W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Sytuacja w Domach Pomocy Społecznej – działania Rzecznika Praw Pacjenta

10.04.2020

23835598 - a long corridor in a nursing home

W związku z obecną sytuacją epidemiczną Rzecznik Praw Pacjenta na bieżąco monitoruje sytuację w jakiej znajdują się pacjenci, seniorzy oraz wszystkie osoby potrzebujące pomocy.

Duże zaniepokojenie Rzecznika Praw Pacjenta, mimo że nie sprawuje bezpośredniego nadzoru nad  placówkami pomocy społecznej, wzbudziła obecna sytuacja osób przebywających w domach pomocy społecznej, seniorów i osób z niepełnosprawnościami, mieszkających w innych placówkach stałego pobytu. Osoby te narażone są na zwiększone ryzyko zachorowania na COVID-19.

W celu weryfikacji rzeczywistego stanu pensjonariuszy, skontaktowano się ze wszystkimi podmiotami, u których zdiagnozowano pilną potrzebę pomocy. Dokonano weryfikacji, czy mieszkańcy nie są opuszczeni lub narażeni na niebezpieczeństwo z powodu ograniczonej liczby personelu lub jego braku. Oceniono też, czy podmioty świadczące usługi pensjonariuszom są w stanie sprostać aktualnej sytuacji związanej z epidemią (m.in. czy jest wystarczająca ilość lekarstw, środków ochronnych, personelu).

W podmiotach, w których została potwierdzona trudna sytuacja (17 podmiotów), podjęto bezpośrednie interwencje, w celu zorganizowania pomocy dla każdej z placówek. Wystąpiono do Wojewodów z prośbą o szczególne monitorowanie sytuacji związanej z epidemią SARS-CoV-2 w placówkach pomocy społecznej oraz skierowanie dodatkowego personelu medycznego w trybie ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Skontaktowano się również właściwymi Stacjami Sanitarno-Epidemiologicznymi, z prośbą o objęcie szczególnym nadzorem tego typu placówek.

Wszystkim dyrektorom (kierownikom) placówek z którymi nawiązano kontakt pozostawiono bezpośredni kontakt do specjalnie wyznaczonych pracowników  Rzecznika Praw Pacjenta, aby w razie zmiany sytuacji mogli przekazać aktualne potrzeby działań.

W razie potrzeby zgłoszenia trudnej sytuacji w poszczególnych placówkach, prosimy o kontakt z naszą infolinią 800 190 590.

{"register":{"columns":[]}}