W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat z posiedzenia Rady Działalności Pożytku Publicznego w dniu 3 czerwca 2009 r.

W dniu 3 czerwca 2009 r. odbyło się drugie posiedzenie Rady Działalności Pożytku Publicznego III kadencji. W posiedzeniu udział wzięło 12 członków RDPP oraz 2 zastępców (7 ze strony organizacji pozarządowych, 4 ze strony samorządowej, 1 ze strony rządowej oraz 2 zastępców), przedstawiciele Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS) oraz Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (MRR). Agenda posiedzenia obejmowała następujące punkty: dyskusję w sprawie regulaminu RDPP, kwestię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego – problem wymiany członka Komitetu w trakcie kadencji oraz zaopiniowanie propozycji procedury wyłaniania polskich przedstawicieli do EKES, przedstawionej przez Trójstronną Komisję ds. Społeczno-Gospodarczych, zaopiniowanie projektu rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego zmieniającego rozporządzenie w sprawie wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych, informację na temat konkursu FIO 2009, ustalenie składu stałych zespołów problemowych RDPP oraz zasad ich funkcjonowania, informację o procedurze uzgadniania stanowisk w sprawie nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, informację na temat systemu komunikacji z członkami Rady za pomocą zastrzeżonej strony internetowej, ustalenie procedury rekomendacji przedstawicieli organizacji pozarządowych do rad, ciał doradczych, komitetów, itp., w tym do Rady Podlaskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia oraz wskazanie przedstawiciela RDPP do prac w Komisji Oceniającej w ramach obszaru tematycznego Ochrona zdrowia Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, informację na temat środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na ekspertyzy dotyczące III sektora.

Posiedzenie rozpoczął przywitaniem Jan Jakub Wygnański, Współprzewodniczący RDPP. Obowiązki Współprzewodniczącej ze strony rządowo-samorządowej pełniła w zastępstwie Elżbieta Chojna-Duch.

Piotr Kontkiewicz, zastępca dyrektora Departamentu Pożytku Publicznego, zrekonstruował zapisy regulaminu RDPP. Wątpliwości członków Rady wzbudziły między innymi kwestie związane ze współprzewodniczeniem Radzie na posiedzeniu (czy posiedzenie może być prowadzone przez jednego ze współprzewodniczących, czy też w przypadku absencji jednego ze współprzewodniczących powinno się dokonać wyboru jego zastępcy), umocowaniem prawnym elektronicznej aplikacji umożliwiającej głosowanie w drodze obiegowej, terminem przekazywania Radzie materiałów do zaopiniowania, zapraszaniem na posiedzenie gości oraz osób zastępujących członków RDPP. Jan Jakub Wygnański zaproponował, by po przeanalizowaniu dokumentu przegłosować na kolejnym posiedzeniu zmiany zaproponowane w dyskusji przez członków Rady. Podkreślił także, że należy położyć nacisk na stworzenie efektywnego systemu konsultacji dokumentów, który mógłby stać się rozwiązaniem prototypowym przy tworzeniu modelu konsultacji społecznych.

W kolejnym punkcie obrad Radosław Antoszek (Ministerstwo Rozwoju Regionalnego) zaprezentował zmiany, jakie zaproponowano w projekcie rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego zmieniającego rozporządzenie w sprawie wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych. Wywiązała się dyskusja na temat konieczności podjęcia problematyki funduszy unijnych przez Radę. Skonkludowano, że uwagi zgłoszone przez przedstawicieli sektora, zajmujących się problematyką będącą przedmiotem rozporządzenia zostaną przekazane do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z prośbą o pisemne ustosunkowanie się do przedstawionych uwag lub zorganizowanie spotkania uzgodnieniowego z zainteresowanymi podmiotami.

W kolejnym punkcie omawiano propozycję procedury wyboru oraz wymiany polskich przedstawicieli Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, reprezentujących grupę „Innych Podmiotów”, nadesłaną przez Trójstronną Komisję  ds. Społeczno-Gospodarczych. Członkowie Rady negatywnie ustosunkowali się do propozycji uregulowania wyboru członków grupy III w ramach EKES w ustawie o Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego. Podzielano opinię, iż Rada powinna uczestniczyć nie tylko w konsultowaniu ale także tworzeniu zapisów, które znalazły się w projekcie procedury przedstawionej przez Trójstronną Komisję. Członkowie Rady podkreślali, że przedstawiciele organizacji pozarządowych, powoływani w skład tzw. grupy „interesów różnych” w ramach EKES są równorzędną stroną dialogu w stosunku do grup pracodawców i związków zawodowych. Jan Jakub Wygnański zaproponował także, by wystosować do TK propozycję spotkania w sprawie wymiany stałych „ambasadorów” pomiędzy RDPP a Komisją Trójstronną czyli uczestnictwa w pracach, analogicznie – KT i Rady, obserwatorów. Jednocześnie RDPP zwróciła się do MPiPS o wyjaśnienie szczegółów dotyczących nominowania w ubiegłej kadencji RDPP przedstawiciela organizacji pozarządowych w związku z rezygnacją jednego z członków EKES. Sprawa znajdzie się w agendzie kolejnego posiedzenia.

Następnie Krzysztof Więckiewicz, Dyrektor DPP, podsumował krótko przebieg konkursu w ramach PO FIO w roku bieżącym. Poinformował, że wyniki konkursu zostaną opublikowane w najbliższych dniach. Za pozytywny symptom uznał postępującą poprawę jakości nadsyłanych wniosków. Członkowie Rady zapowiedzieli przeprowadzenie pogłębionej ewaluacji FIO oraz refleksji nad ewentualnymi zmianami mechanizmów funduszu. Dyskutowano także m. in. na temat niewielkiego zainteresowania priorytetami II i IV, konieczności zweryfikowania, na ile z PO FIO finansowane są działania, które należą do obowiązków samorządu, dowartościowywania w przyszłości projektów realizowanych we współpracy z samorządami, dywersyfikacji wsparcia w zależności od regionu.

W kolejnym punkcie Anna Sienicka poinformowała zebranych na temat prac nad nowelizacją ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, jakie toczą się w ramach podkomisji stałej ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi. W związku z uwagami co do zapisów projektu, zwłaszcza w odniesieniu do definicji organizacji pozarządowej, działalności odpłatnej, kwestii współpracy z administracją publiczną oraz inicjatywy lokalnej, uruchomiono w porozumieniu z parlamentarzystami oraz rządem proces konsultacji. Kwestie problemowe będą dyskutowane w trakcie czterech planowanych seminariów tematycznych, w których uczestniczyć będą członkowie RDPP, eksperci oraz organizacje aktywne w obszarze legislacji. Efekty prac przedstawiane będą członkom RDPP do akceptacji. Propozycje będą udostępniane opinii publicznej.

Kwestię wyboru przedstawiciela organizacji pozarządowych do Rady Podlaskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia przełożono na kolejne posiedzenie.

Na przedstawiciela RDPP do prac w Komisji Oceniającej w ramach obszaru tematycznego Ochrona zdrowia Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy wybrany został Marcin Dadel.

Na koniec posiedzenia członkowie Rady zostali krótko poinformowani na temat elektronicznej aplikacji umożliwiającej komunikację oraz środkach Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na ekspertyzy dotyczące III sektora.

Ustalono, że kolejne posiedzenie Rady odbędzie się w połowie lipca.

{"register":{"columns":[]}}