W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat z posiedzenia Rady Działalności Pożytku Publicznego w dniach 15 – 16 września 2008 r.

W dniach 15-16 września 2008 r. w miejscowości Dębe k/Warszawy odbyło się kolejne posiedzenie Rady Działalności Pożytku Publicznego. W spotkaniu udział wzięli członkowie Rady, pracownicy Departamentu Pożytku Publicznego oraz Dariusz Zielecki, Zastępca Dyrektora Departamentu Administracji Publicznej w Najwyższej Izbie Kontroli.

Program posiedzenia w dniu 15 września obejmował: informację na temat Ogólnopolskiego Forum Inicjatyw Pozarządowych, dyskusję na temat PO FIO 2009-2013, mechanizmu 1%, zbiórek publicznych oraz omówienie koncepcji deklaracji współpracy organizacji pozarządowych z mediami.

Marzena Mendza-Drozd przedstawiła w skrócie kalendarium V Ogólnopolskiego Forum Inicjatyw Pozarządowych. Poinformowała zebranych, że organizatorzy położyli nacisk nie tylko na stronę merytoryczną wydarzenia, ale także na ciekawą formę prezentacji. Do udziału w OFIP zaproszeni zostali przedstawiciele rządu i samorządu terytorialnego.

Następnie dyskutowano na temat Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 2009-2013. Krzysztof Więckiewicz, Dyrektor DPP, podkreślił, że w najbliższym czasie najistotniejsze będzie opracowanie przejrzystych zasad wdrażania programu. Członkowie RDPP dyskutowali na temat ukierunkowania systemu wsparcia w ramach FIO, usprawnienia procedur przyznawania dotacji oraz monitorowania przebiegu realizacji.

Po przerwie omówiono problematykę zbiórek publicznych. Podkreślona została konieczność aktualizacji przepisów prawnych w tym zakresie.

Dyskusja dotycząca mechanizmów finansowego wsparcia działań organizacji obejmowała także problemy związane z mechanizmem 1% – podniesiony został temat możliwości wskazywania w zeznaniu podatkowym konkretnego celu, na jaki podatnik chciałby przekazać odpis 1% podatku oraz problem wykluczenia z obwieszczenia organizacji zajmujących się działalnością gospodarczą, wymagającą koncesji.

Krzysztof Więckiewicz, Dyrektor DPP, poinformował także członków Rady o koncepcji stworzenia elektronicznego systemu, w którym organizacje pożytku publicznego, zamieszczałyby informacje – w tym numery kont bankowych – niezbędne do dokonywania przelewów przez Urzędy Skarbowe.

Na koniec posiedzenia podjęto temat dostępu organizacji pozarządowych do czasu antenowego w mediach publicznych. Zaakcentowano przede wszystkim konieczność udziału przedstawicieli organizacji w radach programowych mediów, przygotowania przedstawicieli organizacji do profesjonalnej współpracy z dziennikarzami oraz uzyskania przez organizacje dostępu do czasu antenowego, w myśl przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W programie posiedzenia w dniu 16 września przewidziane zostały następujące punkty: kwestia wprowadzenia do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego przedstawiciela III sektora w charakterze obserwatora, rekomendacje przedstawicieli organizacji, zajmujących się zagadnieniami środowiska naturalnego do KM RPO Woj. Śląskiego i Woj. Łódzkiego, dyskusja na temat projektu Planu Działania na rok 2009 dla Poddziałania 5.4.1 w ramach PO KL, omówienie raportu NIK Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli prawidłowości udzielania i rozliczania przez jednostki samorządu terytorialnego dotacji na zadania zlecone podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych.

Obrady rozpoczęły się od omówienia koncepcji uczestnictwa przedstawiciela III sektora w pracach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w charakterze obserwatora.

Argumentowano, że byłby to dobry sposób na usprawnienie przepływu informacji pomiędzy administracją publiczną a sektorem pozarządowym, zwłaszcza w sprawach dotyczących współpracy międzysektorowej.

W kolejnym punkcie posiedzenia rekomendację do KM RPO Województwa Łódzkiego otrzymali przedstawiciele Fundacji „Nasze Zoo” oraz Stowarzyszenia „Film – Przyroda – Kultura”. Członkowie RDPP postanowili także o przełożeniu rekomendacji do KM RPO Woj. Śląskiego i przesłaniu do Urzędu Marszałkowskiego prośby o uzupełnienie dokumentów.

Następnie Izabela Halik i Paulina Chodyra (DPP) zaprezentowały zebranym wstępną wersję Planu Działania na rok 2009 dla Poddziałania 5.4.1 w ramach PO KL, z uwzględnieniem projektów systemowych i konkursowych.

Członkowie RDPP zdecydowali o przedyskutowaniu ww. kwestii na spotkaniu roboczym w dniu 24 września.

Na zakończenie obrad Dariusz Zielecki, Zastępca Dyrektora Departamentu Administracji Publicznej w Najwyższej Izbie Kontroli, przedstawił członkom Rady wyniki kontroli prawidłowości udzielania i rozliczania przez jednostki samorządu terytorialnego dotacji na zadania zlecone podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych.

Kontrolą objęte zostały 93 jednostki samorządu terytorialnego oraz 93 podmioty spoza sektora finansów publicznych. Do najczęstszych uchybień należały błędy w ogłoszeniach konkursowych, ofertach – w tym brak kalkulacji kosztów, brak uzasadnienia wyboru oferty, uczestniczenie przez osoby związane z organizacją składającą ofertę w komisjach konkursowych, niezgodne z przeznaczeniem wykorzystanie dotacji, nierzetelelność w prowadzeniu księgowości i sprawozdawczości, brak kontroli realizacji zadań przez samorządy.

{"register":{"columns":[]}}