W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat z posiedzenia Rady Działalności Pożytku Publicznego w dniu 3 grudnia 2009 r.

W dniu 3 grudnia odbyło się kolejne posiedzenie Rady Działalności Pożytku Publicznego.

W spotkaniu uczestniczyli członkowie RDPP (3 reprezentantów strony rządowej, 3 reprezentantów strony samorządowej i 8 reprezentantów strony pozarządowej), pracownicy Departamentu Pożytku Publicznego oraz zaproszeni goście, reprezentujący Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie, portal ngo.pl a także zaproszeni przedstawiciele organizacji pozarządowych oraz eksperci.

Na początku dyskutowano na temat niezadowalającej frekwencji na posiedzeniach RDPP. Ustalono, że kalendarz spotkań powinien być ustalany z dużym wyprzedzeniem. Postanowiono, że kolejne spotkania odbędą się w następujących terminach:

  • 28 stycznia 2010 r.
  • 25 lutego 2010 r.
  • 15 kwietnia 2010 r.
  • 17 czerwca 2010 r.

Dyskutowano także na temat konieczności wzmocnienia obsługi merytorycznej i administracyjnej RDPP.

Następnie poruszono kwestię konsultacji dokumentów, które przekazywane są Radzie.

Jan Jakub Wygnański stwierdził, że należy opracować system konsultowania oraz upubliczniania dokumentów drogą internetową, w celu udostępnienia ich szerszemu gronu organizacji pozarządowych. Wspomniał, że Ministerstwo Gospodarki realizować będzie projekt systemowy testujący prototyp konsultacji on-line i być może system ten mógłby być użyteczny także w działaniach RDPP. Agnieszka Buła-Kopańska, przedstawicielka Ministerstwa Gospodarki zasiadająca w RDPP, obiecała zreferowanie założeń powyższego projektu na kolejnym posiedzeniu Rady.

Ustalono, że dokumenty nadsyłane do RDPP powinny podlegać selekcji tematycznej i powinny być rozdzielane na zespoły tematyczne oraz poszczególnych członków Rady, specjalizujących się w danym obszarze tematycznym. Ustalono, że procedury obiegu dokumentów, ich przekazywania szerszemu gronu zainteresowanych oraz wydawania stanowiska przez Radę opracowane zostaną przez Zespół RDPP ds. Dialogu i Współpracy. Zaproponowano użycia dla potrzeb wewnętrznej komunikacji RDPP użycie narzędzia typu (google.groups).  Dodatkowo w celu zwiększenia dostępności i  poszerzenia zakresu konsultacji społecznych postanowiono, że dokumenty będą umieszczane na stronach RDDD prowadzonych przez MPiPS, a także na stronach „zewnętrznych” takich jak np. www.ngo.pl

Po raz kolejny na RDPP dyskutowana była kwestia niejasnych reguł konsultacji społecznych a także zakresu dokumentów, które im podlegają (wiele mniej istotnych trafia do RDPP a jednocześnie czasem te najistotniejsze omijają ją.) Postanowiono zlecić ekspertyzę, która pozwalałaby RDPP na lepszą identyfikację przygotowywanych aktów prawnych i aktywne egzekwowanie ich konsultacji.

Następnie Aleksandra Marciniak (DPP) poinformowała zebranych na temat wydatkowania środków przeznaczonych na obsługę prac RDPP.  Zgodzono się, że od następnego roku RDPP aktywniej interesować będzie się realizacją budżetu przeznaczonego na jej prace.

W kolejnym punkcie posiedzenia dyskutowano na temat prac legislacyjnych nad nowelizacją ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Jarosław Duda, Sekretarz Stanu w MPiPS, Współprzewodniczący RDPP, poinformował, że nastąpi trzecie czytanie projektu. Poinformował też o tym, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Komitetu Integracji Europejskiej zgłosiły uwagi odnośnie zapisów dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej m. in. przez spółki kapitałowe i kluby sportowe oraz dotyczących tzw. regrantingu. Zastrzeżenia dotyczą zgodności z przepisami odnośnie pomocy publicznej.

Kwestią przygotowania alternatywnych zapisów, po otrzymaniu ostatecznego stanowiska w tej sprawie, zająć się ma Zespół RDPP ds. Prawnych i Monitoringu.

Piotr Kontkiewicz poinformował także, że trwają prace nad rozporządzeniami do ustawy: projektem rozporządzenia w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania, projektem rozporządzenia w sprawie przeprowadzania kontroli organizacji pożytku publicznego, projektem rozporządzenia w sprawie sprawozdania merytorycznego z działalności organizacji pożytku publicznego. Wyjaśnił, że projekty będą poddane konsultacjom na dalszym etapie nowelizowania przedmiotowej ustawy.

Michał Guć stwierdził, że należy unikać zbędnego komplikowania formularzy, mając na względzie przyzwyczajenie organizacji pozarządowych do określonego wzoru formularza. Dodatkowo – dodał – prowadzić to może do konieczności aneksowania ogromnej, w skali kraju, ilości umów z organizacjami. Członkowie Rady stwierdzili także, że należy dążyć do wyeliminowania załączników do oferty składanej przez organizacje.

Krzysztof Więckiewicz, Dyrektor DPP, wyjaśnił, że intencją zmian jest próba ujednolicenia formuły zlecania zadań. Ustalono, że projekt rozporządzenia powianiem być udostępniany zainteresowanym już na tym etapie prac.

