W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Ważna informacja dla pacjentów

14.03.2020

logo Rzecznika Praw Pacjenta

Pacjencie, pamiętaj że zgodnie z wydanym w dniu 13 marca 2020 r. rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego (http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2020/433) dokonano następujących zmian przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych:

  1. Zawieszono działalność uzdrowisk, skierowanie do sanatorium będzie mogło być zrealizowane w późniejszym terminie, z zachowaniem obecnego miejsca w kolejce oczekujących
  2. Potwierdzenie tożsamości pacjenta następuje na odległość - w tym przez telefon. 
  3. W ten sam sposób pacjent może złożyć oświadczenie o przysługującym mu prawie  do „tzw. ubezpieczenia zdrowotnego”, w tym przez telefon.

 

Szczegółowe informacje w tym zakresie udzieli Państwu przychodnia podstawowej opieki zdrowotnej, gdzie podczas kontaktu telefonicznego poinformują Państwa o przebiegu procedury potwierdzającej tożsamość. Jest to istotne dla potwierdzenia Państwa przyszłych uprawnień wynikających z udzielania świadczenia zdrowotnego (np. zwolnienia).

 

  1. Pacjent nie musi dostarczyć oryginału skierowania w terminie 14 dni roboczych od rejestracji (jak to miało miejsce dotychczas) ALE ma obowiązek dostarczyć oryginał skierowania w terminie 21 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemiologicznego, jednak nie później niż w dniu udzielenia tego świadczenia (wizyty, zabiegu).

 

Pacjencie, jeżeli masz wyznaczony termin udzielenia świadczenia, śledź na bieżąco czy nie doszło do zmian organizacji udzielania świadczeń w przychodni lub szpitalu, do którego się udajesz. Postaraj się ograniczyć wizyty osobiste, szczególnie jeśli jesteś osobą starszą – najpierw ZADZWOŃ.

 

Rozporządzenie wchodzi od dnia 15 marca br. do odwołania - musisz słuchać uważnie komunikatów instytucji rządowych w tej sprawie. Pamiętaj, że wiarygodne informacje znajdziesz na stronach, których adresy kończą się na gov.pl (domeny rządowe) lub stronie urzędu twojego miejsca zamieszkania (w zakresie pomocy społecznej dla osób niesamodzielnych lub znajdujących się w grupie ryzyka).                     

W razie wątpliwości skontaktuj się z Telefoniczną Informacją Pacjenta  800 190 590 – zarówno Rzecznik Praw Pacjenta jak i Narodowy Fundusz Zdrowia nie zawieszają udzielania konsultacji telefonicznych! Czas oczekiwania może być dłuższy niż zazwyczaj - to dlatego, że wielu z Państwa potrzebuje szczegółowej informacji nie tylko w zakresie organizacji leczenia, koronowirusa, ale również wsparcia przy podjęciu istotnych decyzji życiowych.

Prosimy o cierpliwość, czas oczekiwania wynika z ilości zainteresowanych uzyskaniem informacji.

{"register":{"columns":[]}}