W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat z posiedzenia Rady Działalności Pożytku Publicznego w dniu 20 stycznia 2009 r.

W dniu 20 stycznia 2009 r. odbyło się posiedzenie Rady Działalności Pożytku Publicznego, podsumowujące prace II kadencji Rady.

Na początku spotkania Jarosław Duda, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, Współprzewodniczący RDPP, powitał zebranych, dziękując członkom Rady za współpracę.

Teresa Hernik, Współprzewodnicząca Rady z ramienia strony pozarządowej, dokonała podsumowania prac Rady II kadencji, wśród sukcesów wymieniając m. in. prace nad przygotowaniem Strategii Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego 2007-2013 i SWRSO 2009-2015 oraz prace przy tworzeniu systemu wdrażania i monitorowaniu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich 2005-2008 i Programu Operacyjnego FIO 2009-2013, prace nad nowelizacją ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, konsultacje ustawy w formie konferencji regionalnych, nawiązanie współpracy z Podkomisją Stałą ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi działającą w ramach Sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Parlamentarnym Zespołem ds. Organizacji Pozarządowych, a także nawiązanie współpracy z Trójstronną Komisją ds. Dialogu Społecznego.

Następnie głos zabrali przewodniczący stałych zespołów problemowych RDPP. Marcin Dadel, Przewodniczący Zespołu ds. Prawnych i Monitoringu poinformował, że do najistotniejszych zadań zespołu należały zwłaszcza prace nad projektem nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Za najistotniejsze wyzwanie, stojące przed członkami Rady III kadencji, uznał m. in. uproszczenie zasad księgowości dla małych organizacji.

Marzena Mendza-Drozd, Przewodnicząca Zespołu ds. Programów i Funduszy wymieniła wśród najistotniejszych kwestii, jakie podejmował zespół, Fundusz Inicjatyw Obywatelskich, w formule programu wieloletniego i programu operacyjnego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki oraz Fundusz Norweski oraz Fundusz Szwajcarski.

Następnie Tomasz Schimanek, Przewodniczący Zespołu ds. Dialogu i Współpracy podsumował krótko prace zespołu. Poinformował, że nawiązano współpracę z Prezydium Trójstronnej Komisji ds. Dialogu Społeczno-Gospodarczego. Wśród istotnych kwestii, które należy rozwiązać wymienił nowelizację regulaminu i wzmocnienie znaczenia harmonogramu prac jako jednego z głównych instrumentów działania RDPP.

Członkowie Rady dyskutowali także na temat usytuowania Rady, nowych koncepcji formuły jej funkcjonowania, usprawnień, które można byłoby wprowadzić, a także na temat ogólnej oceny prac Rady II kadencji.

Kolejnym punktem programu była dyskusja na temat konsekwencji nowelizacji kodeksu pracy i przepisów BHP dla organizacji zatrudniających pracowników, w tym kosztów szkoleń z zakresu przepisów przeciwpożarowych.

Następnie Anna Mazgal, reprezentująca Ogólnopolską Federację Organizacji Pozarządowych, poinformowała zebranych na temat działań podjętych, we współpracy z Departamentem Pożytku Publicznego, przez organizacje pozarządowe w celu promowania mechanizmu 1% w roku ubiegłym oraz planów na rok bieżący. Anna Mazgal poinformowała również, że nieformalna koalicja, skupiająca m. in. organizacje: Forum Darczyńców, Fundacja dla Śląska, Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych, Fundacja Urszuli Jaworskiej, Greenpeace, Instytut Spraw Publicznych, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych, Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce wystosowała list otwarty do organizacji pożytku publicznego, z apelem o dobrowolne ujawnianie wysokości środków, jakie wpłynęły na ich konta z tytułu odpisu 1% oraz o promowanie przekazywania 1% podatku na rzecz organizacji, bez wskazywania konkretnego celu czy też indywidualnej osoby, na rzecz której wykorzystane miałyby być środki. Podstawową kwestią, dodała Anna Mazgal, jest promowanie samego mechanizmu, nie zaś konkretnych organizacji.

Krótką informację na temat planowanej akcji promocyjnej dotyczącej mechanizmu 1% zaprezentował także Konrad Wojterkowski, reprezentujący Krajowe Centrum Kompetencji.

Maciej Kaczorowski (DPP) przedstawił w kolejnym punkcie posiedzenia stan prac nad dokumentami programowymi PO FIO 2009-2013 oraz omówił uwagi zgłoszone przez członków RDPP.
W kolejnym punkcie Magdalena Zaraś (DPP) poinformowała członków Rady o zadaniach i usytuowaniu Komitetu Koordynacyjnego Strategii Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego 2009-2015.

Następnie Andżelika Wardęga (DPP) przedstawiła informację na temat stanu realizacji Działania 5.4 Rozwój potencjału III sektora PO KL.

Paulina Chodyra (DPP) zaprezentowała informację o trybie wyboru kandydatów na członków Zespołu ds. Rozwiązań Systemowych w Zakresie Ekonomii Społecznej. Rekomendację RDPP otrzymali – Barbara Sadowska, Krzysztof Margol, Ks. Stanisław Słowik.

Członkowie RDPP podjęli także decyzję o rekomendowaniu przedstawicieli organizacji pozarządowych, działających w obszarze ochrony środowiska do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 oraz KM RPO Województwa Lubelskiego 2007-2013 oraz zaakceptowali protokół z przebiegu głosowania na kandydatów organizacji pozarządowych na członków PKM PO KL Województwa Zachodniopomorskiego wraz z listą wybranych kandydatów.

{"register":{"columns":[]}}