Jan Jakub Wygnański dodał, że należy rozpocząć prace nad projektem rozporządzenia KRRiTV, określającego dostęp organizacji pożytku publicznego do mediów publicznych.  Jest to szczególnie ważne w związku z tym, że już niebawem (wraz z nowym rokiem) rozpoczną się kolejne kampania związane z pozyskiwaniem 1% PIT. Marcin Dadel oraz Marek Borowski zgłosili się do prac nad projektem.

W kolejnym punkcie Marek Borowski oraz przedstawił kwestię podatku VAT od charytatywnych sms’ów. Zaproszony na posiedzenie RDPP Wojciech Śliż (ekspert PricewaterhouseCoopers) współpracujący z koalicją organizacji na rzecz zaniechania poboru VAT od darowizn przedstawił ich stanowisko w tej sprawie.  Zgodnie z nim należy oddzielić kwotę darowizny od opłaty za usługę, ponieważ tylko ona powinna być opodatkowana VAT. Dodał, że większość krajów, z wyłączeniem Bułgarii, stosuje tego typu rozwiązania w ramach prawodawstwa unijnego. Marek Borowski nadmienił, że operatorzy stają się także beneficjentami tego typu akcji ze względu na możliwość uzyskania ulg podatkowych.

Elżbieta Chojna-Duch, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów skonkludowała, że MF obecnie stoi na stanowisku, że systemowe rozwiązania w tym obszarze nie są możliwe, jedynie jednorazowe zwolnienia, podobnie jak miało to miejsce w przypadku np. ostatniej akcji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.  Członkowie RDPP uznali, że należy stworzyć warunki do cierpliwego wyjaśnienia różnicy zdań pomiędzy stronami. W opinii wielu członków kompromis w tej sprawie jest możliwy i pożądany. Wstępnie zaproponowano specjalnie dedykowane tej sprawie spotkanie stron, które powinno odbyć się jeszcze w styczniu 2010.

Ewa Kulik z Fundacji S.Batorego (zaproszona na spotkanie jako gość)  zasygnalizowała problem dotyczący zbiórek publicznych. Wśród problemów sygnalizowanych przez organizacje wspomnieć należy anachroniczne prawo, niedostosowane do realiów społeczeństwa informacyjnego. Wątpliwości budzi np. konieczność sprawozdania z wydatkowania środków ze zbiórki w okresie miesiąca od zakończenia zbiórki czy też interpretacja, że już sama publikacja numeru konta bankowego na stronie WWW jest formą organizacji zbiórki publicznej i jako taka wymaga zgody odpowiedniego urzędu. Regulacji wymaga także kwestia zbiórek w sytuacjach nagłych, kryzysowych. Dodała, że regulacje prawne przyczyniają się do sytuacji, w której beneficjentem zbiórek jest niewielka liczba największych organizacji. Na posiedzeniu RDPP nie byli niestety obecni przedstawiciele MSWiA, które odpowiada za kwestie zbiórek publicznych.  Także w tej sprawie RDPP zaproponowała spotkanie uzgadniające poświęcone tej sprawie.

Następnie członkowie Rady zostali poinformowani, że zgodnie ze stanowiskiem UOKiK środki pochodzące z 1% nie są klasyfikowane jako pomoc publiczna.  Stanowisko to było przywołane w związku z propozycjami, aby środki z 1% mogły być przekazywane na działalność gospodarczą organizacji pożytku publicznego. Kwestia ewentualnego zarzutu pomocy publicznej była tylko jednym z argumentów w negatywnym stanowisku RDPP w tej sprawie. Kwestia 1% i przeznaczanie pochodzących stąd wpływów wywołała żywą dyskusję ale ostatecznie uznano, że RDPP nie zmienia swojego negatywnego stanowiska RDPP w tej sprawie.

Następnie Katarzyna Sadło (zaproszono gość z Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego) zaprezentowała problemy organizacji związane z realizacją ustawy z dnia 16 listopada 2000 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Wskazała, że potrzebna jest akcja informacyjna m. in. na temat konieczności zgłaszania kwot przelewu powyżej 15 tys. euro do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.  RDPP współpracować będzie w zakresie przygotowania materiałów informacyjno edukacyjnych z MF.  FRSO zadeklarowała chęć stworzenie programu edukacyjnego w tej sprawie adresowanego do środowiska pozarządowego.  Ewa Kulik stwierdziła, że należałoby w przyszłości poruszyć także kwestię innych przepisów prawnych, wpływających na funkcjonowanie organizacji, takich jak ustawa o ochronie danych osobowych.

Jan Jakub Wygnański poinformował, że należy zająć się określeniem priorytetów Europejskiego Roku Wolontariatu 2011. Zaangażowanie się w prace zadeklarowali Marcin Dadel i Maciej Lis.

Na koniec ustalono, że wskazanie kandydata na członka Rady Narodowego Funduszu Zdrowia nastąpi na podstawie ogłoszonego naboru.

Do składu instytucjonalnego Krajowej Sieć Tematycznej w ramach Grupy Roboczej ds. Zatrudnienia i Integracji Społecznej PO KL wskazano ks. Stanisława Słowika.

{"register":{"columns":[]}}