W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat z VII posiedzenia Grupy roboczej ds. uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych

12.03.2025

12 marca 2025 roku odbyło się VII posiedzenie Grupy roboczej ds. uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych powołanej przez Przewodniczącą Komitetu ds. Pożytku Publicznego.

Komunikat w sprawie wstrzymanej procedury konkursowej w NIW

Posiedzenie prowadził zastępca przewodniczącego Grupy roboczej ds. uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych (dalej Grupy), Tomasz Schimanek. Spotkanie odbyło się w trybie online.

W trakcie posiedzenia przedstawione zostały 3 propozycje ustaleń wypracowanych przez trzy Zespoły, które zostały powołane w ramach Grupy.

  1. Propozycja Zespołu ds. podatkowych nt. zmian przepisów dot. VAT od darowizn rzeczowych – temat omówił Przewodniczący Zespołu Pan Rafał Dymek

Przedstawiona propozycja dotyczyła poszerzenia katalogu zwolnionych z podatku towarów o produkty nieżywnościowe - proponowane rozszerzenie art. 43 ust. 1 pkt 16 o produkty niespożywcze, umożliwi przedsiębiorcom przekazanie wsparcia dla organizacji pożytku publicznego z wykorzystaniem zwolnienia z należnego podatku VAT, a z zachowaniem prawa do odliczenia podatku naliczonego. Rozwiązanie to pozwoli na niemarnowanie produktów niespożywczych, którym upływa termin przydatności do użytku, zmniejszy koszty środowiskowe i koszty przedsiębiorców/producentów, którzy poddają te produkty utylizacji. Propozycja ta odpowiada także na petycję Polskiej Izby Handlu popartą przez 38 podmiotów skierowaną do Senatu RP 18 maja 2021 roku. Jednocześnie przedstawiony projekt zmian w ustawie o VAT dotyczy stricte regulacji zwolnienia nieodpłatnej dostawy towarów żywnościowych na rzecz organizacji pozarządowych ze statusem OPP. Organizacje Pożytku Publicznego nie są nastawione na zysk. W większości przypadków nie prowadzą działalności zarobkowej. Nie mają rezerw majątkowych, które pozwoliłyby im przetrwać egzekucję większych kwot do czasu prawomocnego rozstrzygnięcia sprawy przez np. właściwy sąd administracyjny. W interesie państwa i w interesie społecznym jest, by ustawodawca uwzględnił to przy regulowaniu przepisów o charakterze sankcyjnym w zakresie ewentualnego stwierdzenia zasadności naliczenia VATu od traktowanej wcześniej jako zwolnioną z tego podatku dostawy żywności.

  1. Propozycja Zespołu ds. zlecania zadań nt. zmian legislacyjnych co do możliwości prowadzenia zakładów leczniczych dla zwierząt jako podmiotów działalności pożytku publicznego – w imieniu Zespołu temat omówił Pan Tomasz Schimanek

Zaproponowane przez zespół uzgodnienie jest odpowiedzią na problemy organizacji pozarządowych, które świadczą nieodpłatne usługi weterynaryjne (np. sterylizacja zwierząt) z uwagi na ograniczenia wynikające z ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o zakładach leczniczych dla zwierząt. Zmiany umożliwią zgodne z prawem prowadzenie zakładów leczniczych dla zwierząt jako jednostek budżetowych oraz w ramach działalności pożytku publicznego. Jest to usankcjonowanie obecnej praktyki, w ramach której działa w Polsce kilkadziesiąt placówek weterynaryjnych prowadzonych przez samorządy terytorialne oraz organizacje pozarządowe nie w formie działalności gospodarczej. Proponowane rozwiązanie jest dokładnym odwzorowaniem zmian wprowadzonych w 2011 roku w zakresie działalności leczniczej prowadzonej przez organizacje pozarządowe i samorządy.[1]

  1. Propozycja Zespołu ds. fundacji nt. problemów NGO w związku z interpretacją przepisów dot. Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (dalej CRBR) przez banki – temat omówił Przewodniczący Zespołu Pan Jacek Olejarz

Zaproponowana propozycja dotyczy interwencji Komisji Nadzoru Finansowego i Generalnego Inspektora Informacji Finansowej w sprawie praktyk niektórych banków.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa (art. 58 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu), organizacje pozarządowe wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego, takie jak stowarzyszenia, fundacje i spółdzielnie, mają obowiązek zgłaszania swoich beneficjentów rzeczywistych do CRBR. Banki są zobowiązane jedynie do weryfikacji beneficjentów rzeczywistych organizacji, z którymi współpracują, w praktyce często zdarza się, że narzucają organizacjom pozarządowym zmianę beneficjentów rzeczywistych wpisanych do rejestru.  Przykładowa sytuacja została opisana w artykule: https://publicystyka.ngo.pl/crbr-i-ngo-minal-rok-pamietajcie-o-zmianach  Grupa zadeklarowała gotowość do współpracy z KNF i GIIF w przygotowaniu informacji dla banków lub w innych działaniach.

 

Na zakończenie posiedzenia przeprowadzono dyskusję na temat spraw organizacyjnych związanych z zadaniami Grupy, zakresem jej prac i współpracy z Departamentem Społeczeństwa Obywatelskiego.

Materiały

Ustalenie nr 1 – poszerzenie zwolnienia darowizn z podatku VAT
Ustalenie​_nr​_1​_–​_poszerzenie​_zwolnienia​_darowizn​_z​_podatku​_VAT.pdf 0.14MB
Ustalenie nr 2 – prowadzenie zakładów weterynaryjnych w ramach działalności pożytku publicznego
Ustalenie​_nr​_2​_–​_prowadzenie​_zakładów​_weterynaryjnych​_w​_ramach​_działalności​_pożytku​_publicznego.pdf 0.07MB
Ustalenie nr 3 – problemy z interpretacją przepisów dotyczących centralnego rejestru beneficjentów rzeczywistych
Ustalenie​_nr​_3​_–​_problemy​_z​_interpretacją​_przepisów​_dotyczących​_centralnego​_rejestru​_beneficjentów​_rzeczywistych.pdf 0.11MB
{"register":{"columns":[]}}