Odcinek S7 Żukowo - węzeł Gdańsk Południe otwarty

23.12.2025

Z udziałem wojewody pomorskiej Beaty Rutkiewicz, oficjalnie otwarto odcinek S7 między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe. To drugi i ostatni etap budowy głównego ciągu Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Dzięki niemu nowa droga ekspresowa S7 stanie się w pełni przejezdna na całym, blisko 32-kilometrowym odcinku od Chwaszczyna do węzła Gdańsk Południe.

uroczystość otwarcia nowej drogi

Szacuje się, że nowa trasa przejmie nawet 30 tysięcy pojazdów na dobę, co realnie skróci czas przejazdu między południowymi dzielnicami Gdańska a Kaszubami i Gdynią o kilkanaście minut w godzinach szczytu.

S7 Żukowo – Gdańsk Południe

Drugi odcinek OMT łączy się na węźle Gdańsk Południe z Południową Obwodnicą Gdańska i stanowi jej przedłużenie w kierunku Żukowa. To nowy element S7 w woj. pomorskim, kluczowy dla ruchu tranzytowego w obrębie aglomeracji trójmiejskiej. Na trasie mamy trzy węzły drogowe – przebudowany Gdańsk Południe, Lublewo Gdańskie oraz Żukowo na połączeniu z obwodnicą tejże miejscowości. Ponadto między Lublewem Gdańskim i Żukowem, po obu stronach S7, zlokalizowane są Miejsca Obsługi Podróżnych Widlino o funkcji podstawowej, z parkingami i sanitariatami. W rejonie MOP-ów znajduje się ponad 200-metrowa estakada nad doliną rzeki Radunia. Na całej trasie znajduje się łącznie pięć estakad, aż 23 wiadukty, dwa mosty i 10 przejść dla zwierząt. Kontrakt o wartości ponad miliarda złotych zrealizowała Grupa Mirbud.

Obwodnica Żukowa w ciągu DK20

Pierwszy odcinek OMT między Chwaszczynem i Żukowem, za który odpowiadał Budimex, dostępny był już w czerwcu br. tuż przed startem sezonu turystycznego. Wtedy też oddano do ruchu blisko 5-kilometrowy fragment obwodnicy Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 w kierunku Glincza, realizowany przez Grupę Mirbud. Nadal jednak prowadzimy prace na pozostałym, kilometrowym odcinku. Tuż przed podłączeniem obwodnicy do ronda na DK7 w Lniskach trzeba było  przeprojektować obiekt, który znajdował się w rejonie gruntów słabonośnych i wód artezyjskich. Szacuje się, że na początku 2026 r. obwodnica Żukowa z DK7 zostanie połączona i zapewni pełną funkcjonalność węzła Żukowo.

Wraz z otwarciem drugiego odcinka OMT węzeł Żukowo będzie funkcjonował bez dwóch łącznic zapewniających zjazd w kierunku DK7 w Lniskach. Kierowcy będą mogli za to korzystać w pełnym przekroju z łącznic umożliwiających przejazd między Chwaszczynem i Glinczem w rejonie DK20.

Uwaga dzikie zwierzęta

Na całym odcinku od węzła Gdańsk Południe do Żukowa, w pierwszej fazie eksploatacji drogi, obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 100 km/h. Dodatkowo postawimy znaki „Uwaga dzikie zwierzęta” ze względu na duży kompleks leśny w rejonie odcinka między węzłami Lublewo Gdańskie i Żukowo. Mimo, że trasa ogrodzona jest na całej długości, żadne zabezpieczenia nie dają stuprocentowej gwarancji, dlatego apelujemy o bezpieczną jazdę. Podobnie jak kierowcy muszą przyzwyczaić się do nowej drogi w obrębie aglomeracji trójmiejskiej, tak i zwierzęta muszą dostosować się do nowych szlaków migracyjnych. To właśnie dla nich tworzymy m.in. ogrodzenia naprowadzające oraz specjalne przejścia.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej

32-kilometrowa Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej łączy Południową Obwodnicę Gdańska i S6 Trasę Kaszubską, przejmując ruch z mocno obciążonej istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można już jechać w kierunku autostrady A1, co zapewnia kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.

Z kolei obwodnica Żukowa wyprowadzi ruch tranzytowy z tego miasta. Rozpoczyna się w miejscowości Glincz od ronda na skrzyżowaniu z DK20, przetnie S7 na węźle Żukowo i włączy się poprzez rondo w Lniskach do obecnej DK7. Wartość całej inwestycji to blisko 2,9 mld zł, a dofinansowanie z UE wynosi nieco ponad 1 mld zł.

Podstawowe parametry techniczne OMT:

  • długość odcinka: 32 km
  • prędkość projektowa: 120 km/h
  • klasa techniczna: S
  • szerokość pasa ruchu: 3,5 m
  • przekrój: 2x2 (z rezerwą terenu w pasie dzielącym pod budowę trzeciego pasa ruchu)
  • szerokość pasa awaryjnego: 2x2,5 m
  • skrajnia pionowa: min. 5 m

Droga na tle Europy

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej jako fragment S7 jest w sieci kompleksowej TEN-T. Ponadto S7 stanowi część tras europejskich E28 (Berlin – Mińsk) i E77 (relacja północ-południe w Europie Środkowej). Na węźle Chwaszczyno łączy się z S6, która z kolei jest częścią korytarza międzynarodowej trasy Via Hanseatica łączącej miasta południowego Bałtyku, od niemieckiej Lubeki po łotewską Rygę. DK6 w obecnym kształcie jest ważnym elementem sieci dróg międzynarodowych m.in. jako część trasy europejskiej E28. W granicach Polski to 480 km drogi od Kołbaskowa (granica z Niemcami) do Grzechotek (granica z Obwodem Królewieckim).

Fot. J. Sowa/pomorskie.eu

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}