W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat z XI posiedzenia Grupy roboczej ds. uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych

10.09.2025

10 września 2025 roku odbyło się XI posiedzenie Grupy roboczej ds. uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych działającej przy Komitecie ds. Pożytku Publicznego.

Grafika nagłówkowa artykułu. Po lewej stronie tytuł: Komunikat. W lewym górnym rogu logotyp: Przewodniczący Komitetu do spraw Pożytku publicznego. Po prawej symboliczny rysunek: wizerunek budynku Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w Warszawie.

Podczas spotkania uczestnicy omówili szereg istotnych kwestii związanych z bieżącymi pracami legislacyjnymi oraz przeprowadzili zaległe głosowania.

Na początku spotkania przedstawiono informacje o stanie ustaleń z resortami. Omówiono stanowisko Ministerstwa Finansów z lipca 2025 roku, dotyczące m.in. ujednolicenia poziomu odpisów od darowizn na cele pożytku publicznego oraz zwiększenia kwoty wolnej od stypendiów dla uczniów. W zakresie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zapowiedziano osobny punkt obrad. Ministerstwo Sprawiedliwości częściowo przyjęło ustalenia dotyczące zmian w systemie rejestracji klubów sportowych, jednak w sprawie szybkiej rejestracji stowarzyszeń w KRS nie odnotowano postępów.

Następnie omówiono aktualny stan prac zespołów roboczych przy Komitecie do spraw Pożytku Publicznego.

Kolejnym tematem była uproszczona ewidencja przychodów i kosztów. Grupa robocza skrytykowała stanowisko Ministerstwa Finansów, wskazując na niezrozumienie intencji elastycznego podejścia do ewidencji oraz błędne powiązanie z przepisami dotyczącymi organizacji pożytku publicznego. Zaproponowano powołanie zespołu eksperckiego, który miałby wypracować nowe rozporządzenie. Brak odpowiedzi ze strony Ministerstwa Finansów na prośbę o status prac wzbudził niepokój uczestników.

Zespół podatkowy przedstawił propozycję zmiany art. 15 ustawy o CIT, mającą na celu uznanie wydatków statutowych organizacji pozarządowych jako kosztów uzyskania przychodów. Po dyskusji przeprowadzono głosowanie – propozycja została przyjęta większością głosów. W ramach zaległych głosowań przyjęto również propozycję dotyczącą kontroli w organizacjach pozarządowych oraz zmianę formy zawierania umów wolontariatu na formę dokumentową.

Kolejne spotkania grupy roboczej zaplanowano na 8 października, 19 listopada i 10 grudnia.

Na zakończenie spotkania Dyrektor Departamentu Społeczeństwa Obywatelskiego Łukasz Jachimowicz zadeklarował, że wystąpi z oficjalną prośbą o udział przedstawicieli Grupy w kolejnym posiedzeniu Komitetu Pożytku Publicznego, aby omówić kluczowe kwestie legislacyjne.

Materiały

Ustalenie nr 1 - koszty uzyskania przychodów w organizacjach pozarządowych
Ustalenie​_nr​_1​_-​_koszty​_uzyskania​_przychodów​_w​_organizacjach​_pozarządowych.pdf 0.07MB
Ustalenie nr 2 - kontrola w NGO
Ustalenie​_nr​_2​_-​_kontrola​_w​_NGO.pdf 0.09MB
Ustalenie nr 3 - porozumienia wolontariackie
Ustalenie​_nr​_3​_-​_porozumienia​_wolontariackie.pdf 0.06MB
{"register":{"columns":[]}}