Dostęp kolejowy do portów. Konferencja
18.08.2025
Dalsza poprawa przepustowości na sieci linii kolejowych w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni - to temat konferencji prasowej zorganizowanej przez PLK S.A. na stacji Gdańsk Główny. Z dziennikarzami spotkali się m.in. wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski, a także wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz.
- Rozwój portów to gwarancja bezpieczeństwa w wielu wymiarach, militarnym, energetycznych, czy żywnościowym, a kolej ma tu pierwszorzędne znaczenie – podkreśliła wojewoda, wskazując na znaczenie portów dla gospodarki narodowej i możliwości wzmocnienia konkurencyjności. - Mają szansę wygrać nowoczesnością, jakością usług, ale tylko pod warunkiem bardzo dobrego dostępu kolejowego. Wygra ten, kto będzie pierwszy. Dlatego inwestycje muszą być realizowane jako priorytetowe. W ostatnim czasie ogromnie umocniły się adriatyckie porty Triest, Koper i Rijeka. Ich atutem są regularne, sprawne serwisy kolejowe. Problemy mają natomiast sąsiedzi zza zachodniej granicy, u których remonty linii jeszcze potrwają. To znacząco obniża konkurencyjność portów i jest widoczne w wynikach. Powinniśmy, jako państwo, umieć szybko wyciągać wnioski i błyskawicznie wdrażać stosowne rozwiązania – mówiła wojewoda.
Kolej to kluczowy element transportu także ze względów militarnych. Jak wskazała wojewoda - w Gdyni powstaje nowy terminal intermodalny z nowoczesnymi rozwiązaniami m. in. wielką rampą, jedyną tego rodzaju w Polsce. W Gdańsku realizowany jest pływający terminal - FSRU – (Floating Storage Regasification Unit), strategiczna inwestycja wpisująca się w rozwój infrastruktury gazowej w Polsce i regionie. Ciągle powiększa się Baltic Hub. - Ładunki które zostaną obsłużone za pomocą tych inwestycji powinny dojechać lub wyjechać z portu za pomocą kolei, liniami, na których nie muszą ustępować pociągom pasażerskim – podkreśliła Beata Rutkiewicz.
Dostęp do portów. Inwestycje
Rozpoczęte w latach 2019-2020 prace związane z poprawą kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku (koniec robót w 2022 r.), Gdyni (koniec robót w 2024 r.), zwiększyły możliwości przeładunkowe stacji i zapewniły kursowanie dłuższych i cięższych składów. Wartość prac wyniosła ok. 3,3 mld zł netto, w tym dofinansowanie ze środków instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”.
Modernizacja linii 201
Istotne znaczenie dla planów rozwojowych portu w Gdyni ma modernizacja linii kolejowej nr 201 na trasie Bydgoszcz – Trójmiasto. Inwestycja rozpoczęła się w 2021 r. We wrześniu 2024 r. podpisano umowę na realizację robót na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa wraz z elektryfikacją linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy (wartość ponad 1,2 mld zł netto). W grudniu podpisano umowę dotyczycącą robót na odcinku Kościerzyna – Somonino (linia kolejowa nr 201) oraz Somonino – Kartuzy (linia kolejowa nr 214) o wartości blisko 1,3 mld zł netto.
Zakończenie prac na tych odcinkach planowane jest w 2028 r. Na pozostałych odcinkach- Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Maksymilianowo (w ramach 4 kontraktów) realizacja robót planowana jest w latach 2025-2032. Rozbudowa infrastruktury poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować także więcej pociągów towarowych. Zwiększy to potencjał portu w Gdyni i przełoży się na rozwój gospodarki regionu.
Przygotowywane są również postępowania przetargowe dla projektu zwiększenia przepustowości ciągu komunikacyjnego Tczew – Gdynia na odcinku Pszczółki – Pruszcz Gdański. Planowane jest m.in. powstanie na tym odcinku 4-torowego układu, który ułatwi dojazd towarów koleją do portu w Gdańsku (roboty budowlane - lata 2028-2030).