Komunikat z XII posiedzenia Grupy roboczej ds. uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych
08.10.2025
8 października 2025 roku odbyło się XII posiedzenie Grupy roboczej ds. uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych działającej przy Komitecie ds. Pożytku Publicznego.
Posiedzenie odbyło się w formie zdalnej.
Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów (UEPiK)
Grupa omówiła aktualny stan prac nad nową wersją rozporządzenia dotyczącego UEPiK. Przedstawiciele zespołu roboczego zaprezentowali dwie wersje projektu:
- Preferowaną – bez tabelki, z elastycznymi zapisami umożliwiającymi dostosowanie ewidencji do potrzeb różnych organizacji.
- Alternatywną – z tabelką zawierającą dodatkową kolumnę „uwagi/inne”, umożliwiającą rozbudowę o podkolumny.
Wskazano na potrzebę ujednolicenia UEPiK dla organizacji pozarządowych i kół gospodyń wiejskich (KGW), a także na konieczność uwzględnienia nowych przepisów ustawowych. Podkreślono znaczenie rozwiązań umożliwiających prowadzenie ewidencji w formie elektronicznej oraz uproszczenia zestawień finansowych.
Kodeks organizacji pozarządowych
W drugiej części posiedzenia Grupa podjęła dyskusję nad koncepcją opracowania ustawy macierzystej dla organizacji pozarządowych. Wskazano na potrzebę systemowej reformy prawa oraz uporządkowania rozproszonych przepisów. Uczestnicy zgodzili się, że pierwszym etapem prac powinno być opracowanie spisu treści dokumentu, który mógłby przyjąć formę ustawy lub kodeksu.
Grupa robocza podjęła decyzję o powołaniu zespołu ds. kodyfikacji, którego celem będzie przygotowanie założeń do takiej regulacji. Przewodniczącym zespołu został Marek Kirkowski, a wiceprzewodniczącym – Przemysław Żak. Pierwsze spotkanie zespołu odbędzie się 30 października 2025 r.
Reorganizacja pracy Grupy
W związku z zakończeniem prac części zespołów tematycznych, Grupa podjęła decyzję o rozpoczęciu procesu reorganizacji. Ustalono, że członkowie Grupy będą mogli zgłaszać nowe tematy oraz kandydatury przewodniczących zespołów do 2 tygodni po posiedzeniu. Decyzje zostaną podjęte na kolejnym spotkaniu – 19 listopada 2025 r.
Sprawy różne
- Zaapelowano o publikowanie pełnych treści ustaleń Grupy na stronie internetowej.
- Potwierdzono dostęp członków Grupy do wspólnego dysku roboczego.
- Omówiono stan prac nad rozszerzeniem zwolnień z CIT oraz projekt sprawozdania zespołu ds. VAT.