okazji sporządzenia aktu urodzenia dla dziecka, zameldować je oraz nadać mu numer PESEL. Wszystko dzieje się w jednym okienku w trakcie tej samej wizyty.

SRP ułatwia również ubieganie się o dowód osobisty. O wydanie dowodu osobistego możemy zwrócić się do organu dowolnej gminy/miasta w kraju – niezwiązanego z naszym miejscem zameldowania czy zamieszkania. Co więcej, o wydanie dowodu możemy się zwrócić w formie elektronicznej – jeśli tylko posiadamy Profil Zaufany lub podpis kwalifikowany. Dzięki temu do urzędu musimy pójść tylko raz – po odbiór dokumentu. 

Uzyskaj dowód osobisty

Również utratę lub uszkodzenie dowodu możemy zgłosić w organie dowolnej gminy.

Zgłoś utratę albo uszkodzenie dowodu osobistego (unieważnienie dowodu osobistego) 

Zmiana sposobu prowadzenia ewidencji ludności umożliwiła jednoczesne wymeldowanie z dotychczasowego adresu w trakcie czynności zameldowania pod nowym adresem. 

Możemy też dziś, dzięki SRP, zgłosić wymeldowanie i wyjazd za granicę w formie elektronicznej – warunkiem jest posiadanie Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.

Zgłoś wyjazd za granicę 

Zgłoś wymeldowanie z pobytu stałego

Kontakt

Departament Utrzymania i Rozwoju Systemów 
tel. +tel:+48222455412
e-mail: sekretariat.duirs@mc.gov.pl
 

Linki wewnętrzne

Rozwój Systemu Rejestrów Państwowych 
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
17.10.2017 09:40 Dominika Waligórska
Pierwsza publikacja:
22.11.2017 13:18 Dominika Waligórska