W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat z XI zdalnego posiedzenia plenarnego RDPP (18 grudnia 2020 r.)

18 grudnia 2020 r. odbyło się jedenaste zdalne posiedzenie plenarne Rady Działalności Pożytku Publicznego VI kadencji, któremu przewodniczyli współprzewodniczący Rady, Wojciech Jachimowicz i Wojciech Kaczmarczyk.

Rada powitała w swoim gronie nowych członków ze strony rządowej:

  • ministra Piotra Mazurka, Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Wiceprzewodniczącego Komitetu ds. Pożytku Publicznego, Pełnomocnika Rządu ds. Polityki Młodzieżowej;
  • Andżelikę Wardęgę, Dyrektora Departamentu Ekonomii Społecznej i Solidarnej w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej

oraz ze strony pozarządowej

  • Marka Masalskiego, przedstawiciela Polskiej Rady Ekumenicznej.

Wysłuchano wystąpień gości, prof. Jacka Kurzępy, posła na Sejm RP, w sprawie I Lubuskiego Kongresu Społeczeństwa Obywatelskiego oraz Andrzeja Rybusa-Tołłoczko, Przewodniczącego Konwentu Wojewódzkich RDPP, podsumowującego obchody VI Ogólnopolskiego Święta Rad Działalności Pożytku Publicznego.

 

Następnie Zespoły problemowe RDPP przedstawiły sprawozdania ze swoich prac.

Justyna Ochędzan przewodnicząca zespołu ds. realizacji zadań publicznych i ekonomii społecznej, omówiła wypracowane przez zespół projekty uchwał, które następnie Rada przegłosowała:

  • ws. wykonania ekspertyzy naukowej dotyczącej obowiązków sprawozdawczych organizacji pozarządowych niedziałających dla zysku w Polsce i w wybranych krajach europejskich, możliwości ich uproszczeń oraz ujednolicenia,
  • ws. braku wymogu przedkładania załączników do oferty i sprawozdania z realizacji zadań publicznych,
  • ws. realizacji usług społecznych zlecanych przez Centra Usług Społecznych oraz roli organizacji pozarządowych w ich realizacji.

Rada przedyskutowała również tematy przedstawione przez przewodniczącą zespołu, dotyczące zasad współpracy finansowej pomiędzy administracją a NGO w świetle rozwiązań ujętych w założeniach ustawy o ekonomii społecznej i solidarnej oraz stanu prac zespołu roboczego do spraw reformy systemu zlecania zadań publicznych.

 

Alicja Gawinek, przewodnicząca zespołu ds. sprawozdawczości w organizacjach pozarządowych omówiła przygotowany przez zespół projekt uchwały ws. wykonania ekspertyzy naukowej dotyczącej zlecania zadań publicznych oraz współpracy finansowej administracji z organizacjami pozarządowymi w wybranych krajach Europy, który Rada przyjęła.

 

Duży blok problemowy stanowiły projekty uchwał wypracowane przez zespół ds. społecznych, rodziny i dziedzictwa narodowego, które przedstawili przewodnicząca zespołu Marzena Pieńkosz-Sapieha i Aleksander Waszkielewicz, członek zespołu:

  • ws. sposobów ochrony życia i zdrowia w dobie pandemii mieszkańców i mieszkanek placówek wsparcia całodobowego,
  • ws. założeń do ustawy o wyrównywaniu szans osób z niepełnosprawnościami,
  • ws. przeglądu prawa pod kątem zapewnienia dostępności,
  • ws. programu „Edukacja dla wszystkich”.

Rada Działalności Pożytku Publicznego podjęła w/w uchwały.

 

Przygotowane przez zespół ds. komunikacji społecznej projekty uchwał, które zostały następnie przegłosowane i przyjęte przez Radę, zaprezentował przewodniczący zespołu Waldemar Weihs:

  • ws. projektu Regulaminu rozpowszechniania audycji prezentujących kampanie społeczne, dostarczanych Radiu Wrocław przez organizacje pożytku publicznego,
  • ws. wycofania rekomendacji Rady Działalności Pożytku Publicznego dla Pawła Backiela dotyczącej udziału w gremiach jako przedstawiciela Rady,
  • ws. wsparcia organizacji obywatelskich przez samorządy w związku z przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 w organizacjach pozarządowych.

 

W sprawach różnych Rada zapoznała się z tematem zgłoszonym przez współprzewodniczącego RDPP Wojciecha Jachimowicza, dotyczącym  wsparcia systemowego dla społeczników działających w ramach społeczeństwa obywatelskiego. Chodzi o prywatne osoby, działające społecznie (np. prowadzące muzea domowe, mateczniki patriotyzmu, właścicieli zabytków), które nie są zrzeszone w żadnych organizacjach i nie otrzymują żadnego wsparcia.

Przewodnicząca zespołu ds. administracji i bezpieczeństwa obywateli Teresa Tiszbierek podniosła problem realizacji w czasie pandemii obowiązków sprawozdawczych w 2021 r. Zdecydowano o skierowaniu sprawy do zespołu ds. sprawozdawczości w organizacjach pozarządowych oraz zespołu ds. administracji i bezpieczeństwa obywateli.

 

Po wyczerpaniu porządku współprzewodniczący Wojciech Jachimowicz przekazał uczestnikom życzenia świąteczne oraz noworoczne na ostatni już rok pracy Rady VI kadencji i zamknął XI plenarne posiedzenie Rady Działalności Pożytku Publicznego.

{"register":{"columns":[]}}