W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat z posiedzenia Rady Działalności Pożytku Publicznego w dniu 23 stycznia 2008 r.

W dniu 23 stycznia 2008 r. odbyło się posiedzenie Rady Działalności Pożytku Publicznego. W spotkaniu wzięli udział: Jolanta Fedak, Minister Pracy i Polityki Społecznej, Jarosław Duda, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, członkowie RDPP oraz pracownicy Departamentu Pożytku Publicznego MPiPS.

Głównym przedmiotem obrad była agenda prac Rady Działalności Pożytku Publicznego w roku 2008 w kontekście prac Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w zakresie pożytku publicznego. Dyskutowano także na temat wdrożenia dyrektywy unijnej o usługach na rynku wewnętrznym 2006/UE, mechanizmu 1% oraz formuły Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.

Na wstępie Jolanta Fedak, Minister Pracy i Polityki Społecznej powitała zebranych, wyrażając jednocześnie nadzieję na efektywną współpracę z członkami RDPP.

Teresa Hernik, Współprzewodnicząca RDPP, przedstawiła krótko dotychczasowe dokonania Rady, zwłaszcza w obszarze prac nad nowelizacją ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ustawą o fundacjach, Rządowym Programem Fundusz Inicjatyw Obywatelskich w latach 2006 i 2007, zapisami Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

Współprzewodnicząca wyraziła jednocześnie nadzieję na polepszenie współpracy między stroną reprezentującą administrację publiczną a przedstawicielami III sektora w ramach prac RDPP.
Tomasz Schimanek stwierdził, że kierunek i przedmiot prac Rady powinien zostać określony przez rząd, będący gospodarzem dialogu obywatelskiego. Wyraził także nadzieję, iż uda się wyeliminować wszelkie problemy w funkcjonowaniu Rady oraz opracować bardziej efektywną formułę jej funkcjonowania.

Następnie Jarosław Duda, Sekretarz Stanu w MPiPS przedstawił harmonogram prac Ministerstwa w zakresie pożytku publicznego na rok 2008. Obejmuje on przede wszystkim:

  • przygotowanie nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  • przygotowanie Sprawozdania z działania ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie za rok 2006,
  • realizację projektu systemowego pt. Zwiększenie poziomu wiedzy na temat funkcjonowania sektora pozarządowego, dialogu obywatelskiego oraz doskonalenie umiejętności zarządzania sferą pożytku publicznego w ramach Priorytetu V (Działanie 5.4) PO KL,
  • opracowanie formuły Funduszu Inicjatyw Obywatelskich i przeprowadzenie konkursu,
  • prowadzenie kontroli i nadzoru nad organizacjami pożytku publicznego.

W kolejnym punkcie posiedzenia Tomasz Schimanek przedstawił proponowaną tematykę prac RDPP na rok 2008. Wśród planowanych działań wymienił monitoring prac legislacyjnych z zakresu ustawodawstwa społecznego, prace nad kwestiami legislacyjnymi dotyczącymi finansowania działań organizacji (mechanizm 1%, VAT, uproszczenie księgowości dla małych organizacji), wypracowanie strategii promocji dobroczynności, nawiązanie współpracy z Trójstronną Komisją ds. Dialogu Społecznego oraz Stałą Podkomisją ds. Organizacji Pozarządowych, działającą w ramach Sejmowej Komisji Polityki Społecznej, monitorowanie postępów w realizacji projektów systemowych realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (w tym wypracowania standardów działania III sektora).

Następnie głos zabrał Tadeusz Tomaszewski, przewodniczący Podkomisji Stałej ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi. Wyraził chęć współpracy z członkami RDPP oraz przedstawił plan prac Podkomisji na najbliższy okres, w tym: przegląd aktów wykonawczych do ustaw, prace nad nowelizacją ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz nowelizacją ustawy o spółdzielniach socjalnych, prace informacyjno-interwencyjne dot. m.in. mechanizmu 1% oraz stanu prac nad formułą i wdrażaniem Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.

W kolejnym punkcie posiedzenia Piotr Kontkiewicz, Zastępca Dyrektora Departamentu Pożytku Publicznego MPiPS zapoznał obecnych z problematyką wynikającą z procesu wdrożenia dyrektywy unijnej o usługach na rynku wewnętrznym 2006/UE w odniesieniu do polskiej regulacji usług świadczonych przez podmioty sektora pozarządowego zawartej w Ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Przedmiotem kolejnego punktu obrad był mechanizm 1%. Dariusz Niestrzębski, Zastępca Dyrektora Departamentu Podatków Dochodowych w Ministerstwie Finansów, poinformował członków Rady, iż w przypadku niezgodności numeru KRS z nazwą organizacji pożytku publicznego podatnik zostanie wezwany do złożenia wyjaśnień. Przedstawił także techniczną stronę przekazania 1% podatku organizacjom pożytku publicznego przez Urzędy Skarbowe.

Na zakończenie posiedzenia dyskutowano nad formułą Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. Poinformowano zebranych, że w wyniku uwag Ministerstwa Finansów, Fundusz Inicjatyw Obywatelskich, projektowany jako program operacyjny, prawdopodobnie przyjmie formułę programu rządowego. Członkowie Rady, reprezentujący trzeci sektor, wyrazili zaniepokojenie oraz opinię, że formuła PO FIO 2008 – 2015 została opracowana przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz środowisko organizacji pozarządowych jako odpowiedź na potrzebę nadania wsparciu rozwoju trzeciego sektora, udzielanemu przez państwo, charakteru strategicznego oraz planowego. Podkreślili także, że przesunięcie terminu rozpoczęcia konkursu, wynikające ze zmiany formuły FIO, może spowodować trudności w efektywnym wydatkowaniu środków, przewidzianych na ten cel w roku budżetowym 2008.

{"register":{"columns":[]}}