W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat z posiedzenia Rady Działalności Pożytku Publicznego w dniu 24 kwietnia 2008 r.

W dniu 24 kwietnia 2008 r. odbyło się kolejne posiedzenie Rady Działalności Pożytku Publicznego. W spotkaniu udział wzięli członkowie Rady, pracownicy Departamentu Pożytku Publicznego oraz zaproszeni goście.

Przedmiotem obrad była przede wszystkim propozycja stanowiska Rady wobec projektu nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 9 kwietnia br. Dyskutowano także na temat kwestii podatkowych dotyczących organizacji pozarządowych (w tym VAT) oraz projektu nowelizacji ustawy o spółdzielniach socjalnych.

Spotkanie rozpoczęło się od zainicjowania dyskusji na temat sytuacji prawnej organizacji pozarządowych w zakresie podatków pośrednich i bezpośrednich. Nowo powołana członkini RDPP, Elżbieta Chojna-Duch, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, wprowadziła zebranych w problematykę podatkową, odnoszącą się do działalności organizacji pozarządowych. Przedstawiła także perspektywy zmian w tym zakresie w prawie polskim, wynikających z konieczności implementacji dyrektyw unijnych. W dyskusji wzięli także udział: Dariusz Niestrzębski, Zastępca Dyrektora Podatków Dochodowych oraz Stanisław Rurka, Zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów. Poruszono m. in. problem zwolnienia od podatku VAT wysyłania sms’ów, z których dochód przekazywany jest na cele charytatywne.

Tomasz Schimanek odniósł się do kwestii wskazywania w zeznaniu podatkowym preferencji podatnika dotyczących rozdysponowania przez organizację pożytku publicznego odpisu 1% podatku. Wyraził opinię, iż rozwiązanie to rodzi zagrożenie nadużyć i wykorzystania środków z mechanizmu 1% do celów partykularnych.

Punktem kolejnym posiedzenia była dyskusja na temat stanowiska Rady, wypracowanego przez zespół stały Rady Działalności Pożytku Publicznego ds. prawnych i monitoringu, wobec projektu nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Piotr Kontkiewicz, Zastępca Dyrektora Departamentu Pożytku Publicznego w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, przedstawił zarys zmian w nowelizacji, dokonanych w czasie konsultacji wewnątrzresortowych.

Następnie dyskutowano na temat nowej formuły Rady Działalności Pożytku Publicznego i rad wojewódzkich oraz zmian wprowadzonych do projektu nowelizacji w czasie konsultacji z departamentami MPiPS – koncepcji czasowego ograniczenia funkcjonowania partnerstwa publiczno – społecznego oraz usunięcia możliwości uczestniczenia spółdzielni socjalnych w otwartych konkursach ofert.

Tomasz Bilicki zaproponował zorganizowanie konferencji konsultacyjnych na poziomie regionalnym, dotyczących nowelizacji.

Rada przyjęła częściowe stanowisko dotyczące nowelizacji ustawy, jako rezultat dotychczasowych prac zespołu ds. prawnych i monitoringu. Ustalono, że artykuły dotyczące Rady Działalności Pożytku Publicznego i rad wojewódzkich oraz dotąd nie omówione zostaną przeanalizowane na kolejnym posiedzeniu zespołu.

W kolejnym punkcie posiedzenia Cezary Miżejewski, radca ministra w Departamencie Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, przedstawił założenia poselskiego projektu nowelizacji ustawy o spółdzielniach socjalnych.

Następnie członkowie RDPP przyjęli jednomyślnie uchwałę dotyczącą rekomendacji prac nad Strategią Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego oraz programem wieloletnim Fundusz Inicjatyw Obywatelskich. Rada rekomendowała ponowne przekazanie kluczowych dla funkcjonowania sektora pozarządowego w Polsce dokumentów – Strategii Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego 2007 – 2013 (SWRSO) oraz programu wieloletniego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 2009 – 2013 (FIO) – z uwzględnieniem nowego okresu funkcjonowania – pod obrady Komitetu Rady Ministrów.

W końcowej części posiedzenia członkowie Rady udzielili w głosowaniach rekomendacji przedstawicielom organizacji zajmujących się problematyką środowiska naturalnego:

  • Stowarzyszeniu na rzecz Ekorozwoju „AGRO – GROUP” do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata 2007 – 2013,
  • Polskiemu Towarzystwu Ochrony Ptaków do Komitetu Monitorującego RPO Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013.

Rekomendację do Komitetu Monitorującego dla Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy otrzymał Marcin Dadel i Teresa Hernik, jako przedstawiciele Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych.

{"register":{"columns":[]}}