W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat z II posiedzenia RDPP z dnia 28 października 2015 r.

Komunikat z II posiedzenia

Rady Działalności Pożytku Publicznego

28 października 2015 r.

 

Drugie posiedzenie plenarne Rady Działalności Pożytku Publicznego V kadencji zainaugurował Pan Jarosław Duda oraz Pan Krzysztof Balon – współprzewodniczący RDPP, przywitaniem wszystkich zebranych i omówieniem porządku obrad.

Podczas posiedzenia członkowie Rady Działalności Pożytku Publicznego dyskutowali nt. projektu Regulaminu Rady Działalności Pożytku Publicznego. Omówiono kolejno zapisy projektu oraz zgłaszano poprawki do jego treści. Ustalono, że Rada, do czasu wejścia w życie zapisów Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 października 2015 r. w sprawie Rady Działalności Pożytku Publicznego tj. do 9 listopada 2015 r. będzie funkcjonowała zgodnie z zapisami Uchwały nr 5 Rady Działalności Pożytku Publicznego z dnia 20 września 2012r.  w sprawie regulaminu Rady.

W drugim punkcie posiedzenia dyskutowano nt. projektu uchwały w sprawie powołania stałych zespołów problemowych Rady. Ustalono, że powołanych zostanie 6 stałych zespołów problemowych Rady:

  1. Zespół ds. Społecznych;
  2. Zespół ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli;
  3. Zespół ds. Gospodarki i Rozwoju;
  4. Zespół ds. Rozwoju Dialogu Obywatelskiego;
  5. Zespół ds. Polityki na Rzecz Młodzieży;
  6. Zespół ds. Interwencji.


W dalszej części posiedzenia Pan Piotr Frączak podsumował konferencję pn. „Perspektywy dialogu obywatelskiego w Polsce”, która odbyła się 21 października br.  Jednym z głównych wyników tej konferencji było wskazanie Rady Działalności Pożytku Publicznego, jako wiodącej w budowaniu koncepcji dialogu obywatelskiego w Polsce. Problematyką dialogu obywatelskiego zajmie się Zespół ds. Rozwoju Dialogu Obywatelskiego Rady.

Podjęto również temat projektów rozporządzeń (projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie gospodarki finansowej Funduszu Wspierania Organizacji Pożytku Publicznego, projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań, projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie uproszczonego wzoru oferty i uproszczonego wzoru sprawozdania z realizacji zadania publicznego, projekt rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 września 2015 r. w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez niektóre organizacje pozarządowe oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej  w sprawie treści, formy oraz sposobu zamieszczenia informacji o finansowaniu lub współfinansowaniu promocji z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych oraz informacji dotyczącej wyboru przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych organizacji pożytku publicznego, w programach komputerowych służących do wypełnienia zeznań podatkowych) i ustalono, że każdy ze wspomnianych projektów zostanie skierowany do odpowiedniego zespołu problemowego Rady, gdzie prowadzone będą prace mające na celu wypracowanie ewentualnych uwag.

W kolejnej części posiedzenia Rada zajęła się sprawą dotyczącą wskazania trzech przedstawicieli pozarządowych organizacji pacjenckich oraz ich zastępców do udziału w pracach Komitetu Sterującego ds. koordynacji interwencji Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych (EFSI) w sektorze zdrowia. Zgodnie z uchwałą nr 1 Rady, przedstawieniem kandydatur przedstawicieli pozarządowych organizacji pacjenckich oraz ich zastępców do udziału w pracach ww. Komitetu zajmuje się doraźny Zespół problemowy Rady ds. wskazania trzech przedstawicieli pozarządowych organizacji pacjenckich oraz ich zastępców do udziału w pracach Komitetu Sterującego ds. koordynacji interwencji Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych (EFSI) w sektorze zdrowia. Pan Piotr Frączak, przewodniczący Zespołu, przedstawił informację o podjętych działaniach. Ustalono, że w ramach zespołu wypracowane zostaną kryteria wyboru przedstawicieli do udziału w pracach Komitetu, które posłużą przeprowadzeniu otwartego naboru.

Ustalono także, że ten sam doraźny zespół problemowy Rady zajmie się przedstawieniem kandydatur trzech przedstawicieli organizacji pozarządowych działających na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, ochrony środowiska oraz włączenia społecznego, równouprawnienia płci i niedyskryminacji, do składu Grupy Roboczej ds. Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich. Do składu  zespołu doraźnego dołączyła Pani Małgorzata Sinica, Pan Cezary Miżejewski oraz Pan Dariusz Suszyński.

Następnie członkowie Rady zajęli się kwestią wyznaczenia nowego zastępcy członka Komitetu monitorującego Program Operacyjny Polska Cyfrowa, będącego przedstawicielem organizacji pozarządowej działającej na rzecz ochrony środowiska oraz sprawą sprzeciwu zgłoszonego przez GREENPEACE i inne organizacje ekologiczne ws. sposobu wyboru kandydatów reprezentujących organizacje na rzecz ochrony środowiska do Komitetu Monitorującego Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020.

Rada omawiała również kwestię zgłoszoną przez jej członka – Pana Zdzisława Szkutnika dot. wdrożenia internetowej platformy komunikacyjnej wspierającej prace Rady.

W części posiedzenia przeznaczonej sprawom różnym dyskutowano o propozycji sieci SPLOT dotyczącej współorganizacji przez krajową RDPP konferencji z okazji pierwszej edycji święta Rad Działalności Pożytku Publicznego. Druga sprawa dotyczyła propozycji wpisania do planu pracy Rady zagadnień związanych z wdrażaniem strategii rozwoju sektora obywatelskiego opracowanej przez sektor pozarządowy: Strategicznej Mapy Drogowej Rozwoju Sektora Obywatelskiego w Polsce.

Ustalono, że kolejne posiedzenie Rady Działalności Pożytku Publicznego V kadencji odbędzie się w dniach 13 – 14 stycznia 2016 r. (1 dzień – spotkania w zespołach problemowych, 2 dzień – posiedzenie plenarne RDPP).

 

Uchwały przyjęte przez Radę Działalności Pożytku Publicznego podczas II posiedzenia:

  • Uchwała nr 2 Rady Działalności Pożytku Publicznego z dnia 28 października 2015r. w sprawie Regulaminu Rady.
  • Uchwała nr 3 Rady Działalności Pożytku Publicznego z dnia 28 października 2015 r. w sprawie powołania stałych zespołów problemowych Rady.
{"register":{"columns":[]}}