W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat z XIII posiedzenia Grupy roboczej ds. uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych

19.11.2025

19 listopada 2025 r. odbyło się XIII posiedzenie Grupy roboczej ds. uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych. Spotkanie przeprowadzono w trybie zdalnym. Przewodniczący Grupy, Piotr Kontkiewicz, przedstawił porządek obrad i informacje o bieżących pracach legislacyjnych.

Grafika nagłówkowa artykułu. Po lewej stronie tytuł: Komunikat. W lewym górnym rogu logotyp: Przewodniczący Komitetu do spraw Pożytku publicznego. Po prawej symboliczny rysunek: wizerunek budynku Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w Warszawie.

Posiedzenie Grupy tradycyjnie rozpoczęło się od omówienia stanu wdrażania ustaleń podjętych przez Grupę. Jednym z tematów była informacja o skierowaniu do konsultacji publicznych projektu rozporządzenia w sprawie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów dla organizacji pozarządowych. Podkreślono, że projekt jest efektem współpracy Ministerstwa Finansów, Departamentu Społeczeństwa Obywatelskiego KPRM oraz członków Zespołu ds. uproszczeń powołanego w ramach Grupy i Zespołu RDPP ds. Uproszczeń, Sprawozdawczości, Nadzoru i Kontroli. Wiele uwag zgłoszonych przez Grupę zostało uwzględnionych w tym projekcie. Uczestnicy wyrazili zadowolenie z jakości dialogu z Ministerstwem Finansów, wskazując, że projekt w dużej mierze odzwierciedla ustalenia wypracowane w toku prac. Zwrócono jednak uwagę na krótki termin konsultacji (7 dni) oraz potrzebę doprecyzowania niektórych zapisów.

Następnie omówiono również projekt rozporządzenia dotyczącego badania sprawozdań finansowych organizacji pożytku publicznego. Dzięki uzgodnieniom z Ministerstwem Finansów udało się wypracować rozwiązanie znoszące dotychczasowy obowiązek badania sprawozdań w określonych przypadkach, co oznacza realne oszczędności dla sektora i ułatwienia w uzyskaniu statusu OPP.

W dalszej części posiedzenia Grupa podjęła decyzję o powołaniu zespołu ds. monitorowania wdrażania ustaleń przyjętych przez Grupę. Przewodniczącym zespołu został Piotr Frączak. Ustalono, że do kolejnego posiedzenia przewodniczący wszystkich  zespołów tematycznych przekażą informację o funkcjonowaniu Zespołów.

W sprawach różnych poruszono kwestię pojawiających się w internecie kampanii zachęcających do przekształcania jednoosobowych działalności gospodarczych w fundacje, co może prowadzić do wykorzystywania tej formy prawnej w celach odbiegających od jej społecznej misji. Uczestnicy wskazali na ryzyko negatywnego wpływu takich praktyk na wizerunek sektora oraz relacje z administracją publiczną. Podkreślono potrzebę monitorowania sytuacji i rozważenia działań informacyjnych, które przypominałyby o właściwym charakterze i roli fundacji w systemie prawnym.

Kolejne posiedzenie Grupy roboczej zaplanowano na 10 grudnia 2025 r.

{"register":{"columns":[]}}