W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Trwa przewiert pod Wartą w ramach budowy gazociągu Goleniów-Lwówek

15.12.2021

Gazociąg DN 1000 Goleniów-Lwówek to najdłuższy polski element Baltic Pipe, czyli strategicznego projektu infrastrukturalnego. Jego celem jest stworzenie nowego korytarza dostaw gazu z norweskich złóż na europejski rynek. W ramach inwestycji w podgorzowskich Ciecierzycach prowadzony jest obecnie najdłuższy przewiert w części lądowej gazociągu pod Wartą.

Dług szara rura oparta o betonowe bloczki, w oddali haki koparek, podtrzymujących rurę.

Inwestycja, w ramach której powstanie gazociąg DN 1000 Goleniów-Lwówek przebiega przez tereny trzech województw zachodniopomorskiego, lubuskiego i wielkopolskiego. Długość całego gazociągu to około 191 kilometrów, z czego około 87 kilometrów przebiega przez nasz region.

Pierwsze prace budowlane na terenie Polski rozpoczęły się już w październiku 2020 roku. Część lądowa Balic Pipe składa się z budowy dwóch gazociągów: Goleniów-Lwówek i Niechorze-Płoty oraz budowy 3 tłoczni. Inwestycja w województwie lubuskim jest realizowana na terenie siedmiu gmin: Strzelce Krajeńskie, Zwierzyn, Santok, Deszczno, Skwierzyna, Przytoczna, Pszczew.

W Ciecierzycach (gmina Deszczno) trwają właśnie prace przy przewiercie pod rzeką Wartą. To najdłuższe w Polsce przekroczenie bezwykopowe realizowane w technologii Direct Pipe na trasie gazociągu o średnicy 1000 mm. Łącznie przewiert będzie miał długość 1400 metrów, a jego budowa zakończy się w styczniu 2022 roku

Technologia bezwykopowych przewiertów umożliwia mało inwazyjne przekraczanie trudnych geologicznie lub urbanizacyjnie terenów. Na lądowym odcinku gazociągu Baltic Pipe technologia ta będzie wykorzystana przy 120 skrzyżowaniach, m.in. z drogami, wiaduktami oraz rzekami.

W ramach prac powstaje również podmorski gazociąg łączący Danię z Polską. Część realizowana na dnie Morza Bałtyckiego będzie przechodziła przez obszary trzech państw: Danii, Polski i Szwecji. Trasa całego podmorskiego odcinka będzie liczyła około 275 kilometrów.

Udział w procesie inwestycyjnym projektu Baltic Pipe miał również Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim, który 4 lutego 2019 roku wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: Budowa gazociągu Goleniów-Lwówek DN 1000. Określono w niej m.in. warunki realizacji inwestycji (rodzaj, miejsce), warunki wykorzystania terenu oraz wymogi w zakresie ochrony środowiska.

Wszystkie prace na gazociągu relacji Goleniów-Lwówek przebiegają zgodnie z harmonogramem. Obecnie pospawano i ułożono w wykopie 165 km z zaplanowanych 191 km trasy. Pierwsze pięć odcinków gazociągu poddano próbie wytrzymałości i szczelności, a następne są w trakcie przygotowania.

Projekt Baltic Pipe, którego efektem będzie dywersyfikacja dostawców gazu ziemnego dla Polski, wpłynie również na poprawę bezpieczeństwa energetycznego kraju. Według harmonogramu prac błękitne paliwo z Szelfu Norweskiego popłynie do Polski w październiku 2022 roku.

 

Zdjęcia: Magdalena Marszałek, gazetalubuska.pl artykuł z 9.12.2021 roku

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}