Jacek Karnowski: Droga Czerwona i Estakada Kwiatkowskiego z finansowaniem
Bardzo wyczekiwane przez Gdynię inwestycje właśnie dostały wiatru w żagle. Budowa Drogi Czerwonej, która docelowo stanie się przedłużeniem Obwodnicy Trójmiasta i sprawnie połączy port z krajową siecią dróg szybkiego ruchu, a także modernizacja Estakady Kwiatkowskiego znalazły się liście do dofinansowania. - Rząd zabezpieczył na ten cel 5 miliardów złotych - przekazał Jacek Karnowski, wiceminister funduszy i polityki regionalnej na specjalnej konferencji, zorganizowanej tuż przy gdyńskiej estakadzie.
Decyzja Rady Ministrów
Rada Ministrów podjęła już niezbędne decyzje, które potwierdzają: pieniądze na oba zadania będą pochodzić z puli Krajowego Funduszu Drogowego (w przypadku Drogi Czerwonej) oraz Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (w przypadku Estakady Kwiatkowskiego). Niezbędne kwoty przeniesiono ze środków wcześniej przeznaczonych na tzw. część pożyczkową KPO.
Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad specustawą, która ma przyspieszyć rozpoczęcie budowy, a Ministerstwo Obrony Narodowej wskazuje na gdyńskie połączenie jako absolutny priorytet dla obronności.
Droga Czerwona
W ostatnich miesiącach gdyńscy samorządowcy regularnie uczestniczyli w rozmowach i spotkaniach dotyczących budowy kilkukilometrowej Drogi Czerwonej. Wśród najważniejszych argumentów przytaczano nie tylko niewydolność obecnego układu drogowego prowadzącego m.in. do portowych terminali, ale przede wszystkim liczne transporty wojsk NATO i konieczność poprawy dostępu do kluczowych obiektów wojskowych.
Podczas wyjazdowego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury w Porcie Gdynia w lipcu tego roku padły ministerialne deklaracje o woli zrealizowania tej inwestycji i terminie szacowanym na 2030 rok. Pojawiały się natomiast wątpliwości dotyczące finansów (wcześniej zabezpieczono w budżecie państwa na Drogę Czerwoną ok. 2 miliardy złotych, nowy kosztorys wskazuje na ok. 4,5 miliarda złotych), które teraz udało się rozwiązać.
Pod koniec sierpnia br. wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec poinformował za pośrednictwem PAP-u o rozpoczęciu prac nad specustawą dotyczącą tej inwestycji. Specjalny tryb legislacyjny ma przyspieszyć niezbędne formalności – mowa o skróceniu procedur związanych np. z pozyskiwaniem decyzji środowiskowych.
Priorytet drogowym inwestycjom w Gdyni nadał też przygotowany przez Ministerstwo Obrony Narodowej raport dotyczący „Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe". To dokument opracowywany w ostatnich miesiącach przez specjalny zespół roboczy. Wskazuje on inwestycje kluczowe dla obronności, w tym m.in. właśnie pod kątem współpracy z sojusznikami z NATO. Szczegóły raportu MON zostaną przedstawione 5 września w Ustce.
Estakada Kwiatkowskiego
Wstępną analizę kosztów prac na zlecenie prezydent Gdyni wykonał Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni. Zbudowana jeszcze na przełomie lat 70. i 80. trasa (mająca cały czas status drogi powiatowej) od lat jest przeciążona i nadmiernie eksploatowana. Wymaga przez to kosztownych, doraźnych napraw (najczęściej związanych z dylatacjami), które powodują też regularnie drogowe zatory.
Potrzebna byłaby modernizacja, która podniosłaby parametry tej drogi do tzw. pełnej nośności TEN-T, czyli europejskich standardów dla sieci transportowych. Koszt oszacowano wstępnie nawet na 750 milionów złotych. W kwocie uwzględniono m.in. wykonanie ekspertyzy, przygotowanie dokumentacji, nadzór inwestorski i autorski, a także roboty budowlane.
Pod uwagę brane są dwa warianty: oddzielne projektowanie i realizacja lub wykonanie w trybie „zaprojektuj i wybuduj". Prace muszą uwzględniać przyszły harmonogram budowy Drogi Czerwonej, bo konieczne będzie wykonanie m.in. jednego z węzłów łączących obie trasy.
Droga Czerwona – przedłużenie obwodnicy
Według aktualnych założeń nowa Droga Czerwona ma stanowić „przedłużenie" istniejącej Obwodnicy Trójmiasta – jej przebieg ma rozpocząć się przy węźle drogowym w Chyloni oraz prowadzić obok terenów przemysłowych i tzw. doliny logistycznej. Nowa arteria przetnie się też z Estakadą Kwiatkowskiego i docelowo poprowadzi aż do terminalu promowego oraz planowanego Portu Zewnętrznego. Otrzyma status drogi krajowej.
Inwestycję podzielono na odcinki:
- Gdynia Chylonia (z węzłem) – Trasa Kwiatkowskiego (z węzłem)
- Trasa Kwiatkowskiego – Węzeł Ofiar Grudnia '70 (z węzłem)
- Węzeł Ofiar Grudnia '70 – Terminal Promowy (z węzłem).
Najbardziej zaawansowane są przygotowania związane z pierwszym odcinkiem. Opracowywana jest jego koncepcja programowa – następnym krokiem będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która otworzy drogę do poszukiwania projektanta i wykonawcy w przetargu.
Obok wiceministra Jacka Karnowskiego w konferencji uczestniczyli: marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek oraz przewodniczący Rady Miasta Gdyni Tadeusz Szemiot.