Komunikat z V posiedzenia Grupy roboczej ds. uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych
08.01.2025
8 stycznia 2025 roku odbyło się V posiedzenie Grupy roboczej ds. uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych powołanej przez Przewodniczącą Komitetu ds. Pożytku Publicznego.
Głównym tematem V posiedzenia Grupy roboczej ds. uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych było omówienie propozycji zmian w Dziale II, Rozdział 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. wypracowanych przez Zespół ds. zlecania zadań. Temat został zreferowany przez Przewodniczącego Zespołu Pana Piotra Chorosia.
Głównym założeniem zmiany jest wprowadzenie nowych trybów zlecania zadań, tj.:
- Małe zlecenia (dotychczasowe „19a”)
- Negocjacyjny
- Otwarty konkurs ofert
- Partnerstwo publiczno-społeczne
- Regranting.
Pan Piotr Choroś wskazał także, że Zespół wskazał ogólne zasady, które powinny znaleźć się w planowanych zmianach, m.in. elastyczne rozliczanie zadań publicznych, w tym rozliczanie ryczałtowe, wynagradzanie ekspertów oceniających oferty, cyfryzacja procesu, wprowadzenia społecznych kryteriów oceny ofert, zadania realizowane we współpracy z lokalnymi społecznościami, realne wycenianie zadań, realizacja projektów wieloletnich, wprowadzenie środków budżetowych jako tzw. „niewygasające” i inne.
Członkowie i obserwatorzy Grupy wskazywali wiele przykładów z praktyki realizowania zadań publicznych – składania oferty, prowadzenia projektu i rozliczania sprawozdania. Przytaczane były przypadki trudności, które w tym procesie się pojawiają, zwłaszcza dla małych organizacji, które nie mają takiego potencjału instytucjonalnego właściwego dla większych podmiotów, a obowiązują je takie same zasady. Wielokrotnie podkreślany był problem z konkurencyjnością lokalnych organizacji, które mają potencjał do realizowania zadań, a jednak nie mogą ich wykonywać także z uwagi na obowiązujący tryb zlecania zadań publicznych.
Powyższa propozycja została przyjęta przez Grupę jako uzgodnienie i zostało ono przekazane Przewodniczącej Komitetu ds. Pożytku Publicznego w związku z trwającymi w KPRM pracami koncepcyjnymi nad zamianami w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Materiały
Ustalenie nr 1 - projekt zmian w UDPPW w zakresie zlecania realizacji zadań publicznychUstalenie_nr_1_-_projekt_zmian_w_UDPPW_w_zakresie_zlecania_realizacji_zadań_publicznych.pdf 0.36MB Załącznik do ustaleń nr 1 - uzasadnienie do projektu zmian w UDPPW w zakresie zlecania realizacji zadań publicznych
Załącznik_do_ustaleń_nr_1_-_uzasadnienie_do_projektu_zmian_w_UDPPW_w_zakresie_zlecania_realizacji_zadań_publicznych.pdf 0.11MB