W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat z IV posiedzenia Grupy roboczej ds. uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych

20.11.2024

W dniu 20 listopada 2024 r. odbyło się IV posiedzenie Grupy roboczej ds. uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych, zorganizowane w trybie hybrydowym w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów

Komunikat w sprawie wstrzymanej procedury konkursowej w NIW

W posiedzeniu uczestniczyła Adriana Porowska – Przewodnicząca Komitetu ds. Pożytku Publicznego oraz Łukasz Jachimowicz – Dyrektor Departamentu Społeczeństwa Obywatelskiego KPRM. Spotkaniu przewodniczył Tomasz Schimanek, Zastępca Przewodniczącego Grupy.

Na początku spotkania głos zabrała Adriana Porowska, która podziękowała członkom Grupy za ich zaangażowanie i pracę. Zadeklarowała osobiste zaangażowanie w rozmowy z resortami, wskazując, że jako osoba wywodząca się ze środowiska organizacji pozarządowych, rozumie ich potrzeby i traktuje sukces Grupy jako swój własny.

Podczas spotkania omówiono realizację postulatów przyjętych przez Grupę we wrześniu br., dotyczących rozszerzenia zwolnienia organizacji pozarządowych z podatku CIT oraz wprowadzenia szybkiej rejestracji stowarzyszeń. Przewodnicząca Komitetu zadeklarowała poparcie dla obu propozycji. Dyrektor Jarosław Szatański z Ministerstwa Finansów poinformował, że projekt ustawy nr UD116, zawierający m.in. zmiany w zakresie CIT, będzie procedowany w 2025 r.

Grupa przyjęła jednogłośnie trzy propozycje zespołu ds. podatków:

  • zrównanie limitu odliczeń darowizn w PIT i CIT do 20% dochodu,
  • możliwość rozliczania darowizn w okresie 5 lat,
  • podniesienie kwoty wolnej od podatku dla stypendiów socjalnych do poziomu połowy płacy minimalnej.

Zespół ds. edukacji wiejskiej przedstawił postulaty dotyczące przywrócenia dotacji na edukację przedszkolną oraz zwiększenia jej wysokości w 2025 r. Ustalenie zostało przyjęte większością głosów.

Zespół ds. zlecania zadań publicznych zaprezentował propozycje zmian w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w tym nowe tryby zlecania zadań: negocjacyjny, partnerstwa publiczno-społecznego oraz rebrandingu. Prace nad projektem mają zostać zakończone do stycznia 2025 r.

Omówiono również propozycje zespołu ds. rejestracji i rejestrów dotyczące zmian w sposobie rejestracji klubów sportowych. Zespół zaproponował migrację rejestrów do KRS oraz stopniowe wygaszanie rejestracji w starostwach w ciągu 7 lat.

Na zakończenie posiedzenia zwrócono uwagę na potrzebę oceny aktywności zespołów roboczych, które nie organizują spotkań ani nie przekazują informacji o postępach prac.

Materiały

Ustalenie nr 1 - zwiększenie i ujednolicenie poziom odpisów od darowizn (...)
Ustalenie​_nr​_1​_-​_zwiększenie​_i​_ujednolicenie​_poziom​_odpisów​_od​_darowizn​_().pdf 0.07MB
Ustalenie nr 2 - zwiększenie kwoty stypendium dla uczniów i studentów wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych
Ustalenie​_nr​_2​_-​_zwiększenie​_kwoty​_stypendium​_dla​_uczniów​_i​_studentów​_wolnej​_od​_podatku​_dochodowego​_od​_osób​_fizycznych.pdf 0.07MB
Ustalenie nr 3 - dotacja na edukację przedszkolną z budżetu państwa do budżetów gmin i zwiększenie dotacji na 2025
Ustalenie​_nr​_3​_-​_dotacja​_na​_edukację​_przedszkolną​_z​_budżetu​_państwa​_do​_budżetów​_gmin​_i​_zwiększenie​_dotacji​_na​_2025.pdf 0.07MB
{"register":{"columns":[]}}