W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Rzecznik Praw Pacjenta wziął udział w konferencji Jakość w Opiece Zdrowotnej „25 lat monitorowania jakości w Polsce”

20.05.2019

konferencja Jakość w Opiece Zdrowotnej „25 lat monitorowania jakości w Polsce”

Minister Bartłomiej Chmielowiec wziął udział w jubileuszowej konferencji „Jakość w Opiece Zdrowotnej”. Wydarzenie jest podsumowaniem 25 lat działalności jakie Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia prowadziło w zakresie poprawy bezpieczeństwa i jakości leczenia.

 

Podczas uroczystego otwarcia konferencji "25 Lat Monitorowania Jakości w Polsce" Bartłomiej Chmielowiec zauważył, że Centrum Monitorowania Jakości od 1994 r. dąży do poprawy jakości usług medycznych i od wielu lat je standaryzuje. Podkreślił, że jakość ma służyć przede wszystkim pacjentowi i skutecznemu procesowi leczenia. „Prawidłowy proces udzielenia świadczenia zdrowotnego winien przebiegać następująco: właściwa diagnostyka, świadczenie zgodnie z aktualną wiedzą medyczną i z dostępnymi możliwościami organizacyjnymi, a następnie przekazanie pacjentowi zaleceń i wskazań co do dalszego leczenia - powiedział.

 

„Z danych wpływających na infolinię Biura Rzecznika Praw Pacjenta wynika, że w zakresie praw pacjenta najwięcej sygnałów dotyczy prawa do świadczeń zdrowotnych (74,8%), prawa do dokumentacji medycznej (7,8%), prawa do informacji (2,8%) oraz tajemnicy informacji związanych z pacjentem i wyrażenia zgody (1,1%)” – wskazał Bartłomiej Chmielowiec - „Zasadniczym problemem zgłaszanych przez pacjentów sygnałów w tym zakresie jest okres oczekiwania na świadczenie zdrowotne” – dodał.

 

Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia od wielu lat standaryzuje usługi medyczne oferowane polskim pacjentom poprzez szkolenia, przeprowadzanie procesu akredytacji, monitorowanie wskaźników jakości i ocenę jakości świadczeń wysokospecjalistycznych. „Tylko rzetelna i konsekwentna praca u podstaw systemu przynosi wieloletnią zmianę świadomości co do potrzeb pacjenta, który powinien być najważniejszym beneficjentem. Pacjent, bez względu na to czy zamieszkuje na Podkarpaciu, czy w województwie Zachodniopomorskim, powinien mieć dostęp do świadczeń o podobnym standardzie bezpieczeństwa” i dodał, że „pacjent ma prawo oczekiwać, aby Państwo podejmowało ku temu odpowiednie starania, szczególnie że prawa pacjenta, których przecież główną ideą jest bezpieczeństwo zdrowotne i komfort pacjenta, są przepisami powszechnie obowiązującymi”.

  

Bartłomiej Chmielowiec podsumowując wystąpienie zapewnił, że „w dalszym ciągu, będzie wspierał Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia i będzie dążył do poprawy bezpieczeństwa leczenia pacjenta”.

 

W sesji udział wzięli także: Halina Kutaj - Wąsikowska - Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, Jerzy Kulikowski – Towarzystwo Promocji Jakości Opieki Zdrowotnej w Polsce, Rafał Niżanowski – Rada Akredytacyjna, Günther Jonitz - Berlin Chamber of Physicians.

 

Więcej informacji na temat Kongresu: https://www.cmj.org.pl/konferencja/