Rzecznik Praw Pacjenta podsumowuje sygnały zgłaszane przez pacjentów na Telefoniczną Informację Pacjenta

26.05.2020

Telefoniczna Informacja Pacjenta

Czas pandemii koronowirusa SARS-Cov-2 postawił przed Rzecznikiem Praw Pacjenta nowe wyzwania związane z dotarciem do społeczeństwa i na bieżąco informowaniem o przysługujących prawach a jednocześnie zapewnieniem pacjentom stałego kontaktu z Biurem. W pierwszej kolejności odpowiedzieliśmy na znacznie zwiększającą się ilość telefonów na Telefonicznej Informacji Pacjenta. Wprowadziliśmy dodatkowe dyżury na infolinii, która działa także w soboty, zwiększyliśmy naszą aktywność w mediach społecznościowych. W tym miesiącu uruchomiliśmy czat i na bieżąco reagujemy na zapytania.

Od początku maja sytuacja powoli się stabilizuje. Obecnie otrzymujemy ponad 2 tys. zgłoszeń tygodniowo. Około 41% zapytań i problemów dotyczyło sytuacji związanej z pandemią COVID-19. Większość rozmówców zgłaszała zastrzeżenia, dotyczące funkcjonowania placówek medycznych, w tym szpitali, przychodni podstawowej opieki zdrowotnej, poradni specjalistycznych a także rehabilitacji czy leczenia stomatologicznego. Duża część spraw dotyczyła także zasad kwarantanny. Zgłoszenia dotyczyły m.in.:

 

  1. Leczenia ambulatoryjnego - 21% dzwoniących zgłaszało zastrzeżenia do:
  • placówek podstawowej opieki zdrowotnej – problemów z dodzwonieniem się do rejestracji, odmowy wystawienia e-recept, odmowy przyjęcia deklaracji wyboru lekarza POZ, żądania zgłoszenia się do placówki po receptę, odmowy wizyty domowej, zastrzeżeń do jakości teleporad, problemów z realizacją zaleconych badań laboratoryjnych, odmowy wystawienia zwolnienia, uzależnienia pomocy lekarskiej w przychodni od wykonania we własnym zakresie testu na COVID-19;
  • ambulatoryjnej opieki specjalistycznej – problemów z dodzwonieniem się do placówki, odmowy rejestracji, żądania wykonania zaleconych badań komercyjnie, odmowy podania zastrzyków, odwoływania ustalonych badań lekarskich; odmowy rejestracji skierowań.
  1. Kwarantanny - 15 %. Zgłoszenia dotyczyły m.in.:
  • nowych przepisów, które weszły w życie 4 maja 2020 r. – zasady zwolnienia z odbywania kwarantanny i na jakich zasadach;
  • procedury odbywania kwarantanny, możliwości skrócenia kwarantanny, obowiązku objęcia współlokatorów kwarantanną;
  • możliwości wykonania badania na COVID-19 w 12 dniu kwarantanny.
  • trudności z realizacją testów na COVID-19, co w konsekwencji powoduje przedłużenie okresu kwarantanny;
  1. Funkcjonowania szpitali - 13%. Zgłoszenia dotyczyły m.in.:
  • problemów z dodzwonieniem się do placówki;
  • odwoływania planowych przyjęć;
  • problemów z uzyskaniem informacji przez telefon o stanie zdrowia bliskich przebywających w szpitalu;
  • odmowy przyjęcia do szpitala, wystawienia zwolnienia, kontaktu z bliskimi w złym stanie zdrowia; żądanie nowego skierowania, odmowa przełożenia terminu rehabilitacji, problemów ze zmianą terminu rozpoczęcia rehabilitacji, odmowy kontynuacji leczenia
  • przekładania terminów wykonania zabiegów operacyjnych;
  • uzależnienia przyjęcia do szpitala od wykonania testu na COVID-19 – bez skierowania na to badanie.

 

W związku ze zniesieniem ograniczeń w dostępie do świadczeń zdrowotnych w czasie epidemii od dnia 4 maja 2020 roku odnotowaliśmy szereg zgłoszeń, dotyczących problemów związanych z rehabilitacją leczniczą:

  • dostępu do świadczeń z zakresu rehabilitacji (żądanie nowego skierowania, wyznaczanie nowego terminu rehabilitacji, problemy ze zmianą terminu rozpoczęcia rehabilitacji oraz kontynuacji leczenia rozpoczętego przed epidemią);
  • odmowy rejestracji skierowania na rehabilitację leczniczą;
  • utratę ważności skierowań na zabiegi fizjoterapeutyczne z uwagi na zawieszenie działalności placówek rehabilitacyjnych;
  • uzależnienie realizacji świadczeń rehabilitacyjnych od wykonania komercyjnego badania na COVID-19;
  • odmowy realizacji świadczeń rehabilitacyjnych w domu pacjenta;
  • zastrzeżenia do zasad ustalania kolejności do świadczeń po wznowieniu działalności rehabilitacyjnej.

 

We wszystkich sprawach dzwoniącym została udzielona profesjonalna porada, dzięki której można było pomóc w rozwiązaniu problemu pacjenta. W uzasadnionych przypadkach, ekspert pracujący na Telefonicznej Informacji Pacjenta podejmował interwencję bezpośrednio w placówce medycznej. W okresie od 1 do 22 maja 2020 roku podjęto kilkaset takich interwencji.

Przypominamy, że w każdej sytuacji, kiedy potrzebujesz porady bądź wsparcia, dotyczącego praw pacjenta - możesz skontaktować się z Rzecznikiem Praw Pacjenta. Wystarczy zadzwonić na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i wybrać prefiks nr 2 lub skorzystać z czatu online, dostępnego na naszej stronie pod adresem https://www.gov.pl/rpp/

{"register":{"columns":[]}}