W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

EkoSfera na targach POL-ECO SYSTEM zaprezentowała antysmogowe zalety elektromobilności

W staraniach o ochronę środowiska, a zwłaszcza w działaniach na rzecz poprawy jakości powietrza, elektromobilność stwarza zupełnie nowe możliwości. Na tegorocznych targach POL-ECO SYSTEM w Poznaniu udało się to pokazać na różne sposoby. Goście mogli obejrzeć elektryczne i hybrydowe pojazdy, a także – podczas jazd testowych – przekonać się w praktyce o ich walorach technicznych i ekologicznych. Można było m.in. jeździć bez emisji spalin autami osobowymi i jednośladami.

skuter elektryczny
skuter elektryczny

Niemal wszystkiego o nowoczesnych pojazdach o napędzie elektrycznym można było dowiedzieć się przez trzy dni (od 23 do 25 października br.) na poznańskich targach POL-ECO SYSTEM w EkoSferze zorganizowanej w pawilonie 15 przez Ministerstwo Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Każdy odwiedzający Międzynarodowe Targi Poznańskie w Strefie Elektromobilności mógł sprawdzić, jak w praktyce wygląda i funkcjonuje elektromobilność, a zwłaszcza przekonać się,  jak łatwe w użytkowaniu są elektryczne pojazdy i jak bardzo mogą się przydać w walce ze smogiem w miastach. Branżowe firmy udostępniły ofertę rozwiązań z zakresu elektromobilności – swoje produkty bądź usługi przedstawili producenci elektrycznych samochodów i pojazdów jednośladowych, twórcy rozwiązań IT z zakresu elektromobilności oraz prawnicy z kancelarii oferującej porady w tej dziedzinie.

Szczególnej wagi nabiera to wobec faktu, że w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju rząd założył, że do 2025 r. po polskich drogach będzie jeździło milion pojazdów elektrycznych. Wbrew stereotypom, tego typu pojazdy (elektryczne w całości lub w części, czyli tzw. hybrydowe) nie są wcale mniej sprawne czy wygodne albo trudniejsze w eksploatacji. Przeciwnie, pod wieloma względami przewyższają te tradycyjne. Proponowane w ich konstrukcjach nowoczesne rozwiązania – zarówno proekologiczne, jak i technologiczne – wręcz zaskakują nowatorstwem. A co najważniejsze, elektryczne pojazdy nie obciążają środowiska naturalnego masą szkodliwych substancji ukrytych w spalinach.

O tym wszystkim można było się przekonać właśnie w Strefie Elektromobilności – zobaczyć „w ruchu” zalety pojazdów elektrycznych. Są one ciche i zeroemisyjne, czyli nie wydzielają spalin. Nie wymagają także stosowania żadnych cieczy (np. oleju silnikowego) poza płynem do spryskiwacza szyb. Przy ich produkcji używane są materiały biodegradowalne, na przykład wykończenia z drewna bambusowego lub eukaliptusa, a skóry okrywające siedzenia garbowane są przy pomocy naturalnych preparatów. Serwis pojazdów elektromobilnych jest prostszy, gdyż posiadają one mniej elementów ruchomych. Producenci udzielają też wieloletnich gwarancji na źródła zasilania (akumulatory) oraz dbają o ich utylizację. W  bateriach proponowane są nowatorskie rozwiązania, obecnie trwają starania, aby doładowanie akumulatora, pozwalające przejechać 450 km, nie trwało dłużej niż 30 minut. Dyskutowana jest także kwestia cen, bowiem pojazdy spalinowe zwykle są ciągle jeszcze tańsze niż hybrydowe lub elektryczne. Zlikwidowanie różnic cenowych na korzyść pojazdów elektrycznych jest możliwe – zależy to w dużej mierze od prawodawstwa kraju, w którym elektromobilność ma się rozwijać.

Atrakcją Strefy Elektromobilności podczas targów POL-ECO  SYSTEM była możliwość odbycia jazd testowych różnymi typami pojazdów. Dostępne były pokazowe modele głównych światowych firm motoryzacyjnych: samochody osobowe, seegway’e, rowery elektryczne i hulajnogi, e-kółka, tzw. balance scootery oraz hoverboardy. Przejażdżka osobowym autem elektrycznym pokazywała dynamikę tych pojazdów, które potrafią przyspieszać w 4 sekundy do 100 km/h.

Elektromobilność sprzyja zachowaniu czystości środowiska. Przede wszystkim daje możliwość bezemisyjnego przemieszczania się. Poza eliminacją szkodliwych spalin, następuje również zmniejszeniem emisji CO2, a zatem w konsekwencji redukcja efektu cieplarnianego. W Polsce kwestie prawne w tym obszarze reguluje ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 11 stycznia 2018 r. Obok warunków do rozwoju branży, wprowadziła ona także pewne wymagania, na przykład wobec samorządów w zakresie elektromobilnego transportu publicznego. Zgodnie z założeniami, w Polsce w ciągu 10 lat aż 30 proc. autobusów ma być zasilane prądem.

Strefa Elektromobilności która pierwszy raz zagościła na targach POL-ECO SYSTEM, cieszyła się dużym zainteresowaniem zwiedzających, gdyż – oprócz propagowania wiedzy na temat „elektryków” – dostarczała gościom emocji związanych z testowaniem tych pojazdów.

– Forum Eektromobilności stworzyło zbiorowe stoisko firm z branży – tak, aby pokazać pojazdy elektryczne i ich zastosowania w różnych wariantach – podkreśla Anna Skarbek-Żabkin z Forum Elektromobilności, które we współpracy z NFOŚiGW zorganizowało Strefę Elektromobilności.

– Dodatkowo zaprezentowaliśmy firmy, które tworzą projekty dla elektromobilności. Jedna pokazała silnik elektryczny zabudowany w kołach, inna – aplikacje mobilne i różne rozwiązania IT dla elektromobilności.  Nadal wprawdzie słychać opinie, że elektromobilność jest „egzotyczna” i nie ma przyszłości, ale po testowych jazdach na terenie MTP właściwie każdy przekonywał się do „elektryków” – zapewnia Anna Skarbek-Żabkin. 

 

{"register":{"columns":[]}}