W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat z V posiedzenia Grupy roboczej ds. uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych

08.01.2025

8 stycznia 2025 roku odbyło się V posiedzenie Grupy roboczej ds. uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych powołanej przez Przewodniczącą Komitetu ds. Pożytku Publicznego.

Komunikat w sprawie wstrzymanej procedury konkursowej w NIW

Głównym tematem V posiedzenia Grupy roboczej ds. uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych było omówienie propozycji zmian w Dziale II, Rozdział 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. wypracowanych przez Zespół ds. zlecania zadań. Temat został zreferowany przez Przewodniczącego Zespołu Pana Piotra Chorosia.

Głównym założeniem zmiany jest wprowadzenie nowych trybów zlecania zadań, tj.:

  • Małe zlecenia (dotychczasowe „19a”)
  • Negocjacyjny
  • Otwarty konkurs ofert
  • Partnerstwo publiczno-społeczne
  • Regranting.

Pan Piotr Choroś wskazał także, że Zespół wskazał ogólne zasady, które powinny znaleźć się w planowanych zmianach, m.in. elastyczne rozliczanie zadań publicznych, w tym rozliczanie ryczałtowe, wynagradzanie ekspertów oceniających oferty, cyfryzacja procesu, wprowadzenia społecznych kryteriów oceny ofert, zadania realizowane we współpracy z lokalnymi społecznościami, realne wycenianie zadań, realizacja projektów wieloletnich, wprowadzenie środków budżetowych jako tzw. „niewygasające” i inne.

Członkowie i obserwatorzy Grupy wskazywali wiele przykładów z praktyki realizowania zadań publicznych – składania oferty, prowadzenia projektu i rozliczania sprawozdania. Przytaczane były przypadki trudności, które w tym procesie się pojawiają, zwłaszcza dla małych organizacji, które nie mają takiego potencjału instytucjonalnego właściwego dla większych podmiotów, a obowiązują je takie same zasady. Wielokrotnie podkreślany był problem z konkurencyjnością lokalnych organizacji, które mają potencjał do realizowania zadań, a jednak nie mogą ich wykonywać także z uwagi na obowiązujący tryb zlecania zadań publicznych.

Powyższa propozycja została przyjęta przez Grupę jako uzgodnienie i zostało ono przekazane Przewodniczącej Komitetu ds. Pożytku Publicznego w związku z trwającymi w KPRM pracami koncepcyjnymi nad zamianami w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Materiały

Ustalenie nr 1 - projekt zmian w UDPPW w zakresie zlecania realizacji zadań publicznych
Ustalenie​_nr​_1​_-​_projekt​_zmian​_w​_UDPPW​_w​_zakresie​_zlecania​_realizacji​_zadań​_publicznych.pdf 0.36MB
Załącznik do ustaleń nr 1 - uzasadnienie do projektu zmian w UDPPW w zakresie zlecania realizacji zadań publicznych
Załącznik​_do​_ustaleń​_nr​_1​_-​_uzasadnienie​_do​_projektu​_zmian​_w​_UDPPW​_w​_zakresie​_zlecania​_realizacji​_zadań​_publicznych.pdf 0.11MB
{"register":{"columns":[]}}