W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat z posiedzenia Rady Działalności Pożytku Publicznego w dniu 12 września 2007 r.

W dniu 12 września 2007 r. odbyło się kolejne posiedzenie Rady Działalności Pożytku Publicznego. Przedmiotem obrad były następujące punkty: rekomendowanie przedstawicieli III sektora do udziału w pracach Komitetu Monitorującego Program Operacyjny Pomoc Techniczna na lata 2007-2013, Pre-Komitetu Monitorującego Lubuski Regionalny Program Operacyjny na lata 2007-2013 oraz Pre-Komitetu Monitorującego Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013, zaopiniowanie list przedstawicieli III sektora wybranych do uczestnictwa w Podkomitetach Monitorujących Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, głosowanie ws. zmiany regulaminu Rady Działalności Pożytku Publicznego, informacja na temat prac nad Strategią Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego oraz Programem Operacyjnym Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 2008-2013, informacja na temat stanu realizacji Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 2007, informacja na temat stanu prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw, informacja na temat kontroli organizacji pożytku publicznego, dyskusja na temat relacji organizacji pożytku publicznego z urzędami skarbowymi.

Teresa Hernik, Współprzewodnicząca RDPP, otwierając posiedzenie, powitała w gronie członków Rady Kazimierza Kuberskiego, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.
W pierwszym punkcie posiedzenia Krzysztof Więckiewicz, Dyrektor Departamentu Pożytku Publicznego w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej poinformował zebranych na temat stanu prac nad Strategią Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego na lata 2007-2013 oraz Programem Operacyjnym Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2008-2013. Omówione zostały przede wszystkim uwagi zgłoszone w ramach konsultacji międzyresortowych i społecznych.

Następnie Maciej Kaczorowski (DPP) zaprezentował dane liczbowe dotyczące realizacji Programu Rządowego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 2007. W toku dyskusji poruszono między innymi kwestie dotyczące transparentności procedury wyboru dofinansowanych projektów oraz sposobów jej usprawnienia w perspektywie projektowanego PO FIO 2008-2013.

W kolejnym punkcie obrad Rada debatowała nad udzieleniem rekomendacji przedstawicielom organizacji pozarządowych do udziału w pracach Komitetu Monitorującego Program Operacyjny Pomoc Techniczna na lata 2007-2013, Pre-Komitetu Monitorującego Lubuski Program Regionalny na lata 2007-2013 oraz Pre-Komitetu Monitorującego Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013.

W wyniku głosowania rekomendację Rady otrzymały następujące organizacje:
do udziału w Komitecie Monitorującym PO PT 2007-2013:
1. Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej
2. Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT

do udziału w Pre-KM LRPO 2007-2013:
1. Lubuskie Centrum Aktywizacji i Wsparcia „VERTE”
2. Liga Ochrony Przyrody.

Rada Działalności Pożytku Publicznego postanowiła nie rekomendować kandydatów zgłoszonych do uczestnictwa w pracach Pre-KM PO IG w charakterze obserwatorów ze względu na niewystarczającą ilość zgłoszeń organizacji zajmujących się problematyką Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

W następnym punkcie posiedzenia członkowie RDPP zapoznali się z listami przedstawicieli III sektora powołanych w skład Podkomitetów Monitorujących Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Rada zaopiniowała pozytywnie listy nadesłane z następujących województw: Wielkopolskiego, Podkarpackiego, Pomorskiego, Opolskiego, Świętokrzyskiego, Podlaskiego, Śląskiego, Łódzkiego, Małopolskiego, Lubuskiego i Lubelskiego.

RDPP poprosiła Instytucję Zarządzającą o wyjaśnienia wątpliwości dotyczących list z województw Mazowieckiego oraz Warmińsko-Mazurskiego.

Przedmiotem kolejnego punktu była krótka informacja na temat stanu prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw, którą przedstawił Piotr Kontkiewicz, Zastępca Dyrektora DPP.

Następnie Paweł Cymer (DPP) podał zebranym dane dotyczące kontroli organizacji pożytku publicznego przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Poruszona problematyka wzbudziła dyskusję na temat sposobów dyscyplinowania organizacji, które nie wywiązują się z obowiązku składania corocznych sprawozdań z działalności w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.
Wskazywano także, iż ilość kontroli jest nieproporcjonalna w stosunku do zwiększającej się liczby organizacji pożytku publicznego.

W przedostatnim punkcie posiedzenia Dariusz Niestrzębski, Zastępca Dyrektora w Departamencie Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów, przedstawił obecnym wstępne informacje dotyczące tegorocznych rezultatów funkcjonowania mechanizmu przekazywania przez podatników 1% podatku na rzecz organizacji pozarządowych.

Omówił także sposób funkcjonowania Krajowej Informacji Podatkowej, mającej na celu między innymi ujednolicenie wykładni prawa podatkowego przez konkretne urzędy skarbowe, także w kwestiach dotyczących funkcjonowania organizacji pożytku publicznego.

Na zakończenie obrad odbyła się dyskusja dotycząca spraw bieżących. Obejmowała między innymi temat form wymiany doświadczeń z Chińskim Stowarzyszeniem na Rzecz Międzynarodowego Porozumienia.

Zaznaczono także konieczność nawiązania ściślejszej współpracy z partnerami społecznymi, która to potrzeba została zasygnalizowana w czasie spotkań dotyczących konsultacji zapisów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

{"register":{"columns":[]}}